The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Review - Legendarische game keert terug

donderdag, 03 november 2016 om 14:31
Skyrim was één van de beste games, zo niet dé beste game van de vorige generatie consoles. Voordat er een nieuw singleplayer deel in The Elder Scrolls serie aangekondigd wordt, brengt Bethesda Skyrim eerst nog als een special edition uit op onder andere de PlayStation 4 en Xbox One. Lees hier onze Skyrim Special Edition review.
Het was vijf jaar geleden bijna een wonder te noemen hoe mooi en groot Skyrim was. Natuurlijk zou Bethesda geen Bethesda zijn als er niet enkele glitches in het spel zaten, maar al met al was Skyrim een enorm succes. Als de vorige generatie consoles al zo bewonderenswaardig was, wat kan Bethesda dan nu met dat extra vermogen van de PlayStation 4 en Xbox One? Skyrim was de koning, maar inmiddels leven we in een wereld waar games als The Witcher 3 een behoorlijke concurrentie betekenen.

Skyrim is en blijft fantastisch

Laten we beginnen met een hoop mensen gerust te stellen. De kern van de game is onveranderd. Het verhaal is meeslepend, de gameplay erg sterk en de spanning om te snijden. Het is dan ook niet geheel zonder reden dat de originele game maarliefst een bijna perfecte score van 9,7 kreeg. Het enige minpunt betrof enkele technische imperfecties.
The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition brengt nog steeds die geweldige sfeervolle belevenis en dat speelplezier dat de originele game zo goed maakte. Vanaf de eerste seconde wordt je meegesleurd in de avonturen van de Dovahkiin. Je weet wat er gaat gebeuren, maar nog steeds sta je met een mond vol tanden als je de eerste draak tegenkomt. Om nog maar niet te spreken over de fantastische in-game muziek en soundtrack.
Skyrim special edition review

Grafische wauw-factor

En natuurlijk valt de grafische verbetering op. Skyrim was mooi op de Xbox 360 en PlayStation 3, maar is nu duidelijk nóg mooier op de huidige generatie consoles. Vooral de weerseffecten, depth of field en de reflecties van het water zien er op het eerste gezicht fantastisch uit. De eerste paar minuten kijk je echt je ogen uit naar de prachtige, diverse omgevingen die Skyrim te bieden heeft.
Na een aantal uur spelen kom je er echter achter dat de grafische verbeteringen nogal wisselvallig zijn. In de dungeons, in huizen en ook onder water lijkt het grafische aspect van de game veel minder verbeterd te zijn. Doet dit onder voor het feit dat de game er gewoon fantastisch uitziet? Nee. Is dit storend? Zo af en toe wel ja. Maar ondanks dat zijn de grafische updates over het algemeen fenomenaal en zichtbaar een verbetering op het origineel.
Skyrim special edition review 1

Alle extra content!

Een tweede belangrijk punt van de Skyrim Special Edition is de toevoeging van de DLC die er nu standaard bij zit. Het gaat hier om drie uitbreidingen: Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn. In Dawnguard vecht je in een soort oorlog met, of tegen, vampieren die alle steden van Skyrim terroriseren. Evenals de effecten van Dragonborn zul je hier al snel in het verhaal mee te maken krijgen. Te weten de main quests, side quests, items en unlockables.
De Dragonborn uitbreiding gaat over een dragon priest die het niet zo ziet zitten dat jij als hoofdrolspeler de rol van Dragonborn op je neemt en samen met een hoop cultivisten de strijd met je aangaat. Hearthfire laat je zelf huizen bouwen, en wie wil dat nou niet in een gebied als dat van Skyrim. Ook vloeit uit deze DLC de mogelijkheid voort om kinderen te adopteren.
De toevoegingen van deze DLC lopen mateloos over in het verhaal en zorgen voor net dat beetje extra’s wat wellicht nog niet alle spelers ervaren hebben. Voor vele betekent net dit beetje extra content dat de game weer interessant maakt. De verhaallijnen van de uitbreidingen zijn zeker de moeite waard en het is daarom dan ook een enorm pluspunt dat alle add-ons in de special edition van Skyrim zitten.
Skyrim special edition review 2

