F1 2018 gameplay besproken - Vaart met Verstappen [gespeeld op E3 2018]

    Brullende motoren, stoplichten die langzaam van rood naar groen springen en dan gaspedalen die vol worden ingetrapt. Het resultaat? Gierende banden en auto's die hard vooruit schieten. Ontwikkelaar Codemasters probeert dit gevoel te evenaren met F1 2018. Of zij daar in slaagt, lees je in de F1 2018 gameplay besproken.

    Jaarlijks brengt Codemasters de snelle wagens van Vettel, Verstappen, Hamilton, Ricciardo en de rest van de coureurs naar een digitale wereld, waarin zij racen tegen een onbekende. Een echte onbekende, die compleet nieuw is in de wereld van het F1 racen. En toevallig blijk jij dat te zijn.

    Eigen racer

    In de carrièremodus kun je net zoals in F1 2017 je eigen naam en land voor oorsprong kiezen, maar deze keer ook een audionaam. Voorkomende namen als David, James of Thomas zal je dan ook via je oortje in de wagen horen. Verwacht trouwens niet een lijst met Nederlandse namen, aangezien Codemasters al heeft aangegeven dat alleen Britse namen er in voorkomen.

    Behalve deze leuke toevoeging, heeft de ontwikkelaar ook meer de focus gelegd op de karakters buiten de auto. Want op het circuit ziet het er altijd wel flets uit in de F1-games, maar daarbuiten was het niet altijd schitterend. De lichamen van de rijders zijn aangepast, zien er levendiger uit, evenals dat je meer details in het publiek ziet en de wolken in de lucht of de zon.

    In F1 2017 waren de tussenfilmpjes volgens onze Sebastiaan rechtstreeks overgenomen uit diens voorloper en Codemasters heeft aangegeven dat dit anders wordt in F1 2018. Niet meer constant hetzelfde zien, maar diverse tussenstukjes met een nieuwe sportjournalist genaamd Claire die jouw carrière van dichtbij volgt.

    Realiteit

    Behalve die visuele aanpassingen zijn er ook wat aspecten onder de motorkap van de F1 veranderd. De ERS (Energy Recovery System) update zit er in, net zoals in de echte Formule 1, waardoor je als rijder goed moet opletten op je accu. Het systeem slaat namelijk rem-energie op en kan je zo’n 160 pk extra geven. Je moet dus wel opletten dat de accu hiervan niet leegloopt, anders lever je flink wat snelheid in wat je de race kan kosten.

    Ook het Research & Development (R&D) aspect is in F1 2018 flink aangepast. Waar in voorgaande games alle teams dezelfde R&D-gedeelte hebben, ondanks of je nu bij Ferrari, Red Bull of Mercedes reed, in F1 2018 heeft elk team nu zijn eigen R&D-gedeelte.

    In F1 2018 is dit een gameplay verandering. Elk team heeft nu zijn eigen, unieke R&D kwaliteiten, waarmee zij naar hartenlust een wagen kunnen aanpassen. Bij Ferrari en Mercedes zal men meer naar motor kijken en hoeveel kracht die kan leveren tijdens de strijd, terwijl Williams die kracht al in de motor heeft zitten, maar verbeterpunten ziet in de chassis.

    Strak verdedigen

    Tijdens onze sessie viel het vooral op hoe sterk de AI is verbeterd. Lee Mather, van Codemasters, vertelde dan ook dat de AI sterk is aangepast en agressiever rijdt, maar ook veel strakker verdedigt. Je moet constant in je spiegels kijken waar een andere racer rijdt, want voor je het weet duikt er net iemand in het gaatje en douwt hij zijn auto ertussen.

    Eén van de tofste wijzigingen is dat zelfs elke speler zijn eigen, unieke AI-level heeft. Zo is een Verstappen veel agressiever qua rijgedrag dan een Vettel, die een stuk behoudender rijdt. Niet alleen zal elke racer individueel sterktes en zwaktes hebben, er zit ook een ‘Confidence’ systeem in F1 2018. Lee Mather van Codemasters zei dat dit ervoor zorgde of de AI wel of niet iets durft te doen.

    Is een speler zoals Ricciardo in de vorige grand prix tegen een mederijder gebotst bij een inhaalactie, dan zal hij in de volgende race niet meer snel zo’n actie doen. Hetzelfde principe geldt voor verdedigende acties; het toch durven of misschien het hazenpad kiezen. Deze wijzigingen zorgen ervoor dat F1 2018 aan de grens van realisme zit.

    F1 2018 gameplay besproken – Scheurt heerlijk weg

    Met dat realisme zit het wel goed in F1 2018 en ook de rest voelt goed aan. De game racet heerlijk weg, het geluid is weer van de bovenste plank en met enkele wijzigingen in de AI en het racen zelf, behoort F1 2018 straks waarschijnlijk tot absolute wereldklasse van realistische racers,

    F1 2018 komt op 24 augustus uit voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

    F1 2018

    Verkijgbaar vanaf 24 august 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.