Dit is waarom racen in de regen een geheim wapen is van Verstappen

Article
vrijdag, 24 mei 2024 om 21:00
max verstappen gp japan 2022 red bull racingf1666262504
Mogelijk valt er tijdens het raceweekend in Monaco weer regen. Max Verstappen excelleert normaal op een natte baan, maar hoe komt het dat hij zo goed is in de regen?
Al sinds Max Verstappen zijn intrede heeft gemaakt in de Formule 1, staat hij in de schijnwerpers. Tijdens zijn debuut was hij immers slechts 17 jaar oud en velen vonden dat veel te jong voor een F1-coureur. Hij was nog niet eens in het bezit van zijn rijbewijs, maar mij mocht ondertussen wel met meer dan 300 kilometer per uur over het asfalt scheren.
Tijdens zijn debuutseizoen liet de Nederlander alleen al meteen zien dat hij van een uitzonderlijk niveau is en toen hij in 2016 al snel de overstap mocht maken naar Red Bull Racing, won hij direct de eerste Grand Prix voor het team. Een enorm indrukwekkende prestatie, maar dat was mogelijk niet eens de race waarmee hij liet zien hoe getalenteerd hij daadwerkelijk is.
Dat was namelijk de Grand Prix van Brazilië in hetzelfde jaar. De race werd geteisterd door plensbuien, maar vanaf het eerste moment liet Verstappen meteen zien dat hij goed uit de voeten kon op het natte asfalt. Hij duurde niet lang voordat hij Nico Rosberg, de kampioen in 2016, inhaalde in zijn dominante Mercedes.
Door een strategische fout van Red Bull Racing kwam Verstappen alleen halverwege de race op plaats 17 terecht, waarna hij begon aan een indrukwekkende inhaalrace. Op de plekken die normaal nooit worden gebruikt om in te halen kwam de Nederlander langszij, om uiteindelijk als derde over de streep te komen. Het was een ware masterclass in de regen en in de jaren erna heeft Verstappen keer op keer bewezen dat hij zich als een vis in het water voelt tijdens een regenrace.

Leren van kinds af aan

Maar hoe kan het dat Verstappen, en een select groepje andere coureurs, zichzelf zo onderscheiden van de rest wanneer de hemel openbreekt? Red Bull Racing heeft immers niet een speciaal setje banden of een andere auto voor Verstappen, wanneer er donkere buien boven het circuit verschijnen. Hij moet het simpelweg met dezelfde apparatuur doen als de rest.
In het geval van Verstappen komt het al door training van jongs af aan. In interviews heeft de wereldkampioen verteld dat zijn vader tijdens de kart-dagen al zat te hameren op het belang van goed kunnen rijden op een natte baan.
Wanneer het nat was op het circuit, stond Jos Verstappen op de baan om te vertellen en te laten zien waar Max moest rijden. Ondanks dat Jos the Boss niet herinnerd wordt als een geweldige coureur, stond hij wel zijn mannetje in de regen.
Daarnaast werd Max ook op een andere manier getraind door zijn vader. Op een natte baan moest hij namelijk op een gegeven moment rijden met slicks - banden die normaal bedoeld zijn voor een droge baan. Met nog minder grip dan normaal moest de jonge Verstappen zijn kart op de baan weten te houden.
Door zijn expertise rijden op natte circuits met een kart, heeft de coureur ook geleerd wat hij moet doen tijdens een regenrace in de Formule 1. In plaats van de gebruikelijke lijnen te rijden, is het juist belangrijk om de ongebaande paden te volgen, zo stelt Verstappen. Dat is ook de reden waarom hij in Brazilië 2016 constant de concurrentie buitenom inhaalde, omdat daar veel meer grip lag dan aan de binnenkant van de bocht.

Gevoel voor de auto

Naast de vaardigheden die Verstappen heeft geleerd van zijn vader, is de Nederlander ook iemand die van nature zeer getalenteerd. Elke coureur die de Formule 1 weet te bereiken, kan gezien worden als één van de beste coureurs ter wereld. Maar daarnaast zijn er ook een paar coureurs die nog een paar procent extra in huis hebben: The Greats.
Zij zijn niet zomaar extreem goed in het besturen van een F1-auto, ze worden één met de bolide. Ze hebben zoveel gevoel voor wat de auto gaat doen, dan ze precies weten wat ze eruit kunnen halen. En Verstappen is precies zo'n coureur. Misschien nog wel meer dan elke coureur die voor hem in F1 heeft gereden.
Dat blijkt ook wel uit de setup die de Nederlander prefereert. Alexander Albon heeft recent gezegd dat de afstelling die Verstappen gebruikt zó gevoelig is, dat het zelfs te extreem is voor iemand die een pointy auto prefereert, zoals Albon dat zelf doet. Eén kleine beweging teveel en de auto raakt in een spin.

“Om mensen een beetje uit te leggen hoe dat voelt, als je PC games speelt, als je de gevoeligheid helemaal tot het maximum opvoert en je beweegt de muis, dan schiet hij overal over het scherm. Zo voelt het ongeveer.”

- Alexander Albon

Maar Verstappen weet precies aan te voelen waar de grens ligt met de auto en wanneer hij de controle kwijtraakt. En dat is waarom hij zo goed is in de regen. Hij voelt aan wanneer de auto op het punt staat om weg te glijden en kan daarop passend reageren. Zelfs als hij in een spin terechtkomt, weet hij de voorkant van de auto precies de juiste kant op te laten wijzen. Helaas voor de andere coureurs is zoveel car feel iets dat je niet zomaar kan trainen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties