DOOM voor Switch - Knallen op een handheld

    De actievolle shooter DOOM kwam vorig jaar uit op de PC, Xbox One en PlayStation 4. Uitgever Bethesda heeft de game nu ook aangekondigd voor de Nintendo Switch, waar hij eind dit jaar op moet verschijnen. Lees hier alles wat je moet weten over DOOM voor Switch.

    Wij zijn al even met DOOM aan de slag geweest op de Nintendo Switch, op het kantoor van Bethesda. We hebben daar alleen kunnen spelen in de handheld-modus en niet in de docked-modus.

    Hoe speelt DOOM voor Switch?

    DOOM is op de PC en consoles van Sony en Microsoft een razendsnelle en gewelddadige First Person Shooter en dat is op de Switch geen uitzondering. Spelers nemen wetenschapper Samuel Hayden onder de knoppen. Hij moet op Mars de strijd aan gaan met demonen die door middel van een portaal uit de Hel komen. De bloedige expeditie van Hayden speelt zich niet alleen af op Mars, maar nemen spelers ook mee naar de Hel zelf.

    De gameplay van DOOM bestaat uit een speelstijl die de speler beloont om in beweging te blijven en geen dekking te nemen. Als vijanden genoeg schade hebben gekregen, dan lichten ze op om door Hayden geëxecuteerd te worden met een melee-aanval - een zogeheten Glory Kill. Op deze manier verzamel je niet alleen munitie voor je wapens, maar genereer je ook levenspunten. Tijdens het spelen ben je dus constant aan het rennen richting vijanden om in de flow te blijven en zo veel mogelijk Glory Kills uit te voeren.

    Ondanks de chaos die hier vaak uit voortvloeit, wordt DOOM voor Switch nooit onoverzichtelijk op het kleine scherm. De vijanden zijn goed zichtbaar dankzij hun opvallende aanvallen en uiterlijk en ook de controls zijn goed uitgewerkt. Er zijn veel verschillende knoppen voor veel verschillende acties, maar alles is logisch ingevuld en je zult je nooit afvragen wat een bepaalde knop doet als je middenin een goede flow zit.

    Hoe ziet het eruit?

    Op de PC en consoles ziet DOOM er indrukwekkend uit, helemaal als je bedenkt dat de game een consistente framerate van 60 frames per seconde heeft - ideaal voor een snelle shooter zoals DOOM. Helaas moet DOOM voor Switch op dit gebied wat inleveren, want de hardware kan al dat grafische geweld niet aan.

    Toch zijn wij onder de indruk van de graphics van DOOM voor Switch. Het kleine scherm van de handheld-modus helpt hier natuurlijk sterk aan mee. De lage resolutie wordt opgevangen door een sterke Anti-Aliasing, waardoor we geen of amper kartelrandjes zien langs objecten, de speciale effecten komen goed over en het bloed vloeit nog altijd rijkelijk.

    Het grootste punt waar DOOM voor Switch op moet inleveren ten opzichte van zijn grote broertjes, is de framerate. In tegenstelling tot een consistente 60 frames per seconde loopt de Switch versie op 30 frames per seconde. Net zoals het origineel is dit vrijwel geheel consistent en merkten we tijdens normale gameplay geen fluctuatie in framerate op. Wanneer er daarentegen veel vuurwerk en explosies wordt getoond, maakt de game een enorme framedrop om daarna weer te stabiliseren op 30 frames per seconde.

    Normaal is 30 frames per seconde prima voor een First Person Shooter, maar het ontbreken van een consistente 60 frames per seconde is wel een gemis bij een razendsnelle game zoals DOOM . In de eerste paar levels zul je er geen problemen mee ondervinden, maar zodra je verder komt in het spel en de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, is 60 frames per seconde een sterk wapen in de strijd tegen demonen.

    Consoleversie of Switch-versie?

    De grootste vraag is nu natuurlijk of je DOOM voor Switch moet halen of dat je beter af bent met de PC- of consoleversie. Die vraag is niet heel makkelijk te beantwoorden met een simpele ‘ja’ of ‘nee’, het is afhankelijk van je thuissituatie en vervoersmiddel.

    Als je alleen een Switch in huis hebt staan, dan is het antwoord natuurlijk heel simpel: haal DOOM in huis. Het is nog steeds een ijzersterke titel en één van de beste shooters op dit moment. In latere levels kunnen de lagere framerate en framedrops voor frustratie zorgen, maar dit zal minder een probleem zijn als je de game al meteen met 30 frames per seconde speelt, dan dat je overstapt van 60 frames per seconde.

    Heb je naast de Switch ook een goede PC, PlayStation 4 of Xbox One in huis, dan ligt het eraan hoeveel je gebruik kan maken van de handheld-modus. DOOM voor Switch is met de Arcade-modus - waarbij je levels zo snel mogelijk moet uitspelen - een ideale game om in het openbaar vervoer te spelen en heeft daarmee een duidelijk pluspunt tegenover de consoleversie. Ook als je maar één TV in huis hebt en meerdere gebruikers, kan je met hetzelfde gemak de Switch aanzetten om een paar levels te spelen in de handheld-modus.

    Ga je met de auto, fiets of benenwagen naar je werk of school toe en heb je onbeperkt toegang tot een TV thuis, dan raden we Switch voor DOOM niet aan. De betere graphics, 60 frames per seconde en lagere prijs spreken dan overduidelijk in het voordeel van de consoleversie.

    DOOM

    Verkijgbaar vanaf 13 may 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.