Zelfs als een game gezien wordt als meesterwerk, is hij zelden vrij van kritiek. Ocarina of Time is volgens velen nog steeds de beste Zelda-game, maar er is een personage dat veel spelers maar wat graag uit de game zouden slopen. Opvallend genoeg is Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto het met deze groep eens.
Tegenwoordig is Shigeru Miyamoto niet altijd meer zo nauw betrokken bij de ontwikkeling van Zelda en Mario. Maar toen Ocarina of Time gemaakt werd, was hij dat nog wel. Als producer van die game is hij te zien als medeverantwoordelijk voor vrijwel alles dat de speler tegenkomt in dat avontuur.
Daar valt ook Navi onder. Haar naam is berucht onder Zelda-fans: het feetje dat met je meereist in de game moet behulpzaam zijn, maar bijna alle spelers vinden haar hints overduidelijk en haar stem irritant. Kortom, voor velen is ze het meest gehate personage van Ocarina of Time en misschien wel het slechtste deel van deze anders zo briljante game.
Wie zich in die mening herkent, krijgt steun uit een onverwachte hoek, namelijk die van Shigeru Miyamoto. In een interview voor een Japanse strategy guide uit 1999 (vertaald naar het Engels door shmuplations) geeft hij toe dat het advies van Navi de grootste zwakte is van Ocarina of Time. Miyamoto legt uit dat het het moeilijk is om een systeem te maken dat alle spelers daadwerkelijk helpt.
Om te zorgen dat spelers altijd advies krijgen dat nuttig is voor de situatie waarin ze zich bevinden, zou er net zoveel tijd in dat adviessysteem moeten zitten als in de hele game. Perfectie najagen was volgens Miyamoto niet haalbaar. Eigenlijk had hij Navi er zelfs helemaal uit willen slopen, maar dat vond hij dan ook weer speler-onvriendelijk.
De “domme” Navi met heel algemene hints was namelijk wel nuttig voor bepaalde spelers. Wie een tijdje niet heeft gespeeld en niet meer weet waar hij heen moet, kan een hint van Navi vragen (of wachten tot hij vanzelf komt) als herinnering van wat ook alweer de volgende stap in de game was.
De speler weer een beetje op weg helpen lijkt volgens Miyamoto ook het enige waar Navi daadwerkelijk goed in is. Hij vertelt namelijk dat de hints van het feetje veel spelers niet eens echt verder hielpen met puzzles of moeilijke gevechten. Ondanks pogingen om goede spelervriendelijke hints te geven, hoorde Miyamoto van veel spelers dat ze puzzels niet op konden lossen zonder strategy guide.
Bovendien verschilde het per speler enorm of ze voor bepaalde secties van de game wel of geen hints nodig hadden. Hoewel daar volgens Miyamoto niet zoveel aan te doen valt, is het natuurlijk wel spijtig dat een goedbedoeld systeem gehaat én ineffectief is.
Hoewel Miyamoto dus nooit voorstander was van Navi, is het met name in 3D Zelda-games nog jaren gebruikelijk gebleven dat de speler hints kreeg van een compagnon. Sommige van die personages waren volgens fans zelfs erger dan Navi.
In recentere titels is het alleen weg. Breath of the Wild, Tears of the Kingdom en Echoes of Wisdom laten hintgevende personages achterwege. In die games is het ook zo dat een puzzel niet per se één oplossing heeft. Zodoende is het niet meer zo zinvol om überhaupt hints te geven. Dat Nintendo bewust wilde breken met Zelda-tradities zal ook hebben bijgedragen.