Desmond Miles: Van barman tot sluipmoordenaar

Article
zondag, 28 oktober 2012 om 14:00
xgn google image
Zolang als Assassin’s Creed bestaat, bestaat Desmond Miles. In ieder deel dat tot nu toe is verschenen speelt het karakter dan ook de hoofdrol. Hoewel we in Assassin’s Creed III met een nieuwe sluipmoordenaar aan de slag gaan, gaat het verhaal in 2012 gewoon door. Maar wat speelt er nu allemaal precies in de wereld van de Tempeliers en de Sluipmoordenaars? Deze special geeft je het antwoord.
Let op! Deze special bevat informatie over alle reeds verschenen delen van de Assassin's Creed serie en dus ook veel spoilers.
Het avontuur van Desmond start op 13 maart 1978, als hij wordt geboren in de buurt van de Black Hills in South Dakota. Hij groeit op, op een plek die bekend staat als ‘The Farm’. Desmond leefde hier met 30 anderen op een nomadische manier en het merendeel van de dagbesteding werd gebuikt om te leren vechten. Zijn vader, William Miles, zei namelijk altijd dat ze klaar moesten zijn om het gevaar te trotseren. Hier werd natuurlijk over de Tempeliers gesproken. Het blijft echter altijd rustig en Desmond geloofde zijn vader dan ook niet echt.
De knoop doorgehakt
Toen Desmond de zestien passeerde vond hij het wel mooi geweest. Hij wilde wat van de wereld zien en besloot te vluchten. De groep ging na zijn verdwijning naar hem op zoek, maar Desmond is te goed getraind en weet ongezien weg te komen. Hij reist af naar New York City, om daar als barman een nieuw bestaan op te bouwen. Dit leventje verloopt vlekkeloos, totdat Abstergo Desmond weet te traceren doormiddel van een vingerafdruk voor een nieuw motorrijbewijs. Hij wordt ontvoerd en meegenomen naar Europa.
Het grote kwaad
In Italië wordt hij in een laboratorium van Abstergo achtergelaten. Hier staat Warren Vidic hem al op te wachten. Abstergo, beter bekend als de Tempeliers, heeft iets nodig dat zit opgeslagen in het hoofd van Desmond. Het betreft een kaart waarop de locaties van diverse Pieces of Eden verstopt zijn. Deze relikwieën zijn een hele tijd geleden gecreëerd door degenen die zichzelf de Eerste Beschaving noemen (hier komen we later op terug).
De Tempeliers willen een perfecte wereld scheppen. Dit willen ze bereiken met controle, kracht en de vernietiging van vrije wil. De Sluipmoordenaars wilen dit juist tegengaan en vinden juist dat de vrije wil moet blijven bestaan. Daarom is er al zolang een strijd gaande tussen de twee partijen. Met de Pieces of Eden wil Abstergo een satelliet maken, waarmee mensen gehypnotiseerd kunnen worden. De relikwieën hebben namelijk speciale krachten en die willen de Tempeliers dus misbruiken. Terug naar de rode draad.
Desmond wil in eerste instantie niet meewerken, maar na een aantal bedreigingen van Vidic besluit hij toch om op zoek te gaan naar de locaties. Dit doet hij door het leven van Altaïr te herleven. Uiteindelijk vindt Desmond de kaart waarop verschillende locaties van relikwieën staan. Hierop besluit Abstergo dat Desmond niet meer nodig is en dus uit de weg geruimd moet worden.
De reddende engel
Gelukkig is er een mol binnen de organisatie. Lucy Stillman, de assistente van Vidic en operateur van de Animus, blijkt namelijk een sluipmoordenaar te zijn. Voordat Desmond kan worden omgebracht, vlucht het tweetal uit het laboratorium van Abstergo en gaan ze naar een onderduikadres, waar Shaun en Rebecca ongeduldig zitten te wachten. Zij moeten Desmond namelijk helpen. Hij is namelijk nog steeds een sluipmoordenaar en heeft in het lab kennis gemaakt met een effect dat de Animus kan veroorzaken.
Als je jezelf namelijk met je voorouders synchroniseerd, kun je bepaalde talenten overnemen. Dit wordt het Bleeding Effect genoemd. De Animus geeft de talenten van Desmond’s voorouders ook door en zo is hij al aan de zogenoemde Arendsvisie gekomen.
Verder leren
Desmond kan echter nog veel meer leren en dankzij het naleven van de geschiedenis van een andere voorouder van Miles, Ezio Auditore, kent Desmond al snel de kneepjes van het freerunnen en sluipmoorden. Dit is net op tijd, want als Desmond zijn krachten net op orde heeft, valt Vidic binnen. De schuilplaats is ontdekt en Lucy en het team moeten maken dat ze wegkomen. Terwijl Shaun en Rebecca de boel inpakken, beschermen Lucy en Desmond hun vrienden. Het lukt het tweetal om de Tempeliers te verslaan, maar helaas ontkomt Vidic. Het viertal stapt in een bus en rijdt daarna na de laatste veilige plek in Italië.
Die plek is Monteriggioni, de verlaten villa van Ezio Auditore's oom Mario. Doordat Abstergo de telefoonpalen gebruikt om zo de locatie van het viertal te ontrafelen, zijn de sluipmoordenaars genoodzaakt om hun spullen ondergronds op te stellen. Door middel van Desmond's nieuwe talenten wordt een geheime kamer onder de villa geopend, en is er een nieuwe schuilplaats geboren.
