De Crash Bandicoot N. Sane trilogy heeft een verrassend oog voor detail. Zo is er bij het maken van deze remaster op gelet dat de game precies dezelfde ervaring kan bieden als de klassieke PSX games. De besturing van de game voelt in de diverse levels als vanouds. Hoe je springt, hoe je over de grond glijdt en hoe je beweegt tijdens het uitvoeren van een spin-attack, is allemaal zo gemaakt dat het niet onder doet voor het origineel.

Tijdens een guided demo konen we drie levels uit Crash Bandicoot 3 Warped, de beste Crash Bandicoot 3 game tot nu toe, spelen. Ook konden we wat ronddollen in de hub van het spel. Opvallend is dat de hub er eigenlijk hetzelfde uitziet zoals we dat gewend waren van de PSX-versie van het spel. Hierdoor is het een feest van herkenning om langs de verschillende werelden te lopen en herinneringen op te halen rondom deze game.

N. Sane Trilogy Preview

De normale levels

Wij speelden één stuk in een sprookjesachtige omgeving waarin je een lineair pad volgt van het begin tot het einde van het level. Tussendoor kom je verschillende figuren tegen die je belemmeren om het einde te halen. Zo zul je worden lastiggevallen door tweekoppige giganten met knotsen, tovenaars die je in kikkers proberen te veranderen, ridders die wild met hun zwaard heen en weer slaan en de bekende kikker die in een prins verandert wanneer hij je een liefdevol kusje geeft.

Bonuslevels

Tijdens Double Header maken we direct kennis met één van de vele bonuslevels die de Crash Bandicoot games rijk zijn. Zo kun je in het derde Crash Bandicoot game in N. Sane Trilogy in elk level op een platform springen, om zo naar een speciale bonuslevel te worden getransporteerd. Tijdens deze bonuslevel kun je ook weer verschillende dozen kapot maken (die je nodig hebt om alle dozen in het level kapot te krijgen), zonder het risico te lopen een leven te verliezen.

N. Sane Trilogy Preview

Veel verschillende gameplay

Opvallend aan Crash Badicoot 3 Warped was dat er een heleboel verschillende gameplaystijlen zijn. Zo ben je niet constant bezig met de standaardplatform levels, maar krijg je ook levels waarbij je met Coco over de Chinese muur rent, moet vluchten voor een dinosaurus, levels waarin je vanuit je vliegtuig vijanden uit de lucht schiet en levels waar Crash met een lerenjasje over een race-parkoers moet rijden.

Dat laatste gebeurt in de demo level Orange Asphalt. Dit level is een race-level waarin je probeert eerder te finishen dan verschillende auto's, terwijl jij zelf vooruit scheurt op een motor. Het level doet lichtelijk denken aan een opzetje voor de de latere Crash Bandicoot Racing-game Crash Tag Racing. Zo krijg je meer snelheid door over speedboosts heen te rijden en kun je over planken springen om zo niet in ravijnen te vallen.

N. Sane Trilogy Preview

Verschil van stijlen binnen levels

Het laatste level dat we mochten uitproberen is een fabriekslevel. In dit level kun je door verschillende laserstralen zo worden gecremeerd en moet je je over verschillende lopende banden bewegen. Er vliegen vijanden rond in voertuigen die het meest weg hebben van vliegende schotels, en je hebt grote vijanden die raketten op je afvuren die je eerst moet ontwijken voor je ze met een spin-attack kunt verslaan.

Dit level laat voornamelijk zien hoe de gameplay van Warped ook binnen levels kan veranderen. Zo is het eerste deel van het level nog zodanig opgebouwd dat je voornamelijk recht vooruit loopt zoals dat het geval was in de vorige levels. Later word je via een platformer vervoerd richting een sectie die meer weg heeft van een platformer. Dit laatste is ook het geval bij de bonuslevels van Crash Bandicoot 3: Warped.

Doodgaan is grappig

Opvallend is de grote hoeveelheid death animations, zoals we die ook gewend zijn van het oorspronkelijke spel. Zo kan je levend worden verbrand, kan het lichaam van je benen worden gescheiden, wordt je gekust door een kikker die in een prins verandert en word je door tweekoppige reuzen recht tegen het beeldscherm aangeslagen. Ook wanneer je stilstaat zal Crash zich niet vervelen, zo zal hij bijvoorbeeld wat klunzig met fruit jongleren.

N. Sane Trilogy Preview

Lang zoet met al drie levels

Ook dit spel zal weer een heleboel content kennen, zoals we dat gewend zijn van de oorspronkelijke games. Binnen de eerder genoemde drie levels is er ook veel replay value. Zo kun je proberen om alle dozen in een level kapot te maken, om zo een diamant te krijgen, ligt er in elk level een kristal verstopt en kun je ook een sleutel halen voor het neerzetten door een level binnen zo min mogelijk tijd te halen. Bij deze laatste spelstand, die je activeert door aan het begin van het spel een klokje op te pakken, kun je de timer eventjes stilzetten door speciale dozen met cijfers erop kapot te maken.

Je kan dus al een flinke tijd zoet zijn met drie levels. Maar het derde spel in de verzameling zal er maar liefst 25 normale levels kennen, vijf baasgevechten, zes warp levels, drie geheime extra levels plus nog eens twee extra levels die verborgen liggen binnen de andere levels. En dan moet je je bedenken dat je naast Warped ook nog over twee andere spellen beschikt voor je Crash Bandicoot N. Sane Trilogy hebt uitgespeeld.

N. Sane Trilogy Preview

Echt een remaster

Maar hebben we nu echt iets nieuws gezien van Crash Bandicoot N. Sane Trilogy? Nee. Verwacht geen grote vernieuwingen, bijna alles is zoals we dat gewend zijn van het de oorspronkelijke spellen. Het is en blijft een remaster waarbij voornamelijk het spel grafisch er flink op vooruit is gegaan en het save-systeem wat is verbeterd.

Waar je in de originele Crash Bandicoot 3: Warped nog naar het midden van de hub moest lopen, kun je nu in de hub snel je spel opslaan via L2. Daarnaast is er nog een functie aangebracht dat het spel het spelers die veelvuldig falen in het voltooien van levels, worden geholpen. Ook de andere games krijgen een verbeterd save-systeem, wat we nog niet hebben kunnen testen.

Een nostalgisch feestje

Alhoewel Crash Bandicoot N. Sane Trilogy een feest van nostalgie is voor de spelers die de eerste delen hebben gespeeld, is het nog de vraag of de game heel erg vernieuwend is. Het spel wil voornamelijk erg trouw blijven aan het origineel, wat niet gek is aangezien het een remaster is. Maar hoe zullen de nieuwe gamers, die geen nostalgie hebben tegenover het oorspronkelijke deel, tegenover de uiteindelijke Crash Bandicoot N. Sane Trilogy aankijken?