Streamingdiensten hebben een lange tijd steeds meer abonnees aan zich beter te binden. Maar de bedrijven doen nu erg hun best om klanten weg te jagen uit de streamingwereld.
Toen de eerste streamingdiensten hun intrede maakten in Nederland, ging er een wereld open voor liefhebbers van films en series. Voor slechts een klein bedrag elke maand kregen zij toegang tot een gigantische bibliotheek aan content. Omdat er maar weinig spelers waren - in Nederland ging het lange tijd alleen om
Netflix en
Amazon Prime Video - verhuurden andere partijen hun content aan de beschikbare aanbieders.
Vanaf 2019 kwam er alleen verandering in.
Disney besloot dat jaar een eigen streamingdienst op te zetten genaamd
Disney+, waarbij Nederland één van de weinige landen was waar de dienst meteen vanaf de eerste dag te zien was. De komst van Disney+ was het startschot voor andere filmhuizen en zenders om hun eigen streamingdienst te beginnen.
Zo hebben in een aantal jaar tijd
HBO Max, Apple TV+, Viaplay, SkyShowtime en Videoland erbij gekregen en in de Verenigde Staten is het nog erger. Daar zijn namelijk ook nog Peacock, Hulu, Paramount Plus, Starz en meer beschikbaar.
Concurrentiestrijd zonder de nadelen
Als er plotseling zoveel concurrentie is in een markt, dan is dat normaal goed nieuws voor consumenten. Het is een simpel stukje marktwerking. Als het aanbod groeit, maar de vraag blijft hetzelfde, dan daalt de prijs. Maar op de één of andere manier hebben streamingdiensten niet die memo ontvangen.
Ten eerste moeten klanten nu al veel meer betalen voor hetzelfde aanbod. Waar bijvoorbeeld vroegen alle animatiefilms van Disney op
Netflix stonden, moeten fans daar nu los een abonnement nemen op Disney+. Ten tweede blijven de prijzen voor streamingdiensten maar stijgen. Voor een maandje Netflix streamen in 4K ben je nu maar liefst 18,99 euro per maand kwijt. In 2017 was dat nog maar 10,99 euro per maand.
Je betaalt anno 2024 dus een stuk meer, terwijl het aanbod kleiner is geworden of minder divers dan voorheen. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel abonnees hun account delen met anderen, om de hoge kosten voor meerdere streamingdiensten per maand te verdelen. Maar ook daar wordt nu steeds meer tegen ingegrepen.
Netflix is daar vorig jaar mee begonnen, waardoor er een extra lid aan een abonnement kan worden toegevoegd voor 3,99 euro per maand extra. Ondanks alle tegenstand is het aantal abonnees bij Netflix gestegen, omdat de streamingdienst toch erg populair blijft.
Schop tegen de schenen
Door het succes van de plannen van Netflix volgen binnenkort ook Disney+ en HBO Max. Bij Disney wordt er al langer geëxperimenteerd met de plannen en Warner Bros. Discovery had al gehint naar mogelijke maatregelen. De precieze details voor de plannen zijn voor beide bedrijven alleen nog niet bekendgemaakt.
De aankondiging van Disney+ was alleen wel zeer opmerkelijk. Tijdens
een aandeelhoudersvergadering kondigde CEO Bob Iger trots aan dat de streamingdienst winst had gemaakt. Een duidelijk signaal dat het bedrijf op een goede koers is en dat klanten tevreden zijn.
Maar in plaats van de koers hetzelfde te houden, werden niet alleen de maatregelen tegen accountdelen aangekondigd, maar daarnaast ook een flinke prijsverhoging. De streamingdiensten zijn compleet blind voor de financiële druk die ze uitvoeren op de consumenten, die steeds meer moeten kiezen welke abonnementen ze actief houden, als ze aan het einde van de maand ook hun boodschappen willen betalen.
Hoewel de controversiële plannen van Netflix succes hebben gehad, moet de rek er toch echt een keer uitgaan. De prijs kan niet blijven stijgen, terwijl het plezier van klanten buiten zicht verdwijnt. Bijvoorbeeld het verwijderen van originals door meerdere streamingdiensten - puur zodat ze geen royalty's hoeven te betalen aan de makers - is een gigantische schop tegen de schenen van klanten én de creatieve film- en seriemakers. Op een gegeven moment zullen klanten toch echt hun onvrede laten blijken met hun portemonnee.