DOOM Single Player - Maak kennis met de nieuwe maps

Article
donderdag, 05 mei 2016 om 12:40
xgn google image
Waar iedereen tijdens de beta van DOOM heeft kunnen proeven van de multipayer ervaring, is het behoorlijk stil geweest rondom de campaign van de shooter. Maar naast de recente trailer kunnen we vandaag ook screenshots en concept art laten zien van de DOOM single player. De vetste screencaps en concept art zie je in deze DOOM Single Player map showcase!
Het thema van de DOOM single player is altijd ‘de hel’ geweest. Zelfs in de levels die zich afspeelden op de aarde in DOOM 3 kreeg je de kriebels van bepaalde plekken en deed alles denken aan de met lava overgoten vlaktes van het hiernamaals. De nieuwe DOOM breekt deze traditie niet en laat ons kennismaken met de uitzichten waarvan we vanaf 13 mei zullen genieten en gruwelen.

DOOM Single Player

Met enkel de twee speelbare multiplayer levels ‘Heatwave’ en ‘Infernal’ hebben we kunnen zien dat het maken van toffe maps in een setting van het vagevuur geen enkel probleem is voor id Software. Niet, aangezien ze in eerdere DOOM games genoeg ervaring op hebben kunnen doen. De uitdaging is dan dus ook om andere levels ook datzelfde creepy gevoel mee te geven. En om de campaign in de DOOM single player ook goed uit te werken.

Hell Bridge

DOOM Concept Art Hell Bridge
Een typische DOOM-setting waarbij de nekharen overeind zullen gaan staan en je weet dat overal gevaar op de loer ligt. De botten van gigantische wezens die jou voor zijn gegaan en blijkbaar niet waren opgewassen tegen de wezens die je tegen zal komen en stuk voor stuk af zal maken op je speurtocht door de hel.
Id Software zelf zegt over deze concept art: "Door te spelen met de kleuren en het licht wilden we vorm geven aan de gedachte die menen krijgen bij de hel. Spelers moeten zich direct in gevaar voelen en bijna de geur van de zwaveldampen kunnen ruiken tijdens het spelen."
Het doet bijna denken aan een lange, lege hal in een spel als Dark Souls of Darksiders. Je weet dat je tot aan die hal talloze vijanden van je af hebt moeten slaan en dat dit slechts de stilte voor de storm is. Met tegenzin loop je je lot tegemoet, wetend dat een behoorlijke gevecht op het menu staat!
90637

Icon of Sin

Iedereen die DOOM 2 heeft gespeeld zal zich deze eindbaas en deze omgeving herkennen. Het was hier waar je gebruik moest maken van bewegend plateaus om met raketten de baas van de hel te verslaan terwijl alles en iedereen om je heen je daarvan probeerde te weerhouden.
Aangezien je als Space Marine de Icon of Sin al een keer tot een pulp hebt geschoten, is het ook niet vreemd dat er wat aanpassingen te zien zijn in de omgeving. Als een soort bouwproject hangt het icoon in de kettingen en is het licht in zijn ogen overduidelijk niet meer aanwezig. Je hebt in DOOM 2 perfect werk geleverd en dat is nu nog te zien.
Zelf zegt id Software hierover: "Het was ontzettend gaaf om zoiets typisch uit de DOOM serie opnieuw vorm te geven. Het belangrijkste was om het zowel herkenbaar als fris te maken." Herkenbaar is het zeker en wij zijn dan ook blij dat eerdere DOOM monsters voorbij komen in deze DOOM Concept Art showroom.
90639

Bloodkeep

Als wij aan de hel denken, dan krijgen we ongeveer dit beeld. Zwaveldampen, bruggen met doodshoofden en pilaren bestaand uit de lichamen en hoofden van mensen. Hier en daar een kooi, hangend vanaf het plafond met daarin iemand die zich blijkbaar bizar heeft misdragen in zijn leven op onze aardbol.
Bloodkeep doet een beetje denken aan de Quake 3 Arena map Hero’s Keep, met de overduidelijke afgrond onder je en de smalle brug waarover je ongetwijfeld zal moet lopen om verder te mogen. Net als in Hero’s Keep klinkt dat waarschijnlijk een stuk makkelijker dan dat het daadwerkelijk is, en wij zijn benieuwd wat voor vijanden ons zullen proberen tegen te houden.
Id Software: "We wilden deze map een bepaalde sfeer meegeven. Een setting waarin bloed en organen als vloer en de scheve pilaren perfect aan bijdragen."
90640

