Hoewel de gedroomde podiumplaatsen voor Max vooralsnog uitblijven, staat één ding als een paal boven water: Formule 1 is in Nederland nog nooit zo populair geweest als nu. Dat bleek wel dit weekend: meer dan tachtigduizend Nederlanders reisden dit weekend in oranje kledij af naar België om de jonge Limburger aan te moedigen.

Dat zegt toch wel iets. En ja, natuurlijk willen we ook zelf weten hoe het voelt om in de huid van de jongste Formule 1-winnaar ooit te kruipen.

Gekke Hollanders

Daarom zullen ze zich bij Codemasters vast in de handjes wrijven. Die gekke Hollanders, die zijn opeens maar wat geïnteresseerd in onze games! Terecht ook, want om maar meteen met de deur in huis te vallen: F1 2017 neemt het estafettestokje van haar voorganger F1 2016 over en is, wat ons betreft, de beste Formule 1-game tot nu toe. Baanbrekende vernieuwingen zijn er eigenlijk niet, het zijn vooral de laatste puntjes op de i die een aanschaf van dit nieuwe deel rechtvaardigen.

De grootste verandering in F1 2017 heeft te maken met de nieuwe regelgeving in de Formule 1. Alle coureurs, dus ook onze Max, rijden dit jaar in vernieuwde auto's die twee grote veranderingen met zich meebrengen: 1) bredere banden en 2) een grotere voorvleugel. Dit heeft vrij drastische gevolgen voor het rijgedrag van de auto's. Met name de banden zorgen voor extra grip in de bochten, waardoor je nu nog harder de hoek om kunt scheuren.

Dat is even wennen, zelfs voor de doorgewinterde F1-gamers, maar hey: daar ligt nu juist de uitdaging (en daarmee ook het plezier).

f1 2017 review

Red Bull en de motor

Voor de rest heeft Codemasters de gameplay gelaten voor wat het is, en zich vooral geconcentreerd in het verder uitbouwen en perfectioneren van bestaande content. De carriéremodus, waarbij je met een eigen gemaakte coureur kunt aansluiten bij een van de tien teams, is uitgebreider dan ooit, met nog meer mogelijkheden om je bolide naar eigen wens aan te passen en te upgraden. Deze keer met alle risico's van dien: onderdelen kunnen stuk gaan of kapot slijten als je er te veel aan rommelt.

De mogelijkheden om je wagen te upgraden, zijn in F1 2017 overweldigend. Er is een zogenoemde 'resource & development tree', met wel honderd verschillende eigenschappen, onderverdeeld in vier klassen: motor, chassis, aerodynamica en duurzaamheid. Afhankelijk van het team waarvoor je rijdt, zul je je op bepaalde klassen moeten fixeren. Saillant detail: Red Bull kan in deze game nog genoeg investeren in de motor. Williams, daarentegen, heeft een krachtige motor, maar ziet nog genoeg verbeterpunten in het chassis.

f1 2017 review

Zelfde overwinningsdansjes

Verder is er nog een reeks aan vernieuwingen het vermelden waard. Wat te denken van de verschillende manieren om te dealen met je brandstof, of van het zelf dirigeren van je eigen pitstop. Ook de mogelijkheid om een of meerdere opwarmrondes te rijden vóór een race komt als geroepen. Je kunt in deze rondes niet drie, maar vijf trainingsprogramma's doorlopen. Niet alleen leer je hiermee je auto en de tactieken beter kennen, ook leveren ze ervaringspunten op die je kunt spenderen aan je auto.

Voor de rest is de carriéremodus in grote lijnen hetzelfde als vorig jaar. We tekenen opnieuw een contract bij een team, zitten in de lounge met onze teamgenoot en andere medewerkers en vliegen de wereld rond langs de twintig bekende circuits uit de Formule 1. Zelfs de tussenfilmpjes waarin coureurs geïnterviewd worden of hun overwinning vieren, zijn één op één overgenomen uit het vorige deel. Nogal gemakzuchtig, en bovendien vallen ze ook bijzonder snel in herhaling, met als gevolg dat je al snel niet meer het authentieke Formule 1-gevoel krijgt.

f1 2017 review

Nostalgie druipt ervan af

Waar we dan wel weer blij van worden, zijn de opdrachten die je tussen de Grand Prixs voorgeschoteld krijgt. In deze opdrachten, die nog het best te vergelijken zijn met de Showcase Events van Forza, mogen we achter het stuur kruipen van enkele klassieke wagens uit de geschiedenis van de Formule 1. Deze hebben de makers tot in het kleinste detail nagemaakt. Alle bekende wagens van Ferrari, Renault, McClaren tussen de jaren tachtig en 2010 passeren de revue, en niet alleen besturen ze compleet anders, ze produceren ook dat heerlijk ouderwetse geluid.

Uiteraard zitten alle twintig circuits die we kennen van Formule 1 in het spel, maar Codemasters kijkt verder dan dat. Als extraatje hebben sommige banen een alternastieve versie, zoals, een verkorte versie van Silverstone. Het huzarenstukje blijft echter de nachtversie van het stratencircuit van Monaco. Dacht dat je dat het overdag al lastig was om die haarspeldbochten te nemen? Probeer het maar eens uit in het holst van de nacht!

f1 2017 review

Statisch en futloos

Kent F1 2017 dan helemaal geen minpunten? Helaas wel. Want nog altijd wordt de serie links en rechts voorbijgestreefd als het gaat om de visuals. De banen en de auto's zien er verbluffend uit, maar alles wat eromheen zit: het publiek, het gras, het zand, de lucht: het oogt allemaal vrij statisch en futloos. Ja, alles ziet er net ietsje scherper uit dan vorig jaar, maar het is verre van genoeg. Het wordt nu écht tijd dat Codemasters hier bij de volgende editie vol op gaat inzetten.

Bovendien wordt F1 2017 - vooral online - geplaagd door zeer storende fouten. Zo kwam het bij ons geregeld voor dat alle coureurs na afloop van een race zonder reden gediskwalificeerd werden. Ook viel het geluid af en toe weg tijdens het racen en kregen we één keer met een vastloper te maken. Tenslotte zijn de laadschermen een doorn in het oog.

Nog kwalijker is het menu, dat weliswaar bijzonder fraai oogt, maar verre van overzichtelijk is. Zo moet je écht even de tijd nemen om erachter te komen hoe de skilltree nou precies in elkaar steekt. Verder zitten sommige cruciale opties, zoals het veranderen van de moeilijkheidsgraad, op een hele rare manier verstopt, dat je echt even de internetfora moet raadplegen om ze te kunnen vinden. F1 2017 is dus absoluut niet foutloos.

f1 2017 review

Het jaar van Codemasters

Ondanks deze kritiek is F1 2017 een goede game. Dit is niet het seizoen van Max Verstappen. Nee, dit is het seizoen van Codemasters. F1 2017 is in alle opzichten weer net iets beter dan haar voorganger en daarmee ook de beste Formule 1-game die ooit het levenslicht is gezien. Hoewel er nog genoeg verbeterpunten zijn voor volgend jaar, zoals de klinische visuals en de storende bugs, is dit een game die iedere zelfrespecterende fan van Formule 1 en autosport in huis moet halen. Racesportsimulatie op zijn best, mits er geen bugs waren geweest.