Laat het modden beginnen

Dan is er nog als een van de weinige games de optie om mods van derden te installeren op de PlayStation 4 en Xbox One. Vanzelfsprekend moeten deze wel goedgekeurd worden door Sony en Microsoft. Hier ligt dan ook gelijk één van de problemen. Zoals velen wellicht al meegekregen hebben doet Sony behoorlijk lastig wat betreft het toelaten van mods op de PlayStation 4 versie van Skyrim. Aanvankelijk zouden er zelfs helemaal geen mods meer komen op de console van Sony.
Uiteindelijk zijn ze er wel, maar niet groter dan 1GB, waar Microsoft een maximum hanteert van 4GB. Dit komt neer op mods als: extra dialogen, andere loading screens, kleine toevoegingen aan de wereld wegwijsborden, mogelijkheden tot cheats, visuele verbeteringen en nog veel meer kleine aanpassingen.
Op het moment gaat het vooral om relatief kleine mods, maar er gaan er zeker meer volgen. Zo leuk als op de PC met oneindige mogelijkheden zal het nooit worden op de consoles, maar het feit dat de mogelijkheid er is draagt al bij aan het speelplezier. Skyrim zal zo altijd leuk blijven en er is altijd wel iets te doen. Let wel op, bij het gebruiken van mods worden trophies en achievements uitgeschakeld.
Skyrim special edition review 3

Ergernissen

Skyrim mocht dan zo goed zijn op de vorige generatie consoles, perfect was de game zeker niet. Veelvuldig gingen er ergernissen uit naar de enorme laadtijden en de grote hoeveelheden bugs en glitches die de game af en toe onspeelbaar maakte. Met de kracht van de PlayStation 4 en Xbox One moet dit toch verholpen kunnen worden zou je zeggen.
Maar helaas, de game zit nog altijd vol met veel van dezelfde bugs. Mensen die door muren heen lopen, quests die vastlopen, en meer van dat soort slordigheden. Let hierbij wel op dat vele bugs al verholpen waren in de afgelopen vijf jaar. Ondere andere de beroemde Oghma Infinium glitch is hierdoor niet meer van de partij. Wij hadden echter meer verwacht van de remastered versie betreffende technologische vooruitgang.
Waar wel een duidelijk positief verschil inzit, is de laadtijd. Waar je eerder nog makkelijk iedere keer dat je een deur opendeed even een sanitaire stop kon maken, wat eten en drinken kon pakken en een marathon kon lopen, is dat nu niet meer het geval. De laadtijden zijn er nog wel, maar beduidend korter. Wij hebben ze 1 op 1 vergeleken en de remastered versie laadt ongeveer twee keer zo snel als de originele game.
Skyrim special edition review 4

Even sparen nog

Dan over naar iets zeker niet onbelangrijks: de prijs. 60 euro voor een remaster lijkt in het eerste opzicht wat aan de hoge kant. De content is namelijk niet nieuw en voor enkel een grafische update en een paar kleine mods zijn de meeste mensen niet bereid om 60 euro te betalen. En dat is hun goed recht aangezien er dus geen sprake is van een nieuwe game.
Er is echter wel een uitzondering. Je zou namelijk bijna vergeten dat de special edition ook uitkomt voor de PC. De PC-gebruikers hebben het hierbij wat beter. Als je de game al in je bezit hebt (inclusief alle DLC), dan kun je de special edition gratis downloaden. Voor de consoleversies geldt deze regel jammer genoeg niet. Dat is natuurlijk erg jammer van de spelers die de vorige versies al hadden op hun Xbox 360 of PlayStation 3.
Skyrim special edition review 5

Overdragen emotionele waarde

Waar de PC-gebruikers ook een voordeel hebben, betreft het overzetten van de savegame. Mensen die honderden uren gestoken hebben in hun Skyrim personage kunnen deze overzetten van de originele game naar de special edition. De mensen op de consoles zijn echter minder gelukkig in dat aspect. Hoewel begrijpelijk is het overzetten van progressie op de PlayStation 4 en Xbox One niet mogelijk.
Weg, honderden uren aan speeltijd, weg personage van een ontzettend hoog level en weg alle zeldzame items die met bloed zweet en tranen bemachtigd zijn. Opnieuw beginnen is niet altijd een negatief iets, maar het is toch fijner om zelf de keuze te hebben om opnieuw te beginnen of gewoon lekker verder te gaan met je oudere personage.
Skyrim special edition review 6

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Review - Moeite waard?

Stel je bent nieuw in de wereld van The Elder Scrolls en je zoekt een goede RPG, dan is Skyrim remastered een prima begin en zeker de moeite waard om op te pakken. De special edition bewijst meermaals dat Skyrim één van de beste games is van de afgelopen jaren. De nieuwe uitgave is daarom zeker het spelen waard, zeker nu met de grafische update, de toevoeging van mods en het implementeren van alle DLC.
Heb je Skyrim echter nog in de kast liggen, tezamen met een console waarop je die kan spelen, dan is 60 euro wel erg veel voor een upgrade. Voor hetzelfde geld of zelfs minder kun je een game als The Witcher kopen. Voor deze doelgroep is het de moeite waard om even te wachten tot de prijzen dalen. Maar als de prijzen dan eenmaal aangepast zijn, is ook voor deze gamers Skyrim Special Edition een hele goede RPG om nogmaals te spelen.