F1 2016 tips - Van beginner naar Max Verstappen

    Formule 1 is in Nederland weer ontzettend populair en dat komt allemaal door Max Verstappen. Hij weet iedereen te vermaken met zijn inhaalacties, techniek en autocontrole. De echte fans van Formule 1 kunnen aan de slag in F1 2016, maar deze game is niet altijd zo makkelijk. In deze special geven wij vijf F1 2016 tips voor beginners!

    F1 2016 kan zo af en toe voor prachtige Formule 1 momenten zorgen, maar het komt ook vaak genoeg voor dat je iedere keer in de grindbak belandt. Weet je eindelijk een keer de auto op de baan te houden, komt er weer zo’n achterlijke computer die de bocht afsnijdt waardoor je weer opnieuw kunt beginnen. Je Formule 1 carrière gaat niet altijd zoals je hoopt in F1 2016. In deze special gaan wij je helpen met de game door middel van vijf F1 2016 tips!

    Niet rommelen met de Car Setup

    Ongetwijfeld ben je tijdens het spelen van F1 2016 in aanraking gekomen met Car Setups. In deze setups kun je jouw auto compleet aanpassen, variërend van de vleugels van de auto tot aan de kracht van je remmen. Het ziet er allemaal interessant uit, maar voor beginners hebben we als F1 2016 tips dat je de Car setups achterwegen laat.

    Kleine aanpassingen aan je auto kunnen er namelijk al voor zorgen dat je Formule 1 bak compleet anders aanvoelt. Ieder circuit vereist daarentegen een andere setup, voor het ene circuit heb je juist veel topsnelheid nodig, terwijl je voor banen zoals Monaco juist over veel neerwaartse druk moet beschikken. Heb je hier niet veel verstand van? Dan kun je het beste de standaard ‘gebalanceerde’ setup gebruiken.

    Deze setup werkt namelijk altijd wel aardig op de meeste circuits. Daarnaast raak je snel gewend aan deze setup en weet je dus precies wat de capaciteiten van je auto zijn. De standaard setup geeft je genoeg topsnelheid, maar is ook lekker te gebruiken in de bochten en tijdens het remmen. Er zijn natuurlijk veel tutorials die later handig kunnen zijn, maar ga pas aan de slag met Car Setups als je een ervaren speler bent!

    Gebruik assists, maar zorg voor voldoende uitdaging

    Twee belangrijke factoren die veel invloed hebben op jouw prestaties zijn de moeilijkheidsgraad en de assists die je gebruikt. Het is cruciaal om deze af te stellen op jouw doen en laten, dus wees vooral niet bang om iedere keer iets uit te proberen. Heb je veel problemen doordat je de controle van je auto verliest? Zet dan de traction control bijvoorbeeld op volledig zodat je in ieder geval op de baan blijft.

    Hetzelfde geldt voor remmen, de racelijn en schade. Als je iedere keer de bochten mist doordat je teveel doorschiet tijdens het remmen, kun je beter ondersteuning voor het remmen aanzetten. Andere F1 2016 tips zijn om als beginner de racelijn volledig te activeren, waardoor je precies ziet waar je moet beginnen met remmen en hoe je een bepaalde bocht het beste kunt nemen.

    Let ook goed op met de instellingen van schade. Merk je dat je tegen iedere muur opknalt of dat je een race niet helemaal uit kunt rijden? Zet dan de schade op een lager niveau of helemaal uit. Je bent hier om te racen, en dat gaat niet als je iedere keer stukken van je vleugels mist of als de banden eraf vliegen.

    Wees wel consequent met deze instellingen. Zet de game niet op een te makkelijke stand waarbij je geen weerstand hebt van de tegenstanders en de auto. Als je voor voldoende uitdaging zorgt en echt moeite moet doen tijdens het racen, word je vanzelf een stuk beter.

    Goede bochten nemen is het halve werk

    Vaak hebben beginnende spelers veel moeite om snelle rondetijden te rijden. Een van de belangrijkste F1 2016 tips is dat je de bochten van een circuit goed onder de knie krijgt. Daar is namelijk de meeste tijd te winnen! Helaas is een bocht nemen niet altijd zo makkelijk als je misschien wel denkt.

    Een bocht in Formule 1 kun je opdelen in drie fases: afremmen, insturen en wegrijden. De eerste fase is wellicht wel het lastigste van alle drie. Je moet (natuurlijk) op tijd remmen om een bocht te halen, anders schiet je rechtdoor.

