De GP van Monaco is het kroonjuweel van de
Formule 1 en heeft nooit de kalender verlaten. Maar volgens Ralph is het nu echt tijd om afscheid te nemen van de iconische race.
Het prinsdom van Monaco heeft in de motorsport een haast mythische status. Al sinds 1929 is er een race georganiseerd en vanaf het moment dat de Formule 1 werd opgericht was Monaco onderdeel van de sport.
Slechts vier keer in de geschiedenis van
F1 is de race uiteindelijk niet doorgegaan. In 1951 vanwege financiële problemen, in 1953 en 1954 omdat de reglementen nog niet klaar waren en in 2020 vanwege de coronacrisis. In alle andere jaren vond er altijd een race plaats op de straten van Monaco.
Elk jaar werd er ook uitgekeken naar de Grand Prix. Het was een grote test van focus, precisie en vaardigheden voor de coureurs. Door de krappe straten is één klein foutje genoeg om de auto in de muur te parkeren en een einde te maken aan de race voor een coureur. Helemaal in de klassieke dagen van de Formule 1 was Monaco daarin een uitzondering.
Meer dan alleen Monaco
Maar in de moderne F1 is dat niet meer het geval. Er wordt tegenwoordig een duidelijk verschil gemaakt tussen circuits die speciaal gebouwd zijn om races op te organiseren en stratencircuits, waar simpelweg barrières worden neergezet middenin een stad.
Niet alle stratencircuits zijn krap, maar er zijn er nu wel een aantal waarbij kleine foutjes gigantisch worden afgestraft. Baku is daar een goed voorbeeld van, maar ook het razendsnelle Jeddah in Saoedi-Arabië.
Die twee banen hebben alleen wel één groot verschil met Monaco: er zijn mogelijkheden om in te halen. Er zijn niet veel opties, maar op Baku is het gigantisch lange rechte stuk voor de start-finish een uitstekende plek om een andere auto te passeren. En ook Jeddah heeft plekken waar het asfalt iets breder is, zodat er daadwerkelijk twee F1-auto’s naast elkaar kunnen rijden.
Breed en lang
Inhalen in Monaco is altijd al een probleem geweest, maar met name de laatste jaren is het vrijwel een onmogelijke taak geworden. En dat is dit jaar nog eens dubbel en dwars bevestigd. De gehele top 10 eindigde namelijk precies zoals ze waren gestart.
In andere jaren zijn er nog wel eens posities gewisseld door middel van een strategische pitstop - of juist een enorme blunder in de pitstraat - maar ook dat werd dit jaar tenietgedaan door de rode vlag in de eerste ronde. Coureurs die waren gestart op de medium banden, konden zonder represailles wisselen naar de harde banden en voldoen aan de regels, om vervolgens de hele Grand Prix langzaam op hetzelfde setje te rijden.
Na afloop van de race waren
Max Verstappen en George Russell ook aan het grappen wat er voor nodig is om de Grand Prix interessant te maken. Nadat ze net klaar waren met een ‘verschrikkelijke en saaie race’. Beide coureurs zijn het erover eens dat verplichte pitstops nodig zijn, misschien zelfs wel vijf.
Dat zoiets nodig is om de race interessant te maken, toont ook wel aan dat de GP van Monaco niet afhankelijk kan zijn van actie op de baan zelf. Dat komt niet alleen doordat de auto’s zo breed zijn, maar voornamelijk ook omdat ze heel lang zijn. De chicane bij het zwembad moet stapsvoetsgewijs worden genomen, omdat de draaicirkel veel te groot is. Monaco is simpelweg niet gemaakt voor moderne F1-auto’s en het is tijd om afscheid te nemen van het circuit.
Natuurlijk is de kwalificatie zenuwslopend en extreem spannend, maar dat geldt ook voor andere circuits. Pole position op Jeddah is een enorme beloning voor de coureurs, maar het is niet meteen automatisch een overwinning als ze rijden voor een team dat ook maar een beetje competent is.
Stoppen op het hoogtepunt
Hoewel Monaco nog een jaar op het contract heeft met Formula One Management, zou nu eigenlijk ook het perfecte moment zijn om te stoppen met de Grand Prix. Het is voor de eerste keer in 93 jaar tijd dat een Monegask de GP van Monaco heeft gewonnen dankzij
Charles Leclerc.
Het weekend was perfect voor de Ferrari-coureur. Hij was duidelijk de snelste in de vrije trainingen, tijdens de kwalificatie liet hij zichzelf gelden op het moment dat het er écht om ging en tijdens de race heeft hij geen enkele keer de controle uit handen gegeven.
Na meerdere keren pech te hebben gehad, heeft hij de Monaco curse opgeheven en kan hij de race eindelijk aan zijn palmares toevoegen. En daardoor is het nu ook het moment voor de Formule 1 om het doek te laten vallen voor de GP van Monaco. Het is tijd.