The Accountant Review (Blu-ray) - Affleck geniaal als autist

zaterdag, 11 maart 2017 om 15:30
Casey Affleck, het broertje van, won dit jaar nog een Oscar voor zijn rol in Manchester by the Sea. Toch mogen we Ben Affleck zelf ook niet vergeten. Misschien wat uitgespuugd als Batman, maar gelukkig lezen we in deze The Accountant review dat er nog altijd rollen zijn die hij met verve speelt.
Affleck speelt de rol van Christian Wolff, een accountant. Bij een accountant denk je al snel aan een saaie vent in een grijs pak op kantoor. Iemand met een bril op, wellicht. Oké, toegegeven, dat is wel heel erg stereotypisch, maar het punt moge duidelijk zijn. Affleck draagt die bril wel, maar naast het feit dat hij uitmuntend is in cijfers is hij vooral in nog hele andere dingen gespecialiseerd: wapens.
The Accountant Review

Een bloeddorstige accountant

Men neme een afgelegen gebied, wat targets om op te pikken en een Christian Wolff met een sluipschuttersgeweer. Plaats deze 'killer' op meters afstand en elk normaal denkend mens zal denken: mission impossible. Een accountant is immers geen bloeddorstige moordenaar of een marinier. Nu schijnt het dat Wolff wel ietsje meer is dan alleen een accountant…
Zodra Wolff de boeken controleert van een grote robotfirma, waarvan hij dacht simpelweg saai de boekhouding te gaan doen, ontdekt hij dat er van alles niet in de haak is. En dan beginnen de eerste doden te vallen en is het soms een heus kat- en muisspel.
The Accountant Review

Een vonk die er nog niet was

Een spannend gegeven, omdat Affleck niet alleen zichzelf veilig probeert te stellen voor wat menselijk ongedierte, maar ook een collega van hem. Het gaat om Dana Cummings (gespeeld door Anna Kendrick). De relatie tussen de twee wordt goed overgebracht. In eerste instantie denk je als kijker dat het nogal willekeurig is dat Affleck haar wil beschermen. Het komt uit de lucht vallen, want zo lang kennen de twee elkaar niet. En een vonk was er ook niet.
Totdat het kwartje valt en Affleck buitengewoon goed acteerwerk laat zien. Zijn personage, Wolff, is namelijk autistisch! Dus zijn emoties en gevoelens zijn voor de kijker dan ook niet heel duidelijk en dát doet Affleck bijzonder goed. Daarmee is het opeens een stuk minder willekeurig dat Wolff die interessante vrouw van zijn werkvloer wil beschermen.
The Accountant Review

Buitengewoon goed acteerwerk

Het moet dan ook benadrukt worden dat Affleck erg goed acteert. In het verleden won hij samen met Matt Damon al wel een Oscar voor Good Will Hunting, voor het beste scenario. Maar een Oscar voor acteren heeft hij (nog) niet en zijn broertje dus al wel (die bovendien ook al eerder genomineerd was!). Misschien kiest Affleck wat verkeerde rollen en heeft zijn broertje, of diens agentschap, daar een beter oog voor. Al zal Affleck zeker niet over zijn inkomen mogen klagen.
Feit is wel dat hij als superheld niet zo snel een prijs zal winnen en heel wat critici tegen zich in het harnas jaagt. Terwijl hij met andere rollen eerder al liet zien wél serieus genomen te worden: denk maar aan Argo. En met The Accountant laat hij wederom zien wel degelijk acteerskills te hebben. Bovendien blijkt hij ook nog eens een toegewijd acteur te zijn. Zo blijkt uit de extra’s van de Blu-ray.

Net iets te weinig om het lijf

Affleck is groot, over de 1 meter 90. Maar alleen een grote jongen zijn brengt hem niet ver. Hij heeft zich flink ingeleefd en voorbereid op zijn rol. Dat siert hem. The Accountant is simpelweg een vermakelijke film.
Een uitschieter is het alleen niet. Daarvoor heeft het scenario weer net iets te weinig om het lijf. Bovendien biedt de film nu niet een aspect dat je als kijker nog niet eerder hebt gezien en het einde zie je al van mijlenver aankomen. Dat is jammer. De flashbacks naar het verleden verhullen uiteindelijk iets te veel richting het plot. Less is more is niet voor niets vaak de boodschap.
The Accountant Review

Meer dan twee uur spanning

Dat neemt niet weg dat The Accountant heerlijk wegkijkt. Als je een beetje klaar was of bent met Ben Affleck, kun je de film met een gerust hart kijken en zul je verbaasd worden. Daarnaast is de film tof om te zien, aangezien je niet meteen weet wat er allemaal speelt en omdat de film boordevol actievolle momenten zit. Het is niet iets wat je nog niet eerder hebt gezien, maar wel iets waarbij je meer dan twee uur lang in spanning zit, en dat is een goed teken.
Eerder werd The Accountant opgenomen in onze Top 8 beste films voor november 2016.