Column: de nieuwe F1-regels zijn een meesterzet!

Article
maandag, 21 maart 2022 om 16:00
si202203200204 newsf1647865169
Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover: de start van het nieuwe F1-seizoen. Dit jaar moeten de teams omgaan met een hele berg aan nieuwe regels en Ralph legt in zijn column uit waarom dat een meesterzet is geweest!
Zo’n beetje half Nederland zal zondag naar hun TV, smartphone of tablet hebben gekeken met Viaplay of F1 TV Pro erop. Een paar minuten na 16.00 uur Nederlandse tijd gingen namelijk de lampen uit en de Grand Prix van Bahrein van start. Het begin van een nieuw tijdperk in de Formule 1.
Voor het nieuwe seizoen zijn de FIA en Liberty Media, in samenspraak met de teams, namelijk gekomen met een nieuw regelpakket voor de auto’s. In voorgaande seizoenen werden de bolides namelijk steeds meer uitgedost in complexe vleugels en aerodynamica-onderdelen, wat ervoor zorgden dat de auto’s steeds meer vuile lucht veroorzaakten. Dat betekende dat de auto’s erachter minder goed kon volgen, wat weer als gevolg had dat we maar weinig echte gevechten op de baan zagen. Alleen de toevoeging van DRS wist dit probleem een beetje te verbloemen.
si202203190303 newsf1647865562

De nieuwe F1-regels voor 2022

Maar met de nieuwe regels is er een einde gekomen aan de complexe aerodynamica en moeten de teams voortaan het gros van hun downforce - de neerwaartse kracht om de auto op de baan te drukken - halen uit de vloer van de auto. Het zogeheten ground effect. In plaats van dat de auto op het asfalt gedrukt wordt, wordt de auto juist aan de baan vastgezogen.
In theorie zorgen de nieuwe F1-regels ervoor dat auto’s minder vuile lucht veroorzaken. En omdat de bolides sowieso minder afhankelijk zijn van de lucht voor hen, zou het als gevolg moeten hebben dat concurrenten elkaar goed kunnen volgen en inhaalacties op de baan kunnen laten zien.
Formule 1-teams zijn alleen geen Formule 1-teams als ze niet altijd het uiterste proberen op te zoeken en misschien toch een loophole gebruiken om de andere teams dwars te zitten. Het was dan ook wachten op de eerste Grand Prix van het seizoen om te kijken of de nieuwe regels in de praktijk het gewenste effect zouden hebben.
si202203190316 newsf1647865614

Vuurwerk in Bahrein

Het duurde niet lang tijdens de Grand Prix van Bahrein totdat het effect van de nieuwe F1-regels goed zichtbaar werden. Tijdens ronde 17 kwam Max Verstappen in zijn Red Bull vlak achter de Ferrari van Charles Leclerc rijden - de twee teams lijken dit jaar hun zaakjes het beste op orde te hebben.
De Nederlander wist de Monegask in te halen op het lange rechte stuk, maar Leclerc wist steeds weer terug te komen en Verstappen weer in te halen. Dit hield het tweetal voor meerdere rondes vol, wat voor flink wat spektakel zorgde. Het publiek aanwezig in Bahrein was er ook van aan het smullen, want zelfs ver van de grandstands was het gejuich duidelijk te horen.
Maar niet alleen de twee titelkandidaten wisten gevechten uit te voeren op het asfalt, door de hele rangorde zagen we mooie battles op de baan. Natuurlijk is het circuit van Bahrein vrij breed, dat is zich uitstekend leent voor wheel-to-wheel-gevechten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Monaco. Maar dat doet niets af aan het feit dat de regels er precies voor hebben gezorgd wat de organisatoren voor ogen hadden. Als we nu het hele seizoen mogen genieten van zulke gevechten en een spannende strijd om de titel, dan kunnen we 2022 al vroeg bestempelen als een klassiek jaar. Nu alleen nog even hopen dat technische problemen geen roet in het eten gooien voor de teams...
Wil je meer weten over het nieuwe F1-seizoen? Check dan nu ons artikel waarin we alle details voor je uitleggen!