Ooit waren streamingdiensten het handigste wat er was voor film- en tv-liefhebbers. Maar steeds vaker roepen ze een zekere ergernis op. Met alle versplintering in het landschap wordt het bijvoorbeeld steeds irritanter dat ze allemaal deze feature niet hebben.
Wat kun je allemaal zien op Disney+? Of HBO Max, of noem er nog maar één? Het is vast een vraag die je je regelmatig gesteld hebt als er een nieuwe dienst lanceerde, of je een nieuw abonnement overwoog. Vaak kun je wel een paar antwoorden verzinnen en laat de dienst je wel een paar dingetjes zien. Maar voor een goed beeld moet je toch vaak even googelen.
Dat levert vaak wel resultaat op. Er zijn genoeg sites die een lijst bijhouden, of waarop je de naam van een film of serie kunt invullen om te zien waar je hem kunt zien. Maar eigenlijk is het, als je erover nadenkt, een beetje bizar dat je bij een derde partij moet zijn om te weten wat het aanbod is van een streamingdienst.
Streamingdiensten zijn als het ware de vervanger van de videotheek, maar de videotheek had een groot voordeel dat bijna geen enkele streamingdienst heeft: je kon even binnenlopen om te kijken wat er in de schappen stond. Betalen kwam pas op het moment dat je daadwerkelijk iets huurde.
Maar streamingdiensten draaien het om. Je mag ongeveer weten wat erop staat, maar om vrij rond te kunnen snuffelen in het aanbod moet je eerst betalen. Voor de kapitalist achter de dienst is het logisch: je wil zo snel mogelijk geld zien, dus je speelt geen open kaart over wat je wel en niet in het aanbod hebt.
Maar eigenlijk is het vrij klantonvriendelijk. Het is in onze maatschappij toch vrij gebruikelijk dat je een winkel in mag lopen en rond mag kijken zonder te betalen. Dat geldt net zo goed online als fysiek. Dat een streamingdienst besluit dat het anders moet, maakt het toch een vreemde eend in de bijt.
Vroeger, toen Netflix de enige streamingdienst was, zat er nog wel wat in dat je niet het hele aanbod kon zien. Het was toch zo dat er twee situaties waren: te streamen of niet te streamen. Maar nu het aanbod verdeeld is over allerlei streamingdiensten en je soms dingen uit één franchise op verschillende diensten moet kijken, zou het toch wel fijn zijn als er een makkelijke manier was om te zien wat er op een specifieke dienst staat.
Nu ben je misschien geneigd om te zeggen dat het niet zo heel moeilijk is om even te googelen. Dat klopt, maar het is een onnodige stap die in elke andere context onlogisch zou zijn. Als je op straat voor een MediaMarkt zou staan en je zou eerst bij een totaal andere winkel zou moeten kijken of ze de blu-ray van Barbie hebben, zou je dat vreemd vinden. Streamingdiensten willen je laten geloven dat die extra stap normaal is, maar dat is het niet.
De oplossing zou zo eenvoudig zijn. Het enige dat een streamingdienst hoeft te doen is zorgen dat je titels kunt zien zonder eerst een account te maken. Een functie om op interesse en genre te zien wat er is, zou ook niet verkeerd zijn.
Natuurlijk kun je er dan nog steeds achter komen dat een streamingdienst toch een minder goed aanbod heeft dan je dacht. Ook kan het zijn dat je er ineens achter komt dat die ene serie die je al een tijdje wil zien al die tijd op dienst X stond zonder dat je het doorhad. Maar over het geheel genomen maakt het het wel makkelijker om een geïnformeerde keuze te maken over welke streamingdienst(en) je neemt. Klantvriendelijk is het zeker.