Elder Scrolls Online Horns of the Reach - De nieuwe dungeons gespeeld

Article
vrijdag, 01 september 2017 om 17:21
xgn google image
The Elder Scrolls Online is niet een MMO die veel grote uitbreidingen krijgt, zoals bijvoorbeeld World of Warcraft dat wel doet. Maar de game krijgt daarentegen wel veel kleine DLC-pakketten, met Horns of the Reach als laatste toevoeging. Wij nemen je mee door de nieuwe dungeons van Elder Scrolls Online Horns of the Reach.
In de Horns of the Reach DLC krijgen spelers toegang tot twee verschillende dungeons, te weten Bloodroot Forge en Falkreath Hold. De twee dungeons verschillen qua design vrij veel van elkaar, maar zijn wel op een belangrijke wijze met elkaar verbonden. Het maakt daarentegen niet uit of je eerst met Bloodroot Forge begint of met Falkreath Hold, er zit geen lineair verhaal tussen de twee.
Gewapend met een tweehandig zwaard en een boog legt onze Warden als eerste de route door Bloodroot Forge af. Wij worden bijgestaan door drie ontwikkelaars van Zenimax, die niet alleen zeer vaardige spelers zijn, maar ons ook als een gids door de dungeons kunnen leiden en het voorzien van commentaar.

De temperatuur stijgt in Bloodroot Forge

Het openingsgedeelte van Bloodroot Forge lijkt op een vrij normaal gebied, met een standaard kamp vol met vijanden, gelegen in het bergachtige gebied van Craglorn. De eerste vijanden die je bevecht zullen de alarmbellen nog niet doen rinkelen, want het lijken op normale bandieten die een lucratief slavenkamp hebben opgezet, maar zodra je bij de eerste baas aankomt wordt de toon van de dungeon drastisch anders. De naam Bloodroot Forge is er namelijk niet zomaar, want de thema's van de dungeon zijn offers, bloedmagie en de vreselijke resultaten.
Die eerste baas, een uit de kluiten gewassen demonische beer genaamd Mathgamain, wordt dan ook opgeroepen door middel van bloedmagie door een heks. Als je moeite hebt met deze baas, dan hebben we slecht nieuws voor je, want de tweede baas is dezelfde heks die Mathgamain heeft opgeroepen en zal tijdens het gevecht zijn broertjes oproepen. Maar misschien nog wel pijnlijker is een speciale kring die ze kan oproepen, waar spelers die erin zitten niet uit kunnen en spelers die daarbuiten staan en niet in kunnen lopen. Een afstandswapen is dus zeer belangrijk tijdens dit gevecht en ook tijdens latere confrontaties in Bloodroot Forge.
Na de heks kom je terecht in de echte Forge, een grot die is uitgegraven in de berg en waar de natuurlijke hittebronnen worden gebruikt bij de duistere zaakjes van de cultisten. Tijdens dit gedeelte van de dungeon moet je ook goed kunnen springen, want op meerdere momenten moet je van rots naar rots springen om niet in de lava te belanden – en voordat de rotsblokken verdwijnen in de ziedende hitte. Volgens de ontwikkelaars hebben ze wel de tijd aangepast voordat een rots zou verdwijnen, want ze zien het al gebeuren dat een grapjas alle rotsblokken laat zinken voordat de hele groep eroverheen is. Dit element wordt later ook gebruikt in een pittige bossfight waar je snel op je voeten moet zijn.
De conclusie van Bloodroot Forge vindt plaats in een reusachtige, ronde kamer, waar het zonlicht nog net getuige kan zijn van de gebeurtenissen. Niet alleen vecht je in de kamer tegen de drie hoofden van de cult, maar wanneer je ze hebt verslagen moet je ook nog eens afrekenen met het rotsmonster Earthgore die ze hebben opgeroepen. Het laatste gevecht is een behoorlijke uitdaging, waarbij je zo snel mogelijk de afsplitsing van Earthgore moet doden, voordat het te laat is. Bloodroot Forge hebben we uiteindelijk gehaald, op naar Falkreath Hold.
117174

