Alles wat je moet weten over het F1 2022-seizoen

Article
maandag, 14 maart 2022 om 14:00
formula1 drivetosurvive season4 episode1 00 02 32 07f1647255029
De start van het nieuwe Formule 1-seizoen staat voor de deur en kan misschien wel de meest spannendste is jaren worden, zelfs na het bizarre titelgevecht in 2021. Wij hebben alles wat je moet weten over het F1 2022-seizoen voor je op een rij gezet.

Grote veranderingen in 2022

De reden dat het nieuwe seizoen enorm spannend kan zijn, is omdat de regels flink op de schop zijn gegaan. De Formule 1-teams hebben het afgelopen jaar niet alleen aan de auto van dat seizoen moeten sleutelen, maar ook alvast aan de bolide voor het aankomende seizoen. De complete filosofie van de auto is namelijk aangepast.
De nieuwe Formule 1-auto’s zullen hun downforce - de neerwaartse druk om de auto’s op het asfalt te laten houden - nu namelijk niet meer genereren via complexe aerodynamische vleugels, maar via het zogeheten ground effect. Dat betekent dat de vloer de auto als het ware aan het wegdek zal zuigen.
De verandering moet ervoor zorgen dat auto’s minder complex zijn om te maken en dat daarmee het verschil tussen de teams een stuk kleiner zal zijn. Door minder afhankelijk te zijn van vleugels op de auto, zal het daarnaast voor minder vuile lucht zorgen, wat als effect heeft dat coureurs dichter op elkaar kunnen rijden. Met een beetje mazzel zullen we dus heel veel inhaalacties en spannende gevechten gaan zien op de baan in 2022. Op den duur zal het er ook voor moeten zonder dat DRS niet meer nodig is, maar aankomend seizoen zal de achtervleugel gewoon opengeklapt kunnen worden op de rechte stukken.
Dat is niet het enige dat wordt aangepast aan de F1-auto’s dit jaar. De banden worden namelijk ook een stuk groter, van 13 naar maar liefst 18 inch. De grotere banden moeten minder snel oververhitten en zullen daardoor meer rondes mee kunnen gaan dan de banden van de jaren ervoor. De hogere mate van grip moet er daarnaast ook voor zorgen dat er meer on-track gevechten komen tussen coureurs.
formula1 drivetosurvive season4 episode1 00 01 39 05f1647255219

Hand op de knip houden

Formule 1-teams hebben dus een compleet nieuwe auto moeten bouwen en het is belangrijk om dat meteen goed te doen. Niet alleen omdat ze op die manier vanaf de eerste Grand Prix voor punten en overwinningen kunnen strijden, maar ook omdat het kosten bespaard. Des te meer je aan de auto moet aanpassen, des te meer geld het zal kosten. En teams kunnen niet meer leunen op een onbeperkt budget.
Sinds 2021 is er namelijk een budget cap ingevoerd. Dat betekent dat teams ‘slechts’ 145 miljoen dollar per jaar mogen besteden. Dat klinkt veel, maar een schakelbak vervangen kan al snel een miljoen dollar per stuk kosten. En omdat de teams dit jaar werken met compleet nieuwe auto’s, is er een stuk minder kennis waar ze op kunnen vertrouwen. Het zal voor de teams dus belangrijk zijn om zo min mogelijk onvoorziene kosten te krijgen, zoals crashes, zodat er meer geld gestoken kan worden in de ontwikkeling van de auto.
De budget cap geldt momenteel overigens niet voor het ontwikkelen van de motor en het betalen van salarissen. Dat is mogelijk één van de redenen waarom Max Verstappen eerder deze maand een historisch contract heeft ondertekend, met naar verluidt een salaris van 40 tot 50 miljoen euro per jaar.
drive to survive fl1f1647255417

