Deze maand komt het nieuwe geesteskind van Guerrilla, Horizon Forbidden West, uit op de PlayStation 4 en PlayStation 5. De bekroonde studio uit Nederland is dit jaar alweer 22 jaar oud en heeft in die tijd een flinke basis opgebouwd. Tijd om terug te blikken op de rijke historie van onze Hollandse trots: Guerrilla.
Guerrilla kent samen met zijn voorgangers een lange geschiedenis. Al in 2000 werd het bedrijf opgericht onder de naam Lost Boys Games, een onderdeel van Lost Boys. Lost Boys Games was weer ontstaan uit drie andere gamebedrijven: Orange Games, Digital Infinity en Formula. Orange Games werd geleid door Arjan Brussee, die de game Jazz Jackrabbit voor Epic Games ontwikkelde. In 2004 werd Lost Boys Games hernoemd naar Guerrilla, de naam die de studio nog steeds draagt.
De studio begint meteen met een flinke knaller. Letterlijk, die game is namelijk Shellshock Nam 67, een third-person shooter die de wreedheden van de vietnam-oorlog belichtte. Als speler kreeg je te maken met verraad, martelingen, illegale executies en gruwelijke moordpartijen door je tegenstanders, de vietcong.
De game maakte een flinke indruk in Japan. Niet veel later werd Guerrilla ingelijfd door Sony Computer Entertainment. Vanaf dat moment gaat het hard en brengt Guerrilla elke paar jaar een nieuw deel uit van de serie die Guerrilla grote bekendheid verschaft: Killzone.
De eerste Killzone wordt uitgebracht in 2004 en komt als PlayStation-exclusive uit op PlayStation 2 (PS2) en later op PlayStation 3 (PS3). Centraal staat het gevecht tussen de ISA en de (aanhangers van de) Helghast, met hun iconische gasmaskers en helmen.
In het eerste deel neem je de rol op je van Jan Templar, een ISA soldaat, maar kan je ook kiezen voor een scherpschutter, tank en zelfs als Hakha, een verrader van de Helghast. Ieder karakter heeft zijn eigen dynamiek en verhaallijn, maar samen moeten ze de Helghast van de planeet Vesta zien te schoppen. Deze oorlog tussen ISA en Helghast is een steeds terugkerend thema in de Killzone-reeks.
Die oorlog speelt zich afwisselend af op de planeten Vesta, Helghast, maar ook op aarde. De verschillende delen volgen een doorlopend verhaal dat zowel de PS2, PS3, PlayStation Portable (PSP) als PlayStation 4 (PS4) beslaat. Het vijfde en laatste deel, Killzone Shadow Fall is misschien wel het meest emotionele en maatschappijkritische deel in de serie.
Helgha, de thuisplaneet van de Helghast, ligt in puin na de laatste oorlog en veel vluchtelingen zijn op aarde terecht gekomen. Daar leven ze in een door hoge muren omheind getto, waar zowel de Helghast als de Vektans proberen te overleven. De game was grafisch bijzonder indrukwekkend en een launch game van de PlayStation die tot op de dag van vandaag gespeeld wordt.
Killzone heeft Guerrilla grote bekendheid gegeven. De studio groeide van een kleine 150 medewerkers naar meer dan 250 medewerkers in Amsterdam alleen. Een verhuizing was nodig om verdere groei mogelijk te maken. Guerrilla nam haar intrek aan de Nieuwezijds Voorburgwal, midden in de grachtenbuurt van Amsterdam waar ruimte was voor een flinke uitbreiding.
De verhuizing naar het nieuwe pand volgt vrij snel na de lancering van iets helemaal nieuws: Horizon Zero Dawn. Guerrilla besloot even weg te stappen van Killzone voor een compleet nieuwe richting. Het was tijd voor een third-person singleplayer actiegame met een grote open wereld.
Horizon is op vele vlakken een gok, maar wel eentje die aanslaat: de game wordt geprezen om zijn fraaie, levende open world, een pakkende verhaal, de visuals, muziek, en natuurlijk de gevechten met de verschillende machines die elk hun eigen aanpak vereisen. Het succes van Horizon Zero Dawn gaat niet ongezien voorbij.
Niet alleen verhuist Guerrilla dus naar een groter pand, maar de studio groeit ook als kool. Ook bij Sony hebben ze gezien hoe de studio een heel nieuwe IP succesvol uit de grond heeft weten te stampen. En dat ook nog eens in rap tempo. Horizon Zero Dawn verscheen in het voorjaar van 2017, een kleine drie en een half jaar na de Killzone: Shadow Fall.
Het succes zorgt voor veranderingen bij de Nederlandse studio. Hermen Hulst, die al vrijwel vanaf het begin bij Guerrilla betrokken was, maakt promotie en wordt PlayStation's Head of Worldwide Studios. Hij nam het stokje over van de legendarische Shuhei Yoshida. Daarmee kwam de Nederlander letterlijk in het centrum terecht van alles wat 1st party game-ontwikkeling betreft.
In Nederland neemt Angie Smets het roer over bij Guerrilla en zij leidt de inmiddels ruim 350 koppige studio in roerige coronatijden richting de release van de langverwachte opvolger van Zero Dawn: Horizon Forbidden West. Ook het volgende project van de Nederlandse studio staat al op de planning, want samen met FireSprite Studios werkt Guerrilla ook nog eens aan PlayStation VR2 titel Horizon Call of the Mountain!
Ambitie kan Guerrilla in ieder geval niet ontzegd worden! Guerrilla is met recht de grootste en meest succesvolle gamestudio van Nederland, waar wij gamers bijzonder trots op mogen zijn.
Horizon Forbidden West is vanaf 18 februari verkrijgbaar op de PlayStation 5 en PlayStation 4.