Destiny recap - Een terugblik op de afgelopen drie jaar

    Het hoge woord bij Bungie is er helaas nog niet uit, dus wanneer wij Destiny 2 mogen verwachten is nog onbekend. De ontwikkelaar liet onlangs wel weten dat de laatste grote update voor Destiny snel verschijnt, genaamd Age of Triumph. Volgens XGN.nl is dat wel een goed moment voor een Destiny recap.

    We beginnen deze Destiny recap helemaal bij het begin: ontwikkelaar Bungie lijkt na vier Halo-titels klaar met de franchise betreffende Master Chief. De maker laat na de release van haar laatste Halo, Halo: Reach, weten dat zij een tienjarig contract heeft getekend met Activision. Vanaf dat moment begint de ontwikkeling van een nieuw project: Project Tiger. De komende drie jaren werkt de Amerikaanse studio hard aan alles rondom de game: de game-engine, lore, missies en verschillende omgevingen.

    5. De aankondiging

    In februari van 2013 laat Bungie weten dat zij de afgelopen tijd hard heeft gewerkt aan een nieuwe first-person shooter, die Destiny heet. De maker legt de lat hoog en wil Destiny in september van 2013 uitbrengen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 plus de, op dat moment nieuwe generatie consoles: de Xbox One en de PlayStation 4.

    Een releasedatum waar sommige hoge heren van Bungie niet blij mee zijn. Tijdens de testperiode laten zij weten niet gelukkig te zijn met de manier waarop de game op dat moment zou zijn; tjokvol met lore en veel focus op het verhaal, maar vooral té lineair. Het lijkt alsof de maker nog erg vasthoudt aan de structuur van de Halo-franchise. Het advies is om terug te keren naar de tekentafel om een soort hub-gebaseerde wereld te creëren met diverse planeten, de spelers vrijheid te geven en het verhaal iets meer achterwege te laten.

    Dit levert enige fracties op in het bedrijf. Joseph Staten, de leidinggevende van het schrijversteam, kan zich niet vinden in deze complete reboot van de game en verlaat het bedrijf tijdens het ontwikkelingsproces. Het zorgt ook tweemaal voor een uitstel van Destiny: van september 2013 naar maart 2014 en uiteindelijk naar de echte releasedatum: 9 september 2014.

    4. De hype

    Kort na de aankondiging begint de hypetrein van Destiny echt te lopen. Iets wat enigszins logisch is: Bungie heeft ontzettend hoge ogen gegooid met de Halo-franchise en daarmee ook veel succes behaald, en met de nieuwe IP lijkt de maker ook goed te weten wat zij wil doen. Iets waar het bedrijf allerlei gamers gek mee weet te maken. Zo laat Bungie voor de release van Destiny al weten dat de game “continu wordt geüpdatet met nieuwe content, tot aan het einde van de game”.

    Verder zouden spelers naar hartelust over elke planeet kunnen dwalen en er verschillende missies mogen doen. Hierbij moeten spelers meerdere verschillende vijanden tegenkomen, die allemaal hun eigen sterktes en zwaktes kennen. Bovendien kent de game ontzettend veel diverse wapens. Zo is er voor iedere gamer weer wat.

    Maar bovenal zijn gamers enthousiast over de beloftes van Bungie. Destiny zou het typische schietgeweld van de Halo-franchise moeten combineren met enkele MMO-elementen: je eigen, unieke personage maken, een grote, open wereld om in rond te rennen en natuurlijk het sociale aspect, online gamen met je vrienden of wildvreemden. Voeg daar een budget van 500 miljoen dollar aan toe en het is op dat moment te raden dat de verwachtingen hooggespannen zijn.

    3. De release

    Op 9 september 2014 wordt Destiny uitgebracht voor de oudere generatie consoles (Xbox 360 en PlayStation 3) en de huidige generatie (de One en de PlayStation 4). Wij gaven de game een 8.5 en schreven toentertijd dat Destiny “uiteindelijk een zeer sterke game is geworden, maar toch minder groots dan we hadden gehoopt".

