Division 2 beta features - Vijf steunpilaren van de game

    Na vijf dagen komt er een einde aan de beta van Tom Clancy’s The Division 2. Dat is misschien jammer, maar belangrijker is of al die Division 2 beta features een goed beeld hebben gegeven van wat de game te bieden heeft wanneer hij op 15 maart uitkomt.

    Voor een impressie van de eerste voetstapjes in Washington D.C. kun je terecht bij ons artikel over de Division 2 beta gameplay. Hier lichten we enkele features uit die de afgelopen dagen aan fans van de serie goed onderworpen zijn en waar de uiteindelijke game op leunt.

    Conflict

    In The Division uit 2016 was er bij de lancering geen PvP-modus aanwezig buiten de Dark Zone om, waarvan het concept niet voor iedereen weggelegd was. Pas met de derde uitbreiding Last Stand introduceerde ontwikkelaar en uitgever Ubisoft een wat traditionelere modus waarin spelers het tegen elkaar konden opnemen. Maar met vallen en weer opstaan leert men en het bewijs daarvoor is Conflict, één van de Division 2 beta features die vanaf het begin aanwezig is.

    Zoek jij liever de confrontatie op met andere spelers in plaats van bots zonder hersenen, dan kun je in Conflict je agressie kwijt. Twee squads van vier man vechten het in drie verschillende maps uit, waarin je controlepunten moet veroveren of de vijand simpelweg uitroeien. Ubisoft zal later met updates vast meer maps toevoegen en het mooie aan Conflict is dat je verzamelde loot meeneemt naar de normale wereld van The Division 2.

    Dark Zones

    Waande jij je met het eerste deel helemaal thuis in het afgesloten gebied genaamd de Dark Zone, dan betekende de terugkeer als een van de Division 2 beta features vast goed nieuws voor jou. Ook rondom het Witte Huis zijn er Dark Zones om in rond te banjeren op zoek naar speciale, kostbare loot. En dat is dit keer niet één gebied, maar dat zijn er drie verspreid door Washington D.C.

    Elke Dark Zone heeft zijn eigen karakter en zal daarom voor gevarieerde situaties zorgen, maar voor de Division 2 beta features was er nog maar een enkele bereikbaar. Ook hier kunnen agents rogue gaan door anderen neer te schieten of door kluizen te lock-picken. Aan de achtergrondmuziek ontbrak het nog een beetje, maar hopelijk creëert The Division 2 weer net zulke spanning in deze gevaarlijke gebieden.

    Settlements

    Met de terugkeer van Safe Houses kan iedereen tussen alle actie door ook de rust opzoeken en zich bezighouden met het uitbreiden van je macht in de hoofdstad van Amerika. Een toevoeging daaraan zijn de Settlements. Deze komen tevoorschijn nadat je je door bepaalde delen van de stad hebt gevochten tegen terroristen zoals de Hyena’s.

    In deze nieuwe locaties is het mogelijk om een trader op te zoeken voor je uitrusting en tevens aan nieuwe side quests te beginnen. De settlements voegen direct en indirect veel content toe aan de game, want je zult ze eerst moeten bevrijden. Als de Division 2 beta features een goede indicatie zijn, heb je daar vooral in het begin je handen vol aan.

    Side missions en activities

    Na net als in deel één de Base of Operations, oftewel je hoofdkwartier, te hebben opgezet kun je de rest van de stad verkennen. New York voelde nogal leeg aan met de release, maar de beta van het vervolg toont een ander beeld: Het inmiddels desolate Washington D.C. biedt ironisch genoeg meer.

    Spelers konden met veel Division 2 beta features aan de slag, waaronder al aardig wat side-activities als je de straten afstruinde. In het voor de beta beperkte gebied kwam het in het kort aan op twee hoofdmissies, vijf side missions en aardig wat open-world activiteiten die je spontaan kon tegenkomen. Denk bij de laatste categorie aan het vinden van een locatie door computersystemen te hacken of juist een bepaald punt overnemen en verdedigen tegen opeenvolgende golven aan vijanden.

    Endgame

    Steeds meer MMO-games hebben een zogeheten endgame, een fase ná het uitspelen van het verhaal in de game waarmee je nog vele uren zoet bent. Speelde je tien jaar geleden een game uit, dan was je gewoon klaar. Speel je het verhaal van The Division 2 uit, dan barst de actie pas écht los en daarvan wilde Ubisoft alvast een voorproefje geven in de beta.

    Ten eerste zul je moeten kiezen wat voor specialist je wordt bij het bereiken van het hoogst haalbare level. Als onderdeel van de Division 2 beta features kon je kiezen uit Survivalist met een kruisboog als ‘signature weapon’, Sharpshooter met een sniper en Demolitionist met een granaatwerper die elk hun eigen skills hebben. Daarmee maak je nog meer onderscheid tussen jou en je groepsgenoten en druk je jouw stempel op de gevechten, maar je bent niet definitief gebonden aan een klasse.

    Daarnaast zijn de eerdere missies en locaties te doorlopen op een veel hogere moeilijkheidsgraad waarbij vijanden veel sterker zijn en zelfs voor verrassingen zorgen door ineens voor je neus naar beneden te abseilen vanaf het dak, waar dat eerst niet gebeurde. Een bikkelharde eindbaas hier en daar is ook geen uitzondering.

    Wat vind jij de gaafste Division 2 beta features?

    Helaas zit de beta er na maandag weer op, maar voor degenen die zich eraan gewaagd hebben is er waarschijnlijk een goed beeld ontstaan van wat The Division 2 te bieden heeft. De game lijkt op veel vlakken een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Wist het ook indruk op jou te maken? Dan is het wachten tot 15 maart, want dan verschijnt de game voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.

    Tom Clancy's The Division 2

    Verkijgbaar vanaf 15 march 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.