Het hoofdstuk Concord is permanent gesloten bij Sony, met de sluiting van Firewalk Studios. Maar het wordt tijd dat Sony ook zelf in de spiegel gaat kijken.
Het zat er al een tijdje aan te komen, maar dinsdagavond is de kogel door de kerk gegaan: Firewalk Studios is niet meer. Sony heeft de studio gesloten, samen met mobile game-ontwikkelaar Neon Koi.
Volgens Hermen Hulst, de nieuwe co-CEO van Sony Interactive Entertainment, is er de afgelopen maanden druk gekeken of er nog een oplossing kon worden gevonden voor Concord. Zo gingen er geruchten dat de shooter mogelijk free-to-play zou gaan, nadat er updates voor de game werden uitgebracht op Steam - terwijl de servers al lang en breed offline waren.
Concord wordt alleen samen met Firewalk in hetzelfde gat begraven. De game zal nooit meer een herlancering krijgen en is daarmee de grootste flop voor Sony Interactive Entertainment aller tijden. Het precieze budget is niet bekend, maar naar verluidt heeft Concord meer dan 200 miljoen dollar gekost om te maken, verdeeld over een ontwikkelperiode van zeven tot acht jaar.
Uiteindelijk heeft dat geleid tot slechts 25.000 verkopen, volgens analisten, waarbij de eigenaren ook nog eens een refund hebben gekregen. Zelfs als dat laatste alleen niet het geval was, dan had Concord maar een omzet gedraaid van één miljoen dollar. De shooter werd namelijk al verkocht voor een lagere prijs met 39,99 dollar. De lancering was zo dramatisch, dat al na twee weken de stekker uit het project werd getrokken.
Dat Sony heeft besloten om de deuren van Firewalk Studios te sluiten is dan ook niet zo vreemd. Weinig studio’s zullen een verlies van 200 miljoen dollar overleven. Sterker nog, vandaag de dag worden meerdere studio’s gesloten, puur omdat de sales niet naar verwachting waren. Zie bijvoorbeeld ontwikkelaar Tango Gameworks, die alleen door de interventie van Krafton nog overeind is gebleven.
De schuld van het immense verlies van Concord ligt alleen niet enkel bij Firewalk Studios. Er zijn ook mensen bij Sony die verantwoording moeten afleggen voor het project. Het is normaal al een gok om een game te ontwikkelen met zo’n gigantisch budget - naar verluidt was het initiële budget 200 miljoen dollar en is de studio daar nog overheen gegaan - laat staan om dat te doen door een ontwikkelaar die nog nooit een game heeft gemaakt. Zo’n wilde gok zal zelfs een casino niet accepteren.
Het idee voor Concord was om een nieuwe franchise te beginnen, die uitgebreid kon worden naar Star Wars-achtige proporties met allerlei spin-offs. Dat is alleen een compleet verkeerde manier om te beginnen aan zo’n project. Zoiets moet organisch gebeuren. Een succesvolle nieuwe IP, die by popular demand wordt uitgebreid. Dat je niet kunstmatig een grote franchise kan starten, heeft Warner Bros. wel bewezen met de Monster Cinematic Universe, dat na één geflopte film (The Mummy uit 2017) al de nek om werd gedraaid.
Bovendien is een PvP-shooter niet de beste manier om een nieuwe franchise te beginnen. De basis ligt bij de binding met de personages en het uitwerken van de wereld. Een singleplayer game is daarvoor veel beter geschikt. Uiteraard is het in het verleden wel gelukt, zoals Blizzard heeft gedaan met Overwatch (de overduidelijke inspiratiebron voor Concord), maar dan moet je wel een extreem sterke cast aan personages hebben om het voor elkaar te krijgen. En zelfs bij die game is er geen gigantische franchise omheen gebouwd.
Daarnaast was er nog de grote focus op een live-service succes. Sony snakt naar een even succesvolle titel als Fortnite, maar dat is niet zo makkelijk om te behalen. Zelfs niet als je er 200 miljoen dollar tegenaan smijt. Zoiets gaat al helemaal niet lukken als je overduidelijk andere games kopieert, je moet dan (één van de) eerste zijn. Hopelijk heeft Sony nu een peperduur lesje geleerd en voelen de verantwoordelijkheden dezelfde consequenties als de medewerkers bij Firewalk.