Crash Bandicoot N. Sane Trilogy Release - In gesprek met Vicarious Vision
De Crash Bandicoot N. Sane Trilogy komt steeds dichterbij. Nu heeft Kara Massie, producer bij Vicarious Vision, een hoop duidelijk gemaakt over deze bundel met remasters. Zo zou Naughty Dog volgens deze producer erg waarderen hoe goed de game wordt. Je leest het in ons interview over de de N. Sane Trilogy release.
XGN.nl mocht enkele levels uit het derde deel van Crash Bandicoot uittesten. Dit deel verschijnt binnenkort in een geheel nieuw grafisch jasje met de Crash Bandicoot N. Sane Trilogy release. Tijdens deze speelsessie hebben wij ook een interview afgenomen met Kara Massie, producer bij Vicarious Vision.
Deze ontwikkelaar is verantwoordelijk voor de remaster van de eerste drie Crash Bandicoot-games, genaamd de N. Sane Trilogy. Oorspronkelijk werden de eerste drie delen van Crash Bandicoot ontwikkeld door Naughty Dog. Dit bedrijf werkte ook aan games als de Uncharted-serie en The Last of Us.
Crash Bandicoot tegenover andere 3D personages
Crash Bandicoot verscheen voor het eerst in een tijdperk waarin er een heleboel 3D personages in games verschenen. Zo herinneren gamers uit de beginjaren van de PlayStation zich mogelijk nog het paarse draakje Spyro. Ook hebben personages als Banjoo en Kazooie een belangrijke rol gespeeld in deze tijd.
Langzaam winnen deze 3D personages weer wat aandacht met de recente release van Yooka-Laylee en de release van de N. Sane Trilogy volgende maand. Volgens Kara Massie is Crash Bandicoot vooral populair vanwege zijn unieke karakter:
"Als je hem vergelijkt met personages van andere personages van zijn tijd, dan springt voornamelijk zijn persoonlijkheid eruit. Het is duidelijk dat het oorspronkelijke ontwikkelingsteam, Naughty Dog, erg hard heeft gewerkt aan het uitwerken hiervan. Dat is ook heel erg goed terug te zien in de game.
Crash is een held, maar niet echt de typische held. Hij is een beetje een nerd, hij is stompzinnig, hij doet gekke dansjes als het hem uitkomt en hij is lomp. Dat zie je ook in de game als hij met Wumpa Fruit jongleert en het vervolgens lomp op zijn hoofd laat vallen. Het is grappig om met hem te spelen en om hem te ontwikkelen."
De beste Crash Bandicoot-game
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy is eigenlijk een verzameling van drie games. Daarom is het interessant om eens te kijken naar welke van de drie games we het meeste uit kunnen kijken. Volgens Massie is vooral het derde deel interessant, vanwege de gevarieerde gameplay:
"Het is moeilijk om van de drie oorspronkelijke Crash Bandicoot-games een favoriet te noemen, maar ik ben zelf een erg grote fan van Crash Bandicoot 3: Warped. Dit komt voornamelijk door het tijdreizen, waardoor je veel variatie hebt in spelomgevingen. Ook is er heel veel variatie in gameplay, neem bijvoorbeeld een erg interessant level waarbij je met Coco op een tijger over een muur moet rennen."
Niet voor niets werd Crash Bandicoot 3: Warped opgenomen in onze lijst beste Crash Bandicoot-games. Over deze variatie in gameplay spraken wij eerder al in onze Crash Bandicoot N. Sane Trilogy preview. Tijden de preview merkten wij ook al op dat het derde deel van Crash Bandicoot een heleboel verschillende levels kent, die net weer een andere aanpak vereisen. Massie is het daar mee eens:
"Ik ben zelf wat ongeduldig, dus persoonlijk vind ik de levels waarin je snel op iets weg moet rijden of snel voor iets weg moet rennen het leukst. Maar er zijn ook voldoende levels die wat trager zijn en waar meer strategie nodig is."
