Thief wordt vaak genoemd als de grondlegger van het
stealthgenre. Games als
Metal Gear Solid,
Splinter Cell en
Hitman zijn allemaal gebaseerd op en geïnspireerd door de standaard die
Thief: The Dark Project in 1998 voor sluipgames zette. In 2000 verscheen het
tweede deel, maar met
Deadly Shadows in 2004 werd de franchise opnieuw op de kaart gezet. Daarna bleef het jarenlang stil rondom de Thief-serie. Totdat de vierde game, kortweg 'Thief' geheten, in augustus dit jaar officieel werd aangekondigd.
In de
Thief-games speel je met meesterdief Garrett. Deze briljante stiekemerd kan zijn vijanden op talloze manieren omleggen. Denk aan zijn kenmerkende pijl en boog voor een stille moord, man-tot-man-gevechten voor als het hem een beetje te heet onder de voeten wordt, of - voor
stealthfans het meest bevredigend - het van achteren besluipen van de
baddies voor een stille
takedown.
Het omleggen van tegenstanders in de geniaal vormgegeven levels - uiteenlopend van complete steden tot kastelen en duistere kerkers in een middeleeuwse setting - is echter niet het belangrijkste element van Thief. Zoals de naam van deze franchise al doet vermoeden, draait de hoofdzakelijke motivatie van Garrett namelijk om het jatten van waardevolle spullen. Stel je hierbij voorwerpen voor als sieraden, relikwieën, grote geldbedragen en andere prullaria die voor dieven en dievegges in de Middeleeuwen een lust voor het oog - en de portemonnee - waren.
Het grootste verschil van Thief met andere stealthgames, is dat deze franchise zich kenmerkt door de first-person-blik van hoofdpersoon Garrett; in de meeste stealthgames is de overzichtelijkere variant third-person gangbaarder. Het beperkte, maar tegelijkertijd realistischer aandoende, blikveld van de dief onder jouw knoppen versterkt juist het gevoel van doelgerichtheid, concentratie en kwetsbaarheid. Zoals het een ware dief betaamt.
Ontwikkelaar Eidos Montréal (ook bekend van het fantastische
Deus Ex: Human Revolution uit 2011) had een tijd lang voor ogen om spelers de mogelijkheid te bieden XP te verdienen in deze vierde Thief-game. Na lang klagen en algemene onrust veroorzaakt door
die-hard Thief-fans, hebben de Canadezen uiteindelijk besloten om dat hele element uit de game te halen.
Alleen maar goed eigenlijk, want de drang om XP te verdienen leidt alleen maar af van het hoofddoel dat zich in Thief zo concreet manifesteert: het stelen van zoveel mogelijk spullen met zoveel mogelijk waarde. Op 28 februari 2014 kun jij ook je zakken gaan vullen.