Concord is de grootste flop van Sony ooit en ook de verkoopcijfers van
Star Wars Outlaws vallen tegen. Dat komt alleen niet doordat beide games ‘diversiteit’ tonen.
Het zal er al aan te komen dat er iets van actie zou worden ondernomen, maar Sony heeft deze week bekendgemaakt dat
de stekker helemaal uit Concord wordt getrokken en dat spelers hun geld terugkrijgen. Minder dan twee weken na de lancering van de game. Heel vreemd is het niet, omdat sinds lancering bizar weinig mensen de game spelen.
Volgens sommige delen van het internet is daar een heel duidelijke reden voor. Er zit namelijk een gezet personage in Concord en dát is de reden waarom de game niet wordt gespeeld. Diversiteit zou de shooter de das om hebben gedaan. Niet omdat de game 40 euro kost en concurrent
Overwatch 2 gratis gespeeld kan worden. De redenering is nog hypocrieter, omdat de cast van Overwatch 2 juist heel divers is en daar niemand een probleem mee heeft.
Concord is niet de enige titel die het doelwit is geworden van de ‘go woke, go broke’-community. Zo wordt ook
Star Wars Outlaws onder vuur genomen. Recent is bekend geworden dat de game
minder vaak wordt verkocht dan verwacht. Volgens de groep op het internet komt dat doordat Kay Vess eruit ziet als een trans-vrouw.
Een logischere reden zou zijn dat de game al snel veel slechte PR heeft gekregen. Eerst nadat duidelijk werd dat een missie met Jabba the Hutt verstopt zit achter de Season Pass, maar nog veel meer toen Ubisoft vroeg aan Early Access-spelers om
hun save file te verwijderen. Een vroege toegang waar ze veel geld voor hebben betaald. Maar nee, de kin van Kay Vess zonder ervoor dat de game niet wordt verkocht.
Een aap als mascotte
Ondertussen wordt
Black Myth Wukong gebruikt als een soort mascotte van de groep om te ‘bewijzen’ dat games die niet ‘woke’ gaan succesvol zijn. Dat komt alles door een gerucht dat ontwikkelaar Game Science de diensten van Sweet Baby Inc. - een consultancybureau voor meer diversiteit in games - geweigerd zou hebben. Er is alleen geen enkel bewijs voor het gerucht.
Vervolgens zou een journalist van IGN een haatcampagne hebben opgezet tegen
Black Myth Wukong. De ‘campagne’ in kwestie was één artikel dat vraagtekens plaatste bij het gebrek aan vrouwelijke personages in de game, terwijl die wel veelvuldig aanwezig zijn in Journey to the West, het verhaal waar de game op is gebaseerd.
De journalist van IGN zou bovendien werkzaam zijn bij Sweet Baby Inc., wat nog meer bewijs was dat er gericht gewerkt werd tegen de game. De journalist in kwestie werkt alleen niet bij Sweet Baby Inc. en heeft er ook nooit banden mee gehad.
Het succes van Black Myth Wukong komt ook niet doordat de game ‘anti-woke’ is. Een gigantisch deel van de verkopen komt uit China. De game is daar zo succesvol, omdat het een titel is van een Chinese studio en gaat over een klassiek Chinees verhaal. En dan is het ook nog gewoon een goede game in een momenteel zeer populair genre. Het is appels met peren vergelijken.
Blinde vlek voor woke-succes
Door de besproken doelgroep op het internet wordt ook bewust alleen gewezen naar ‘woke’ games die floppen. Als het gaat om titels met veel diversiteit en LGBTQ-personages die succesvol zijn, dan worden ze ineens plotseling genegeerd.
Het grootste voorbeeld is
Baldur’s Gate 3. De game van Larian Studios geeft spelers enorm veel vrijheid in het maken van hun personages en laat ze vervolgens de vrije gang gaan. Wil je je aansluiten bij de villains? Wil je de liefde bedrijven met een druïde die omgetoverd is in een beer? Ga je gang! En ondanks dat is Baldur’s Gate 3 een gigantisch succes en overladen met Game of the Year-prijzen.
Het gaat er ook niet om of een game diversiteit toont in de cast of niet. Baldur’s Gate 3 is niet beter of slechter omdat je relaties aan kan gaan met zo’n beetje elk personage. Net zoals dat niet het geval was toen games als Mass Effect op de markt verschenen. Goede, originele games worden goed verkocht, zoals
Baldur's Gate 3 en Black Myth Wukong. Diversiteit of elke andere agenda heeft daar niks mee te maken.