    Dit is iets wat wel vaker naar voren komt in de dagen na de release van Destiny. De shooter bevat weinig MMO-elementen, de kern is binnen twintig à vijfentwintig uur uit te spelen en de missies lijken allemaal wel erg op elkaar. Voeg daar ook nog de ontzettend lange laadtijden aan toe en de meesten spreken al over het feit dat Destiny misschien toch té overhyped was.

    Toch is het grootste punt van kritiek gericht op het verhaal, wat volgens meerdere gamesites “onsamenhangend en ondiep is”. Verder zijn critici en gamers niet te spreken over het feit dat veel achterliggende lore niet in de game zelf is te lezen, maar dat je naar de Bungie website moet gaan om hier achter te komen. Zo lijkt het vertrek van Staten tijdens de ontwikkelingsperiode een flinke impact te hebben gehad op Destiny’s verhaal.

    2. De herontdekking

    In het eerste jaar van Destiny zien gamers twee nieuwe expansiepakketten voor de game: The Dark Below in de laatste maand van 2014, en het House of Wolves pakket in mei van 2015. Beide DLCs bieden weer nieuwe verhaalmissies en een stijging van het Light level, maar brengen ook allebei iets nieuws. The Dark Below geeft een nieuwe raid, genaamd Crota’s End, terwijl House of Wolves twee nieuwe multiplayermodi aflevert: de Prison of Elders, een soort horde-modus, en Trials of Osiris.

    Toch komt de grootste verandering één jaar na de release van Destiny. Bungie rolt de zogenaamde Destiny 2.0 update uit, die ontzettend veel wijzigingen toevoegt aan de game. Een hoger Light level, aanpassing van het levelsysteem zodat spelers makkelijker kunnen levelen, nieuwe subklassen en nieuwe wapens zijn slechts een tipje van de sluier. Bungie lijkt op dat moment eindelijk door te hebben hoe Destiny er vanaf de release uit had moeten zien.

    Daarvoor heeft Bungie wel de grootste uitbreiding voor de game nodig: The Taken King. De DLC brengt een waslijst aan veranderingen en aanpassingen met zich mee, maar zorgt voor nieuw elan. Wij gaven de expansie een 8.5 en schreven toentertijd: “The Taken King is een schoolvoorbeeld van hoe een uitbreiding hoort te zijn: groots, vernieuwend en spectaculair.”

    1. De laatste content

    Het blijft daarna angstvallig stil in de wereld van Destiny. Er zijn wel verschillende evenementen, zoals een Halloween thema voor twee weken, en in december 2015 kunnen spelers aan de slag met Sparrow racewedstrijden. Toch moeten Destiny-spelers tot april van 2016 wachten op een nieuwe update, waarin het Light level wederom wordt verhoogd plus een nieuwe verhaallijn aan de wereld van Destiny wordt toegevoegd.

    Toch duurt het na de release van The Taken King nog wel minstens één jaar tot de volgende, en tevens laatste DLC van de game verschijnt. Die laatste uitbreiding voor Destiny, genaamd Rise of Iron, volgt uiteindelijk twee jaar na de release van Destiny en komt uit in september 2016. Hierin zien we een nieuwe verhaallijn, een nieuw sociaal gebied, nieuwe vijanden, diverse nieuwe wapens en een nieuwe raid. In de maanden na diens release zien we nog enkele evenementen zoals The Dawning en het allerlaatste event van Destiny: Age of Triumph.

    Het laatste event van Destiny moet nog verschijnen, maar Bungie hoopt spelers de afgelopen tweeënhalfjaar een duidelijk beeld te hebben gegeven wat haar visie van de game is en hoe de opvolger moet zijn. Een opvolger die volgens de laatste geruchten nog dit jaar moet uitkomen voor de huidige generatie consoles. Laten we vooral hopen dat Bungie heeft geleerd van haar fouten, en natuurlijk ook van haar krachten, en dat Destiny 2 velen van ons tevreden stelt.

    Destiny Rise of Iron

    Verkijgbaar vanaf 20 september 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.