De jaarlijkse stoelendans

Als je dit jaar inschakelt voor de eerste Grand Prix van het seizoen, dan zal je een aantal nieuwe gezichten zien en bekende gezichten een ander racepak zien dragen. Met de overgang van 2021 naar 2022 heeft er namelijk een flinke stoelendans plaatsgevonden.
De enige rookie dit seizoen is de Chinees Zhou Guanyu. Hij is de allereerste fulltime Chinese coureur in de Formule 1 en zal uitkomen voor het team van Alfa Romeo. Daar krijgt hij Valtteri Bottas als teamgenoot, die is laten gaan bij Mercedes en dus opgepikt is door het Zwitserse team.
De begeerde plek bij Mercedes is opgevuld door George Russell. De jonge Brit heeft indruk gemaakt bij het team van Williams en zal hongerig zijn naar overwinningen en podiumplekken. Lewis Hamilton kan er dus een gevaarlijke teamgenoot bij hebben gekregen. Het is aan Mercedes om een duidelijke hiërarchie aan te brengen of hun coureurs simpelweg tegen elkaar te laten racen.
Naast de komst van Zhou zijn er ook twee coureurs die vorig jaar niet in de Formule 1 reden, maar nu wel een stoeltje hebben. Voormalig Red Bull Racing-coureur Alexander Albon heeft namelijk een contract getekend bij Williams en zal dus de plek van Russell overnemen.
Haas heeft voor een verrassing gezorgd door Kevin Magnussen terug te laten keren. Het contract van de Deen werd in 2020 niet verlengd, omdat het Amerikaanse team het geld van de Russische coureur Nikita Mazepin nodig had. Door de invasie van Oekraïne kan de Russische sponsor alleen niet meer het sponsorgeld betalen en is Mazepin zijn stoeltje kwijtgeraakt.
drive to survive fl3f1647255513

Welk team heeft de beste papieren?

De voorbereiding voor het nieuwe Formule 1-seizoen is achter de rug, maar het is altijd lastig om te voorspellen welk team het snelste is. Tijdens de F1-test leggen teams normaal niet hun hele hand op tafel en wijzen ze andere teams aan als ‘de grote favoriet’. Ook willen teams niet dat hun concept wordt gekopiëerd door de concurrentie voorafgaand aan het seizoen, als blijkt dat ze duidelijk het snelste zijn.
Toch kunnen we een paar voorzichtige conclusies trekken uit de voorbereiding. Zo lijkt de klassieke top 3 van Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari weer terug. Het Italiaanse team is zeer consistent geweest en heeft de hele voorbereiding eigenlijk geen enkel probleem gehad. Dat is altijd een fijne voorbereiding voor een team, want op die manier kan er zoveel mogelijk data worden verzameld.
De ogen zijn natuurlijk voornamelijk gericht op Red Bull Racing en Mercedes en beide teams hebben gekozen voor een andere strategie, maar lijken beiden wel snel te zijn. Max Verstappen zette tijdens de test in Bahrein zelfs de snelste tijd neer. Hoewel Mercedes snel is, heeft het team wel last van porpoising, waarbij de auto heftig heen en weer schudt. Het is te hopen voor Hamilton en Russell dat Mercedes het probleem kan oplossen, anders gaan ze een heftige Grand Prix van Bahrein tegemoet.
formula1 drivetosurvive season4 episode2 00 19 28 04f1647255585

De grootste F1-kalender ooit

Als teams niet meteen vanaf de eerste race mee kunnen doen om het podium of de punten, dan is er nog geen man overboord. Het aankomende Formule 1-seizoen zal namelijk een record gaan halen als alles volgens plan gaat. De huidige kalender is namelijk de langste ooit, met maar liefst 23 Grands Prix op de planning.
Wel moet daarbij gezegd worden dat de Grand Prix van Rusland dit jaar niet doorgaat, uit solidariteit voor Oekraïne. Liberty Media en de FIA zijn druk bezig om dat plekje op de kalender op te vullen, zodat we alsnog kunnen genieten van een enorme hoeveelheid races dit seizoen.
Als je niks wil missen van alle race-actie, dan kan je daarvoor inschakelen bij de streamingdiensten Viaplay of F1 TV Pro. Ziggo heeft niet meer de rechten in handen, dus je zal een nieuwe keuze moeten maken. Wij hebben alvast de voor- en nadelen van de diensten voor je op een rij gezet.