Een onaangename afkoeling

Na de hete vuren van Bloodroot Forge zijn we wel even klaar met die hoge temperaturen en zijn we toe aan wat afkoeling in het koude Skyrim. Veel rust krijgen we daar helaas niet, want dezelfde vijanden die we zojuist hebben bevochten, de Dreadhorn Clan die bestaat uit een mix van mensen en minotauren, hebben hun ogen gericht op Falkreath Hold. Deze stad is middenin een bezetting van de bloeddorstige clan en het is aan ons de taak om de bezetting te doorbreken en Falkreath Hold te redden.
Waar Bloodroot Forge een vrij klassieke dungeon is met smalle paden en tunnels, daar is Falkreath Hold zo’n beetje het tegenovergestelde. Omdat het natuurlijk een stad is, hebben de spelers vrij veel ruimte om te gaan en staan waar ze willen, mits ze natuurlijk de juiste route belopen. Maar voordat het zover is, moeten spelers eerst vanuit het bos hun weg banen naar de dikke, stenen muren van Falkreath, waar aan het einde een krachtige magiër als eerste baas staat te wachten. Daarna moet er ook afgerekend worden met een mammoet en is het eindelijk tijd om de stad te betreden.
De straten van Falkreath Hold zijn gevuld met vijanden en het is een lastige opgave om alle bezienswaardigheden van Falkreath te bezichtigen. Wanneer je groep alle gevechten met wilde mensen en minotauren overleefd, dan sta je aan het eind van de route oog in oog met de necromancer Mochveda. Veel rust krijg je ook niet op het moment dat je haar verslaat, want met een laatste ademzucht roept ze een enorme ondode op om jouw leven en die van je groepsgenoten zuur te maken. Gelukkig kan je wel even op adem komen als de boosdoener is gedood en je je reis door Falkreath Hold vervolgt.
Na het stadsgedeelte ga je de ondoden achterna in de Hall of the Dead, de catacombes van Falkreath, waar de sfeer grimmig wordt en de temperatuur nog een paar graden daalt. Na het verslaan van Deathlord Bjarfrud Skjoralmor kunnen de doden in ieder geval rusten in vrede, maar voor jouw groep is het weer tijd om de stad te betreden en de strijd aan te gaan met de aanvoerder van de Dreadhorn Clan in Falkreath – de immens grote minotaur Domihaus the Blood-Horned. Makkelijk is het gevecht allesbehalve en Domihaus kan flink wat klappen opvangen en hulptroepen inschakelen, maar uiteindelijk is het ons gelukt om hem te doden en tegelijkertijd de bezetting van Falkreath Hold tot een einde te brengen.

Wat krijg je nou precies met Elder Scrolls Online Horns of the Reach?

Dungeons doorlopen doe je natuurlijk niet alleen voor het verhaal, plezier en de uitdaging, maar natuurlijk ook voor overheerlijke loot. En met de beloningen van Elder Scrolls Online Horns of the Reach zit het wel goed. Voor elk soort bepantsering – light, medium en heavy – zijn er twee verschillende sets te verkrijgen, elk met hun eigen unieke bonussen. Zo zal een build die draait om bleed effects optimaal kunnen profiteren van de Blooddrinker set.
De twee eindbazen die de Elder Scrolls Online Horns of the Reach DLC telt hebben ook een kans om hun unieke voorwerpen te laten vallen. In beide gevallen gaat het om een helm en een schouderbepantsering, die net zoals de andere sets een unieke bonus geven. De Earthgore set is een goede toevoeging voor healers, terwijl de Domihaus set een bonus geeft waar DPS-ers meer om geven. Tot slot krijgt iedereen die een stap zet in één van de twee dungeons de nieuwe Horn-emote tot zijn beschikking.
De Elder Scrolls Online Horns of the Reach DLC is nu beschikbaar op de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Het pakket kost 1500 Crowns, wat neerkomt op 12,99 euro.

Populair Nieuws