Tank Domination Review

maandag, 23 december 2013 om 16:00
Als een mobiele game een free-to-play sticker opgeplakt krijgt, dan gaan er direct heel wat alarmbellen rinkelen. Weet Tank Domination zich van dit negatieve stereotype te ontworstelen dat bij dit genre bestaat?
Het moment dat je de game voor het eerst opstart heb je het misschien niet door, maar Tank Domination ziet er prachtig uit op je iPad. Voordat je hiervan kunt genieten, zul je je echter eerst door een tutorial heen moeten worstelen die wel erg veel tijd in beslag neemt. Terwijl een boos kijkende commandant met een dikke nek je de kneepjes van het vak uitlegt, word je gebombardeerd met menu's, pijltjes, vakjes en verschillende soorten ammunitie die je kunt kopen, maar het moment om te domineren met je tank laat maar op zich wachten. Zet even door, want na deze taaie cursus tanks besturen, ben je heel wat uurtjes zoet met deze game.
Tank Domination

Tactisch schieten

Tank Domination is, ondanks het toegankelijke free-to-play genre, best een lastige game. Het besturen van zo'n gigantische metalen machine is natuurlijk ook niet simpel, en je komt er al snel achter dat je met veel meer rekening moet houden dan rijden en schieten. Je positie en je kogels zijn namelijk net zo belangrijk om levend het strijdveld te verlaten. Net zoals in games als Battlefield, is een tank namelijk veel kwetsbaarder aan de zijkant en achterkant dan aan de voorkant. In Tank Domination is dit hele principe alleen nog maar verder uitvergroot, zodat de vele schietpartijen bijna altijd beginnen met iets dat nog het best te omschrijven valt als een mechanische dans. Iedereen is immers bezig om de kwetsbare plek van elkaar te kunnen beschadigen, want als je niet oplet, zit je zo door je kogels heen.

Nog één potje dan

Omdat je in iedere game maar één leven hebt met je tank, is een doorsnee potje niet alleen behoorlijk spannend, maar zijn ze ook na een paar minuten al voorbij. Een groot pluspunt voor een mobiele game, aangezien dit dus perfect is om even snel een potje te spelen. Zelfs als je niet genoeg tijd hebt om het slagveld op te rijden, dan kun je altijd nog heel wat minuten verliezen in de armory, waar je jouw tank niet alleen kunt voorzien van een nieuw likje verf, maar ook belangrijke keuzes maakt die ervoor zorgen dat je na een tijdje met een uniek wapen op wielen rondrijdt. Kies je extra panser tegen bepaalde kogels? Of geef je je credits uit aan dat sterkere kanon dat ook nog eens verder kan schieten?
Tank Domination

Geen euro teveel

Na iedere game verdien je een berg credits als je goed gepresteerd hebt, of slechts een handjevol als je na een paar minuten al in een oude schroothoop bent veranderd. Met die credits koop je bovenstaande upgrades voor je tank, of vul je je voorraad aan kogels aan. Omdat Tank Domination in het free-to-play genre valt, is er altijd de mogelijkheid om voor een paar euro meer credits te kopen, maar tot onze blije verbazing is dit helemaal niet nodig om je mannetje te staan in gevechten. Natuurlijk kost het wat meer tijd om aan een groot aantal credits te komen, zonder geld uit te geven toch, maar dat is helemaal niet zo'n groot probleem aangezien de gameplay verslavend en leuk genoeg blijft. Zie de optie om credits te kopen dus meer als een korte weg, die niet verplicht is om te nemen.

Volwaardige titel

Tank Domination bewijst dat gratis games in de App Store niet alleen gemaakt zijn om je portemonnee leeg te trekken. De tactische gevechten zien er prachtig uit (zeker op je Retina scherm!) en het aanpassen van je tank naar eigen smaak zorgt ervoor dat je het bijna altijd tegen een andere soort vijand opneemt. Op het moment kan het soms nog wel wat lang duren voordat je daadwerkelijk in een game zit, al hopen we dat dit in de toekomst voorkomen kan worden door een update. Worstel je even door die lange tutorial heen en dan heb je een prima mobiele game in handen die akelig dicht in de buurt komt van een volwaardige game op je PC of console.
PRIJS: Gratis