Wie is opgegroeid met de handhelds van
Nintendo denkt misschien alles te weten van deze systemen. Van elke game weet je precies wat alle knoppen doen. Maar er is een knop op de
Game Boy Advance waarvan je misschien niet eens weet dat hij bestaat.
Nintendo heeft aangekondigd dat
de Switch 2 backwards compatible is met Switch-games. Dat zagen veel mensen al aankomen. Er was ooit wat twijfel of het mogelijk was, maar vrijwel elke recente gerucht stelde al dat
backwards compatibility wel degelijk een feature was voor de Switch. En hoewel de bevestiging misschien een opluchting is, is het geen grote verrassing.
Nintendo heeft namelijk liever wel backwards compatibility dan niet. Vooral vroeger kon je het ook goed zien aan de console zelf. Dat de
PlayStation 5 en
Xbox Series X backward compatible zijn is niet te zien aan de apparatuur, maar de Nintendo Wii had ports voor GameCube-geheugenkaarten en -controllers. De DS had zelfs een hele extra cartridge slot voor
Game Boy Advance-games.
Backwards Compatibility toch onzichtbaar
Maar Backwards Compatibility is ook bij Nintendo soms praktisch onzichtbaar geweest. Aan de Wii U en 3DS kun je bijvoorbeeld niets zien. En ook bij de Game Boy Advance moet je maar net weten dast backwards compatibility een optie is. Tenminste, dat denk je misschien op het eerste gezicht.
In werkelijkheid kun je aan een Game Boy Advance wel degelijk zien dat hij
backwards compatible is, je heb er alleen misschien een zaklamp bij nodig. Als je goed kijkt kun je in het cartridge-slot namelijk aan de zijkant een knopje, of liever gezegd een schakelaar zien zitten. Daar ben je waarschijnlijk nooit met je vinger aan geweest, maar als je Game Boy of Game Boy Color-games speelde op je Advance, heb je het toch ontelbare keren ingedrukt.
Eén Game Boy, twee chips
Deze schakelaar is namelijk hoe de Game Boy Advance herkent dat je een game van de vorige generatie speelt. Modernere systemen zien dat op software-niveau, maar de GBA beschikt over twee processoren. De schakelaar in het cartridge-slot laat de console weten welke processor er nodig is voor de game die erin zit.
Cartidges van Game Boy Advance-games hebben namelijk een uitsparing, die maakt dat deze schakelaar niet ingedrukt wordt. Zet je de GBA aan met één van zijn eigen games, (of zonder game, dan zal hij opstarten als een GBA.
Cartrdiges voor Game Boy en Game Boy Color hebben die uitsparing niet en drukken de schakelaar dus wel in. Wanneer je de GBA nu aanzet, gebruikt hij de GBC-processor en is het systeem dus als het ware fysiek een generatie teruggedraaid.
Switch 2 zal het anders aanpakken
Hoe de Switch 2 zijn backwards compatibility zal aanpakken is de vraag, maar een verborgen schakelaar zal er niet bij betrokken zijn. Ten eerste is het niet meer nodig en ten tweede zou het waarschijnlijk niet werken.
Zo’n schakelaar heeft alleen zin als je een fysiek exemplaar hebt van de game die je wil spelen. Software-verkopen zijn alleen steeds vaker digitaal en een gedownloade game kan geen speciale knopjes indrukken.