Dit is hoe Sony AI gebruikt in de PS5 Pro

Article
maandag, 22 juli 2024 om 21:00
ps5 console

Voor de PS5 Pro gaat Sony waarschijnlijk gebruikmaken van een nieuwe technologie om de performance te verbeteren. Maar hoe werkt die AI-technologie precies?

Resolutie als een dambord

Er is nog geen officiële aankondiging geweest, maar het is vrijwel een publiek geheim dat Sony eind 2024 of begin 2025 komt met een verbeterde versie van de PlayStation 5. De zogeheten PS5 Pro. In tegenstelling tot de PS5 Slim gaat het niet alleen maar om een slankere versie, maar om een versie die daadwerkelijk beter games kan draaien.

Hoewel Sony al sinds de eerste PlayStation is gekomen met een Slim-model, is een Pro-versie pas de vorige generatie geïntroduceerd. De PS4 Pro - die lange tijd door het leven ging onder de codenaam Neo - heeft verbeterde hardware om 4K te kunnen renderen. Maar naast de verbeterde hardware, introduceerde het model ook een nieuwe technologie: checkerboard rendering.

Die technologie is nodig om games in 4K te kunnen draaien, want de hardware is niet sterk genoeg om titels in native 4K te renderen. In plaats daarvan wordt een signaal met een lagere resolutie geupscaled naar 4K. Het probleem daarbij is dat er veel meer pixels zijn om op te vullen en je dus normaal met ‘gaten’ komt te zitten.

Checkerboard rendering zorgt alleen voor de oplossing. Met de technologie wordt het beeld opgedeeld als een soort dambord. De pixel waar niks wordt getoond, kijkt als het ware om zich heen wat de rest van de pixels eromheen doen en gebruikt die kleur. Op die manier kon de PS4 Pro ineens games afspelen in 4K.

De hulp inschakelen van AI

De technologie die met de vorige generatie werd geïntroduceerd was een slim idee, maar zeker niet perfect. In sommige gevallen hoef je er weinig aan te veranderen. Neem bijvoorbeeld een straat gemaakt van digitaal asfalt. De meeste pixels zijn grijs en dan klopt het dat de lege pixels worden opgevuld met dezelfde kleur.

Het wordt alleen een ander verhaal wanneer het gaat om het renderen van complexe beelden, zoals gezichten, gebouwen met verschillende aspecten en kleuren en allerlei soorten planten en bloemen bij elkaar.

Met de PlayStation 5 Pro wordt volgens de geruchten een nieuwe technologie geïntroduceerd. Geruchten waarvan Sony druk op zoek is geweest naar het lek, waardoor het nagenoeg officieel bevestigd is door het bedrijf. De technologie in kwestie heet PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling (PSSR), waarbij de hulp wordt ingeroepen van AI.

PSSR werkt in de basis hetzelfde als checkerboard rendering. Er wordt een signaal met een lagere resolutie ingevoerd om die vervolgens te upscalen naar 4K. Maar in plaats van ‘dom’ te kijken naar de omliggende pixels, analyseert AI de beelden in een fractie van een seconde en bepaalt op die manier welke kleuren de lege pixels moeten krijgen. Daarmee is de accuraatheid veel hoger en zou het in theorie bijna niet te onderscheiden zijn van native 4K.

Nu vraag je je misschien af waarom het nodig is om de technologie te gebruiken. De PlayStation 5 kan immers al games in 4K spelen. Maar door het beeld te upscalen naar 4K kan de framerate verhoogd worden of de nieuwe rekenkracht die is vrijgekomen kan op andere manieren worden ingezet, zoals Ray-Tracing met 4K en 60 frames per seconde.

Sony is niet de eerste

Met zo’n nieuwe technologie is het natuurlijk de vraag of het in de praktijk ook goed uitpakt. Volgens Herman Hulst, die destijds nog de baas was van Guerrilla Games, was het verschil tussen native 4K en checkerboard rendering ook amper te onderscheiden van elkaar. In de praktijk was het verschil alleen wel degelijk te zien.

Dat er nu een stuk meer vertrouwen is in PSSR komt door Nvidia, de grootste speler op het gebied van videokaarten. Het Taiwanese bedrijf is geen vreemde als het gaat om het inzetten van AI om de performance in games te verbeteren. Al sinds de RTX 2000-reeks, die gelanceerd werd in 2018, is Nvidia bezig met Deep-Learning Super Sampling - beter bekend als DLSS.

DLSS werkt ongeveer hetzelfde als wat er naar buiten is gelekt van PSSR. Nvidia is met de technologie al bezig met de derde versie en ondertussen is het zo goed, dat 4K DLSS er in sommige gevallen zelfs beter uitziet dan native 4K. En dan komen daar nog de grote voordelen in performance bovenop. Als de technologie van Sony even goed is, dan wacht er een mooie toekomst voor spelers die de PS5 Pro in huis halen.