Lazarus Exterior

De perfecte Minecraft thuisbasis in één plaatje. Gelegen in een diepe krater voor beschutting, meerdere torens en een aantal loopbruggen (ongetwijfeld nog een aantal ondergronds, DOOM kennende) zorgen voor de ultieme uitvalsbasis. Alleen dit is niet de harmonieuze wereld van Minecraft, dit is Mars, en alles hier is bloedlink.
Eerdere DOOM games (afgezien van DOOM 3 waar je zo nu en dan een stukje te zien kreeg van de buitenkant van een plek) hadden geen noodzaak veel tijd te besteden aan hoe een plek er aan de buitenkant uitzag. Het ging immers om je door een level heen schieten zonder zelf te eindigen als hoopje prut.
De nieuwe DOOM heeft duidelijk wat tijd besteed aan het verzorgen van zowel interieur als exterieur en de kans is dan ook aanzienlijk dat een aantal van de avonturen van onze Space Marine zich buiten de basis af zullen spelen.
Id Software: "Dit was een van de eerdere builds van het complex en kreeg pas later de naam Lazarus. Dit is het eerste wat je zal zien als je over de rand van de krater zal kijken, daarna ga je uiteraard een kijkje nemen wat er allemaal in het complex zelf te doen valt."
90641

Mars Vista

Met de eerder genoemde Lazarus facility aan de zijkant te zien krijgen we een kijkje hoe het er ’s nachts op Mars uitziet. Waarschijnlijk geïnspireerd door National Park is het landschap gevormd door het water dat er ooit, vele miljoenen jaren geleden, heeft gestroomd. De mist, het zonlicht en de oranje gloed geven het een ontzettend mysterieus gevoel.
Bij de concept art van Lazarus zei id Software dat het complex zichtbaar werd zodra je bij de krater aankwam. In combinatie met de setting van Mars Vista lijkt het er dus op dat we over het landschap van Mars naar de gebouwen zullen gaan. Levels zonder zwaartekracht zijn niet bepaald iedereens favoriet, maar we zullen zien wat id voor ons in petto heeft!
Id Software: "Het idee was om te laten zien hoe de tijd is verlopen op Mars. Rivieren en oceanen hebben het landschap gevormd en de harde wind heeft de rotsen geschuurd tot wat ze nu zijn. De gloed en een van de ondergaande zonnen moeten de speler het gevoel geven dat er iets behoorlijk mis is met deze planeet..."
90642

Res Ops Exterior

Een van de weinige artworks waarop meer dan alleen gebouwen of omgevingen te zien zijn. Wie goed kijkt zal een tweede monster kunnen waarnemen in de mist op de achtergrond, net onder de demon die op het dak staat. Slechts twee monsters die een heel gebouw bewaken? Het klinkt te mooi om waar te zijn...
Zelfs op het artwork is duidelijk te zien waar je als speler uiteindelijk zal geraken. De toren met de driehoekige ramen springt er meteen uit en ook dat lijkt een simpel karwei. Alleen het is DOOM, een spel waarin alles zo bizar simpel lijkt maar oh zo lastig zal blijken.
De magie van DOOM ligt in het binnen handbereik leggen van items en locaties, enkel geblokkeerd door een deur of kapotte ladder. Je weet dat je vervolgens het hele level door zal moeten om ofwel de sleutel ofwel een complete ladder te vinden voordat je verder mag. So close yet so far.
Id Software: "Het idee was om de speler een idee te geven waar op de map ze ongeveer zijn en kennis te laten maken met de omgeving. En natuurlijk het overduidelijke doel waar ze naartoe moeten; de toren."
90644

DOOM Concept Art showroom - Lazarus Surgery

Flashbacks naar Return to Castle Wolfenstein (ook van id Software) waarbij experimenten en het testen van monsters grandioos misgaat. Net als bij een willekeurige zombiefilm weet je gewoon dat de ‘verdoofde’ monsters op een gegeven moment los zullen breken en alles binnen hun handbereik (in dit geval geweerbereik) overhoop zullen knallen.
Het geven van een ingebouwd wapen aan een demon; het klinkt als een bizar slecht idee en dat zal tot niemands verbazing ook zo zijn. De Cyberdemons van DOOM 1, 2 en 3 liggen nog vers in ons geheugen en toch trekt de UAC zich er niets van aan.
Waar het vechten tegen normale monsters die enkel gebruik maken van kun klauwen al behoorlijk lastig kan worden (in grote getalen tenminste) draait het in DOOM natuurlijk vooral om de bizarre vijanden met raketwerpers als armen of ingebouwde jetpacks in hun ruggengraat. Normale shotgun guys uit DOOM 2 zal je hoogstwaarschijnlijk niet meer tegenkomen. Alles is enger, dus ook de vijanden!
Id Software: "We wilden de speler een idee geven over wat de UAC eigenlijk doet op Mars en waartoe dat uiteindelijke heeft geleden. Dit was een van de eerste versies van Lazarus Surgery maar vrijwel deze exacte versie is in het spel terechtgekomen. Inclusief operatierobot!"
DOOM ligt vanaf 13 mei in de winkels voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. De game is alvast te pre-orderen.