Darksiders Genesis gameplay - Wat wij leerden over de game (gespeeld tijdens E3)

Article
dinsdag, 11 juni 2019 om 4:43
xgn google image
Darksiders krijgt zijn vierde game. De Darksiders Genesis gameplay doet alleen heel wat dingen anders dan de rest. Wij gingen alvast met de vierde ruiter aan de slag. Dit zijn vijf dingen die wij tijdens onze speelsessie op E3 leerden over de game!
De Darksiders franchise is ongeveer een jaar geleden verrijkt met het derde deel. Hiermee verscheen de derde van de Four Horsemen of the Apocalypse, Fury, ten tonele met haar eigen avontuur. Strife, de vierde van de Horsemen is logischerwijs de volgende ruiter die we onder de knoppen krijgen. Deze ruiter doet in zijn game dingen alleen net een tikkeltje anders dan zijn broers en zus.

5. Een nieuw perspectief

Waar Darksiders je in de eerste drie delen nog in een third person perspectief liet rondwandelen, bekijk je de wereld van Strife van bovenaf. De gehele game is in top down perspectief vormgegeven zoals dat ook in titels als Diablo III het geval is. Dit perspectief is voor het eerst in de serie aanwezig en zorgt ervoor dat alles heel anders ervaren wordt.
doordat er van bovenaf gekeken wordt is het bijvoorbeeld niet heel duidelijk hoe Strife, de protagonist in de game, eruit ziet. Althans niet op de manier zoals dat bij Death, War en Fury het geval was. Gelukkig is er in de omgevingen die de game ons voorschotelde genoeg detail aanwezig. Wij klommen en klauterden door omgevingen heen die gevuld waren met vallen vol lava.
Dit zorgde voor een dynamisch gevoel tijdens het spelen, maar toch gaf de game ons juist door het perspectief een ander gevoel dan dat we van de franchise gewend zijn. Darksiders Genesis voelt niet als een actie-avonturen game zoals bijvoorbeeld Darksiders 3, maar meer als een dungeoncrawler.
151674

4. Een andere manier van spelen

Vergis je niet als je naar het uiterlijk van de game kijkt, want het is nog steeds avontuur dat de klok slaat in Darksiders Genesis. De omgeving is behoorlijk groot in de game en biedt allerlei donkere hoekjes vol geheimen om ontdekt te worden. Er is ook met dit perspectief genoeg gelegenheid om schatten in kistjes te verstoppen op plekken waar je niet zomaar bijkomt en ook in deze game kun je genoeg weerstand verwachten, net als in de vorige drie titels.
Onderweg loert er weer overal gevaar in Genesis. Je komt engelen en demonen tegen die maar al te graag jouw bloed uitgesmeerd over de vloer zien. Dus is het regelmatig knokken geblazen. Het nieuwe perspectief geeft je nog steeds gevechten aan de lopende band, maar dit gebeurt nu wel op een andere manier. Daarbij is het zo dat Darksiders Genesis je nog steeds letterlijk een heleboel diepte geeft in de gameplay.
In de demo die wij speelden tijdens E3 2019 kwamen we in tijdnood en moesten we in een put gevuld met lava omhoog klimmen. Hiervoor hadden we drie opties: klauteren via de wanden die voorzien waren van de nodige richels, een afkorting nemen via de grappling hook die je hebt of proberen een combinatie van beide te doen. Het laatste bleek uiteindelijk de snelste optie, maar door het nieuwe perspectief van bovenaf was dit lastig te zien. Hopelijk wordt dit in de uiteindelijke game nog wel opgelost.
151675

3. Hack and slashen als een malle

Het vechten en de besturing in het algemeen kan het beste met dungeoncrawler Diablo III vergeleken worden. Er zijn gerichte aanvallen beschikbaar, maar ook area en ranged attacks. Darksiders neigt hiermee net even wat meer richting het hack and slash genre dan voorgaande delen. Ontwikkelaar Airship Syndicate en THQ Nordic hebben zich dit systeem perfect eigen gemaakt voor Darksiders Genesis.
Naast het vele ledematen afhakken is er gelukkig nog steeds ruimte voor het bekende RPG-element in de game, evenals een puzzelelement. Je wordt in Genesis steeds sterker en leert nieuwe krachten gaandeweg je vordert. In de demo die wij speelden hadden we bijvoorbeeld al de mogelijkheid om double jumps uit te voeren, konden we dashen, aan bepaalde punten slingeren en tijdelijk in de lucht zweven. Het waren allemaal bekende skills uit voorgaande Darksiders delen die we zagen, wat ergens behoorlijk onlogisch is. Genesis speelt zich namelijk vóór de andere games af.
151677

2. Wat er vooraf ging aan Darksiders

De vierde game neemt je mee naar het prille begin van de franchise. Je gaat naar een tijd waarin de aarde en de hemel nog niet meer elkaar overhoop liggen, althans, nog niet openlijk aan het knokken zijn. Want het rommelt wel degelijk in Genesis. The Council heeft de vier ruiters van de Apocalyps op pad gestuurd naar de hel om af te rekenen met niemand minder dan Lucifer. Hij is namelijk volop bezig om de fragiele balans tussen goed en kwaad in de war te schoppen.
Strife moet nu de krochten van de hel in om dit tegen te houden. Voordat hij bij Lucifer aankomt staan er alleen nog een heleboel vijanden vurig op een gevecht te hopen, onder leiding van een stel duivelse Masters. Daarom kan Strife niet in zijn eentje op pad gaan. De hulp die Strife krijgt komt uit een bekende hoek, zo leerde de gameplaysessie tijdens E3 ons.
151678

1. Een oude bekende

Strife heeft voor zijn missie zijn broer War mee gevraagd. Daarmee is Darksiders Genesis de eerste game die je maar liefst twee Horsemen onder de knoppen geeft. Daarbij is het voor fans van de franchise heerlijk om na al die jaren eindelijk weer eens War te kunnen besturen.
Het toffe van de twee ruiters is dat iedere ruiter zijn eigen krachten heeft. Strife is sterk met aanvallen van veraf en kan razendsnel bewegen, maar kan wat minder incasseren. Bij een aantal klappen is hij al in kritieke toestand en moet er al bijna een ambulance gebeld worden voor de ruiter. In tegenstelling tot War. Op zijn beurt is deze brute gast die we al kennen echt een complete tegenpool. Met zijn enorme zwaard hakt hij vijanden in de pan, alsof hij een salade aan het maken is en een paar inkomende klappen doen deze gemutst ruiter niet zoveel. War is alleen niet zo snel als Strife en dat merk je heel erg in de gameplay met deze brute tank van een ruiter.

Darksiders Genesis gameplay - anders, maar wel lekker

De Darksiders Genesis gameplay belooft veel anders te gaan doen dan alleen het nieuwe perspectief. We mogen dus met minimaal twee ruiters aan de bak. Of er meer ruiters bij komen is onbekend. De exacte releasedatum van de game weten we helaas ook nog niet, maar de titel moet ergens dit jaar nog verschijnen voor zowel de PS4, Xbox One, pc, Switch als voor Google Stadia.
Check al ons E3 nieuws op de speciale E3 2019 pagina. Vergeet vooral ook niet onze vlogs te checken om onze E3 avonturen bij te houden!