De exacte locatie
Als alle apparatuur op zijn plaats staat, gaat Desmond verder met het doorspitten van Ezio's herinneringen. Ze zijn namelijk één van de relikwieën op het spoor waar Vidic zo wanhopig naar zoekt. De Apple of Eden, het betreffende relikwie, had Ezio namelijk in handen en het doel van Desmond is nu om de locatie van de appel te ontrafelen. Uiteindelijk komt Miles erachter dat de appel door Ezio onder het Colosseum is neergelegd. Shaun, Rebecca, Lucy en natuurlijk Desmond stappen in hun busje en racen naar het oude monumentale gebouw.
Middels Desmond’s overgenomen talenten lukt het hem met weinig moeite om in het Colosseum te komen. Hij opent de deuren zodat zijn vrienden binnen kunnen komen en het viertal gaat op zoek naar aanwijzingen. Die vinden ze in de vorm van een kleine pilaar. Als Desmond zijn hand boven dit object houdt, begint zowel zijn hand als het pilaartje te gloeien. Dan verandert het plateau waarop ze staan in een lift. Het viertal heeft de geheime tempel ontdekt.
Als ze iets verder de tempel inlopen, komen ze oog in oog te staan met hetgene waarnaar ze al die tijd zochten. De appel. Als Desmond de appel opppakt, gebeurt er echter iets raars. Juno, één persoon van de Eerste Beschaving, neemt Desmond’s lichaam over en laat hem Lucy neersteken. Daarna krijgt Desmond een black-out en valt bewusteloos op het levenloze lichaam van Lucy. Is dit een ongegeneerde moordpartij, of weet Juno iets over Lucy dat Desmond nog niet weet?
Het verhaal gaat verder
Als Desmond wakker wordt, bevindt hij zich in een wereld die beschreven kan worden als betoverend. Overal zweven blokken rond en er is geen mens te bekennen Wat blijkt, Desmond zit opgesloten in de Animus. Dankzij Juno kwam hij namelijk in een soort shock en om hem te redden hebben Shaun en Rebecca hem in de Animus gelegd. Gelukkig is er een manier waarop hij zichzelf kan bevrijden.
Als hij een Synch Nexus kan veroorzaken, wordt hij uit de Animus gehaald en kan hij dus weer bij bewustzijn komen. Een Synch Nexus is een punt waarop je de levens van je voorouders helemaal hebt beleefd. Dit bereikt hij door met Ezio naar de bibliotheek van Altaïr af te reizen en zo het einde van Altaïr’s leven mee te maken. Op dit punt vindt Ezio het ook mooi geweest en het scherm wordt wit. De Eerste Beschaving heeft weer een boodschap voor Desmond.
De brandende vraag
Maar wie is die Eerste Beschaving nu eigenlijk? Waarom willen ze Desmond zo graag spreken? Het laatste gesprek met deze oude beschaving geeft het antwoord. Toen Desmond voor het eerst met Ezio aan de slag ging, had hij het eerste contact met de oude wezens. Dit was vlak voordat Vidic hun schuilplaats binnendrong. Toen sprak Juno ook met Desmond en vertelde hem iets over een catastrofale ramp die binnenkort weer zal plaatsvinden. Echt duidelijk was het echter niet en Desmond had dan ook meer vragen dan antwoorden.
Het tweede gesprek met de Eerste Beschaving is dan ook een stuk helderder. Het blijkt deze wezens de scheppers zijn van de mens zoals we deze nu kennen. Doormiddel van de Pieces of Eden hielden de wezens controle over ons. De relikwieën hadden en hebben voor normale mensen dan ook een soort hypnotiserende werking, want de hersens van deze mensen zouden reageren op de signalen van de relikwieën. Langzamerhand werden er echter ook mensen geboren met hersens die dit signaal negeerden. Deze mensen vonden de slavernij die de Eerste Beschaving voerde niet kunnen. Ze kwamen dan ook in opstand. Hierdoor ontstond de eerste burgeroorlog.
Vanaf het begin
Door deze oorlog ontstonden grote spanningen tussen beide partijen. De mensen waren technologisch minder ver, maar waren wel in een grote meerderheid aanwezig. De druk die de oorlog veroorzaakte, was niet echt plezant te noemen. De Eerste Beschaving was namelijk druk bezig met het zoeken naar oplossingen om een grote ramp te kunnen overleven. Op allerlei plaatsen op de wereld werd gewerkt aan oplossingen. Deze gegevens werden daarna naar de hoofdtempel gestuurd, waar Juno, Minerva en Jupiter de data bekeken en al het nuttige gebruikten. Door de oorlog ging dit echter niet snel genoeg. Hoewel ze vlak bij de oplossing waren, faalden ze en de ramp zorgde er dan ook voor dat een heel groot deel van de bevolking omkwam.
Nu waarschuwen zij Desmond, want de ramp staat op het punt om opnieuw plaats te vinden. De sluipmoordenaar moet afreizen naar de grote tempel. Hier zou de sleutel tot de oplossing zich bevinden, de redding van de mensheid. Na deze mededeling raakt Desmond uit zijn coma en wordt hij wakker in een busje. Zijn vader, voor wie hij op jonge leeftijd vluchtte, is er ook. Desmond vertelt dat hij weet wat hij moet doen. Dan worden de deuren van het busje open gedaan en blijkt dat ze al bij de grote tempel zijn aangekomen.
De grote conclusie
Dit is waar het verhaal voor nu ophoudt. Assassin’s Creed III belooft flink wat antwoorden te verschaffen en we krijgen natuurlijk te zien of de mensheid blijft leven of niet. De Tempeliers zijn de aardsvijanden van de Sluipmoordenaars, maar een nog veel groter gevaar ligt op de uitkijk. Desmond moet zich dan ook haasten, want op 21 december 2012 kan het wel eens afgelopen zijn. Voor ons allemaal. Het lot ligt in jouw handen en vanaf 31 oktober kun jij de wereld gaan redden!

Populair Nieuws