Ergens in Crash Bandicoot 3: Warped zit bijvoorbeeld een level waarin je moet wegrennen voor een grote dinosaurus. Ook in Crash Bandicoot 2 is er een level waarbij je op de vlucht slaat voor een gigantisch monster, in dit geval een ijsbeer. In Crash Bandicoot 1 heb je een level waarin je op een stier rondrijd.
Een heleboel vijanden op het toneel
De eerste drie delen van Crash Bandicoot kennen een heleboel verschillende vijanden. De eindbaasgevechten zijn vanuit niks opnieuw opgebouwd en in eerder beeldmateriaal zagen we al hoe bijvoorbeeld nieuw vormgegeven vijanden Crash Bandicoot het leven zuur proberen te maken:
"Er zijn een heleboel toffe vijanden. De meest overduidelijke superschurk is Neo Cortex, maar er zijn ook te gekke vijanden zoals de tijger Tiny Tiger en Dingodile. Stuk voor stuk zijn de eindbazen zeer interessante en grappige personages die erg uiteenlopen. Het is dan ook moeilijk om een favoriet te noemen.
Eerder verscheen er op XGN.nl al een artikel waarin we een blik wierpen op de beste Crash Bandicoot schurken. Hierin kwamen onder andere deze eerdergenoemde schurken ook voorbij.
De rol van Naughty Dog in deze remasters
De oorspronkelijke Crash Bandicoot games werden ontwikkeld door Naughty Dog. Toch is Naughty Dog zelf niet direct betrokken bij het ontwikkelen van deze remasters. Daarentegen speelt hoe Naughty Dog haar Crash Bandicoot games maakte toch een belangrijke rol bij het remasteren van deze titels, aldus Massie:
"We hebben, toen we dit project begonnen, het oorspronkelijke materiaal heel erg goed bestudeerd. Het hele team dook diep in de oorspronkelijke spellen om alles over de spellen te weten te komen.
Er is ruim 20 jaar aan documentaires, documenten en interviews over de spellen. Hier kun je een hoop van leren. Zo leerden we waarom bepaalde beslissingen in de game-ontwikkeling waren gemaakt, om zo het personage Crash Bandicoot zoveel mogelijk te begrijpen en ons werk te kunnen doen."
Uiteindelijk liet Kara Massie ook weten dat Naughty Dog erg blij is met de ontwikkeling van deze remasters. De ontwikkelaar van de oorspronkelijke games was erg te spreken over de kwaliteit van de N. Sane Trilogy:
"We lieten ons spel op een paar verschillende momenten in het proces aan Naughty Dog zien. Niet zo lang geleden hebben ze het ook nog opnieuw gespeeld. Ze zijn echt onder de indruk en zijn blij dat we zo goed voor hun personage Crash Bandicoot zorgen. Dat betekent erg veel voor ons."
De toekomst van Crash Bandicoot
Naughty Dog heeft naast de oorspronkelijke eerste Crash Bandicoot games ook nog aan Crash Team Racing (CTR) gewerkt. Een logische volgende stap is om ook een remaster te maken van deze laatste game. Desalniettemin ziet het er vooralsnog niet naar uit dat hier snel een eventuele remaster van uit zal komen, ondanks dat Vicarious Visions de smaak te pakken lijkt te hebben met het ontwikkelen van de N. Sane Trilgy:
"Over toekomstige projecten kan ik niks zeggen, maar persoonlijk denk ik dat Crash Bandicoot nog best een toekomst heeft. Het is een relevant personage, dat concluderen wij uit de grote hoeveelheid positieve reacties van fans. Het laat zien dat het een erg geliefd personage is en ik zou het zelf erg leuk vinden om nog meer Crash Bandicoot de wereld in te brengen.
Wel wordt duidelijk dat dit zeer waarschijnlijk niet de laatste keer zal zijn dat we Crash Bandicoot in actie zullen zien. Alhoewel dit avontuur nog moet verschijnen, kunnen we dus in de toekomst mogelijk uitkijken naar meer avonturen van deze iconische buidelrat:
"Maar voor nu zijn we erg blij om aan deze iconische games te mogen werken.""