Het is geen geheim dat
Concord het niet goed doet. Volgens een analist zijn de verkoopcijfers alleen wel heel erg dramatisch voor de PS5 console-exclusive.
Een paar jaar geleden heeft
Sony het roer helemaal omgedraaid. In plaats van focussen op meeslepende singleplayer verhalen, moesten studio’s nu komen met live-service games, zodat er over de lange termijn veel geld verdiend kan worden. Precies zoals Epic dat doet met
Fortnite.
Eerst werd alleen al The Last of Us multiplayer game van Naughty Dog geannuleerd en de eerste grote online-only titel die wel is uitgekomen, doet geen goede zaken. Sinds release zijn er amper spelers te vinden op de servers van
Concord. Volgens
SteamDB zijn er op één moment niet meer dan 697 spelers in de game geweest en op het moment van schrijven zijn er maar 52 spelers actief.
Dat zijn de cijfers op
PC, maar het is onbekend wat voor spelersaantallen Concord binnenhaalt op de
PlayStation 5. Volgens analist Simon Carless is dat alleen ook niet geweldig, zo meldt
IGN.
Carless claimt dat de game 10.000 keer is verkocht op Steam en 15.000 keer op de
PlayStation 5. Bij elkaar betekent het dat er slechts 25.000 exemplaren van Concord zijn verkocht. En volgens analist Mat Piscatella waren van alle actieve PS5-spelers op maandag, slechts 0,2 procent de game aan het spelen.
Grote flop voor Sony
Het is niet alleen een enorme klap voor de nieuwe strategie van Sony, dat nu eigenlijk al geen succes meer lijkt te worden, maar ook een grote financiële tegenvaller. Concord had al een lager prijskaartje met 39,99 dollar. Als we dat bedrag nemen voor de 25.000 verkochte exemplaren, dan is er maar één miljoen dollar omzet gemaakt over de hele game.
Dat is een enorm verschil met de verwachte kosten voor Concord. Naar verluidt is er 50 tot 200 miljoen dollar in het project gestoken. En dat is nog zonder de reclamecampagne die Sony heeft ingekocht, om op het laatste moment toch nog interesse voor de game op te wekken.