    Waar je vooral op moet letten is dat je eerst remt, en daarna pas instuurt. Zo heb je tijdens de bocht genoeg controle en kun je eventueel inkomende auto’s nog ontwijken. Ook spin je minder snel weg als je eerst remt voordat je een bocht ingaat.

    Richt je tijdens het remmen vooral op het halen van de Kerbstones op de Apex. Dit is het aansnijpunt van een bocht, meestal gemarkeerd met rode en witte blokken. Als je met één kant van je auto deze Apex iedere keer weet te raken, zorg je voor de optimale bochten met de beste snelheid. Het inhalen van andere auto’s is ook het gemakkelijkst als je de Apex van een bocht weet te raken.

    Tot slot is het belangrijk dat je op tijd weer het gas gebruikt zodat je snel weer weg bent. Het nemen van bochten is een van de belangrijkste momenten in F1 2016, waar je zeker de tijd voor moet nemen om het te beheersen!

    Racen zoals Max Verstappen in de regen

    Tijdens het racen kan het voor komen dat er wolken ontstaan en de regen met bakken uit de lucht komt vallen. De Formule 1 kan wel tegen een beetje regen en gaat dus tijdens de buien gewoon door met racen. Sterker nog, er zijn speciale banden die je tijdens de regen moet gebruiken om op de baan te blijven. Als het tijdens F1 2016 gaat regenen is het slim om direct over te schakelen naar de Intermediates (groen) of the Full Wets (blauw), afgezien van hoe hard het regent.

    Net zoals in de echte Formule 1 is racen in de regen niet zo makkelijk als het lijkt. Hoe harder het regent, hoe lastiger het wordt om controle over je auto te krijgen. Met hoge snelheden is het moeilijk om je auto in een rechte lijn te houden en ook het remmen vereist nog meer van je aandacht. Daarom onze F1 2016 tips: ga tijdens het racen in de regen eerder remmen dan normaal, en na een bocht rustig weer gas geven.

    Doe je dit niet, dan verlies je de controle over je auto en spin je binnen no time van de baan. Racen in de regen hoeft niet heel lastig te zijn als je weet wat er gebeurt met een natte baan. Het vereist enkel en alleen meer aandacht en een paar puntjes om aan te denken. Blijf bijvoorbeeld zoveel mogelijk in één rechte lijn rijden en verwissel niet iedere keer van positie, dan heb je zo min mogelijk kans om weg te spinnen.

    Oefening baart kunst

    Net zoals in vrijwel ieder andere game is het belangrijk om alsmaar te oefenen. Racen in F1 2016 zoals Max Verstappen of Lewis Hamilton lukt nou eenmaal niet in één sessie, zelfs niet met de eerdere F1 2016 tips. Je moet ieder circuit meerdere malen spelen om er snel op te rijden en alle bochten uit je hoofd te kennen. Des te meer je de game speelt, des te sneller je F1 2016 onder de knie krijgt.

    Zorg er dus voor dat je ieder circuit uit je hoofd kent, weet wat je bij ieder circuit kunt verwachten en wat de belangrijkste kenmerken zijn. Van Monaco weet je: Oké, dat is een kleine baan met weinig ruimte. Daartegenover heb je Monza, waar je vooral lange rechte stukken hebt met enorm hoge snelheden. Pas als je ieder circuit goed kent begin je echt te merken dat je veel meer tijd kunt winnen.

    Hetzelfde geldt eigenlijk voor de start van een Formule 1 race. Nieuw in F1 2016 ten opzichte van de vorige Formule 1 games is dat je zelf de start kunt bepalen. Je kunt er namelijk voor kiezen om een geavanceerde start te doen waarbij je op het juiste moment de clutch los moet laten om daarna gas te geven. Deze manier van starten is lastiger, maar kan er wel voor zorgen dat je sneller van je startpositie afkomt.

    Als je deze starts optimaal beheerst kun je dus heel veel tijd winnen. De kunst van F1 2016 is continu oefenen, je hoeft hier alleen maar de tijd en het geduld voor te hebben. Binnen no time merk je dat je een betere racer wordt en dat je echt mee kunt gaan strijden in het gevecht om de wereldtitel en tijdens de multiplayer modus.

    F1 2016

    Verkijgbaar vanaf 16 august 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.