De GP van Monaco is een legendarische race in de Formule 1 en aankomend weekend is het weer tijd voor de Grand Prix. Dit is alles wat je moet weten over de 2024-editie van de GP van Monaco.
Bij veel Grands Prix de laatste jaren is er van tevoren wel een duidelijke favoriet aan te wijzen. Red Bull Racing is in veel gevallen de standaard keuze daarvoor geweest, omdat het team op elk gebied ijzersterk is. En zelfs als het niet lukte om de snelste te zijn tijdens de kwalificatie, was de auto zo lief voor de banden, dat gedurende de race er wel een inhaalactie gemaakt kon worden voor de overwinning.
Maar dat laatste is niet zo eenvoudig in Monaco. Het is zelfs bijna onmogelijk, tenzij er een gouden outlap wordt gereden met een vroege pitstop of als een auto extreem veel langzamer is dan de ander. Maar dan komt het vaak neer op een topteam die een backmarker inhaalt of als een coureur rondrijdt met een beschadigde bolide.
De laatste twee raceweekenden is de spanning alleen weer helemaal terug in de Formule 1. Lando Norris wist te winnen in Miami na een upgrade van McLaren en ook in Imola kwam de Brit dichtbij - al was het deze keer Max Verstappen die aan het langste eind trok. Het lijkt er dan ook op dat McLaren en Red Bull Racing fel gaan strijden om de overwinning, maar mogelijk kan Ferrari ook nog een rol gaan spelen.
Charles Leclerc is tot nu toe niet bepaald gelukkig geweest met zijn thuisrace, met de GP van Monaco in 2022 als droevig dieptepunt met een gigantische blunder van Ferrari, maar daar kan dit jaar misschien verandering in komen. In Imola heeft het team ook wat updates doorgevoerd aan de auto en op het trage circuit van Monaco kan de SF-24 misschien beter uit de voeten komen.
Het is qua tijden dit jaar nogal abnormaal geweest in de Formule 1 tot nu toe. Veel Grands Prix zijn juist of uitzonderlijk vroeg of uitzonderlijk laat van start gegaan. En de keren dat een race wel gewoon om 15:00 begon, viel de Grand Prix op een zaterdag. De GP van Imola was pas de eerste Grand Prix die op een normaal tijdstip begon op een zondag.
De GP van Monaco is nu de tweede race op rij die het ‘standaard’ tijdschema in de Formule 1 volgt. Let ook goed op wanneer de kwalificatie op zaterdag begint, want dat is vaak de belangrijkste sessie van het hele raceweekend.
Bekijk hieronder het volledige tijdschema voor de GP van Monaco 2024.
Sessie | Dag | Tijd |
Eerste vrije training | Vrijdag 24 mei | 13:30 - 14:30 |
Tweede vrije training | Vrijdag 24 mei | 17:00 - 18:00 |
Derde vrije training | Zaterdag 25 mei | 12:30 - 13:30 |
Kwalificatie | Zaterdag 25 mei | 16:00 - 17:00 |
Race | Zondag 26 mei | 15:00 - 17:00 |
De Grand Prix van Monaco wordt al georganiseerd sinds het allereerste seizoen van de Formule 1. Het is dan ook niet zo vreemd dat de race synoniem staat voor de sport. De glitz en glamour, de iconische bochten en tunnel, de jachten in de haven - alles ademt Formule 1 in het prinsdom.
Doordat de GP van Monaco al zo lang wordt georganiseerd, zijn er dan ook gigantisch veel winnaars geweest. Met name de prestaties van Ayrton Senna op de baan zijn legendarisch. In zijn carrière heeft hij namelijk zes keer de race gewonnen, het meeste van allemaal. McLaren rijdt dan ook speciaal daarom met een speciale livery in de kleuren van Senna’s helm.
Van de huidige grid zijn er vijf coureurs die ooit de GP van Monaco hebben gewonnen. De teller van Lewis Hamilton staat momenteel op drie overwinningen, gevolgd door Fernando Alonso en Max Verstappen met elk twee overwinningen. Daarnaast hebben ook Daniel Ricciardo (2018) en Sergio Perez (2022) een keer de Grand Prix gewonnen voor Red Bull Racing.
Zoals gezegd bestaat de GP van Monaco al sinds het eerste kampioenschap in 1950 en werd daarvoor al georganiseerd sinds 1929. Sindsdien is de layout nagenoeg niet veranderd en het stratencircuit is dan ook legendarisch geworden.
Delen als de tunnel, het zwembad tussen bocht 14 en 15 en de krappe eerste bocht bij Sainte Devote zijn allemaal zeer herkenbare onderdelen van het circuit. Maar anderzijds is er de laatste jaren ook steeds meer kritiek gekomen op de GP van Monaco. Het circuit is namelijk erg krap en volgens velen niet meer geschikt voor moderne F1-auto’s. In de jaren 70 en 80 waren de auto’s immers een stuk smaller dan anno 2024.