Call of Duty Black Ops 3 vs Infinite Warfare - Wat is er nieuw?

Article
zaterdag, 26 november 2016 om 15:05
xgn google image
Zoals elk jaar brengt Activision Blizzard een nieuwe Call of Duty game uit. Wij testten we beide spellen uit om te kijken wat er is veranderd in Infinite Warfare ten opzichte van Black Ops 3. Ben je benieuwd naar de verschillen? Lees het in de Call of Duty Black Ops 3 vs Infinite Warfare special!
Mede dankzij de titel Black Ops 3 behaalde Actvision Blizzard afgelopen jaar hoge verkoopcijfers. In 2015 werd de game bekroond met de stempel “Best verkochte spel in Amerika”. Het merk Call of Duty had destijds al meer dan 250 miljoen exemplaren op de teller staan. Logisch dat een vervolg niet uit kon blijven. Door de hoge cijfers is de lat enorm hoog komen te liggen voor de nieuwste titel Infinite Warfare.

Vernieuwing

Hoewel elk Call of Duty spel wordt uitgegeven door Activision Blizzard zitten er verschillende studios achter. Zo wordt een deel van de franchise geproduceerd door Treyarch en een ander deel Infinity Ward. Treyarch is, naast eigen titels, voornamelijk bezig met de Black Ops series terwijl Infinity Ward exclusief aan de Call of Duty titels werkt. Ditmaal is het dus de beurt aan Infinity Ward om de trend voort te zetten.
Wat de reeks zo bijzonder maakt is dat Call of Duty constant blijft vernieuwen. Zo begon het met een setting in de eerste wereldoorlog en is er langzaam steeds wat meer met de tijd meegegaan. In Black Ops 3 werd de stap naar sci-fi al gemaakt door nieuwe personages, guns en andere gameplay elementen een futuristische tint te geven. Infinite Warfare is nog een stap verder gegaan en introduceert in dit spel de voor het eerst de ruimte.
Maar ondanks de stap naar een nieuwe dimensie is niet iedereen te spreken over de keuze van Infinity Ward. Al voor de release kreeg Infinite Warfare veel kritiek over de ruimte, omdat vele fans het oude jasje missen. Tijdens de release kwam echter duidelijk de tegenstrijdigheid van de gamers naar voren. Hoewel het eerst te vernieuwend zou lijken, blijkt het nu eigenlijk helemaal niet veel nieuwe elementen te bevatten. Maar niets is minder waar, want Infinite Warfare draagt duidelijk nieuwe dingen ten opzichte van Black Ops 3 met zich mee.
101279

Ondergedompeld

We kunnen er omheen draaien, maar de singleplayer van Black Ops 3 was het nét niet. Het futuristische aspect van de game kwam niet lekker uit de verf. Zo werd er weinig gebruik gemaakt van de vernieuwde trust engines, was het verhaal niet erg sterk en zorgde de singleplayer co-op meer voor verwarring dan verbetering. Daar is nu een stokje voor gestoken, want op grafisch gebied is het spel enorm vooruitgegaan ten opzichten van zijn voorganger.
Infinite Warfare’s singleplayer missies hebben namelijk cutscenes waar je U tegen zegt. Met name de gedeeltes in de ruimte zijn van een hoger niveau en fijn om te spelen. Van stofwolken tot explosies alles voelt heel echt aan. Het is nu een kwestie van tijd voor de game de stap gaat zetten naar virtual reality.
De dogfight gameplay element in de ruimte is iets waarbij virtual reality een grote invloed zou kunnen hebben. Je bevindt jezelf al snel na het starten van het spel in een hevig gevecht. Bewapend met raketten en energiewapens is het mogelijk enorme schepen uit de lucht te knallen. Deze dogfights zou je kunnen vergelijken met het virtual reality spel EVE op de PlayStation 4.
Een ander bijzonder punt is de afwezigheid van de statische laadschermen. In plaats daarvan is de campaign aan één stuk door speelbaar. Zonder onderbroken te worden door vaste beelden of tips zit je compleet in de wereld die Infinite Warfare je biedt. De scènes tussendoor lopen goed over met de gameplay en er komen veel bekende gezichten langs. Zo is de schurk van het verhaal de enige echte Kit Harington (Jon Snow).
101280

Zombies

Sinds Call of Duty: World at War zijn spelers lovend over de zombie modus. Wat begon met “Nacht der Untoten” leidde naar een trend die bijna elke editie stand heeft gehouden. In Infinite Warfare is dan ook veel tijd en energie gestopt in het perfectioneren van deze Zombie Apocalyps. Zombies In Spaceland is dan ook het levende bewijs dat de magie van zombies nog niet verloren is gegaan.
Spaceland is een pretpark wat ons erg doet denken aan de jaren 80. Als hoofdpersoon speel je één van de vier figuren in een bijpassende outfit. Het personage, die je helaas niet zelf kunt kiezen, heeft unieke uitspraken, gebaren en looks. Tijdens een bezoekje aan dit pretpark moet alles op alles gezet worden om het verblijf in dit zombie pretpark zo aangenaam mogelijk te maken.
Zombies in Spaceland is een bekende formule. Zombies breken in door bepaalde ramen en jij moet elke ronde zorgen dat je uit de handen van deze slechteriken blijft. Met punten die je verzamelt kun je wapens, upgrades of nieuwe gebieden kopen. In Infinite Warfare zit een aantal nieuwe extra’s die de survival race net iets interessanter maken. Zo heb je interactie met de omgeving, is er een nieuw vaardigheidssysteem toegevoegd en is er (eindelijk) de mogelijkheid voor een tweede kans wanneer de zombies je overlopen!
101281

Multiplayer

Helaas is de multiplayer van Infinite Warfare niet erg vernieuwend. De Black Ops 3 multiplayer was uniek in zijn soort door komst van speciale wapens, maps en ook de outfits bleven je verrassen. Dit verrassingselement is in de nieuwste titel minder sterk. Infinite Warfare voelt door het gebrek aan originaliteit aan als een DLC.
Toch zijn er een paar features die genoemd moeten worden. Allereerst is het mogelijk om vrijwel alles aan je personage te veranderen. De zes verschillende Combat Rigs zijn niet alleen cosmetisch, maar bieden een unieke set met skills. Zo heeft elke speler een eigen payload die op bepaalde momenten kan worden ingezet en biedt het een extra vaardigheid om je alvast wat op weg te helpen.
Daarnaast zijn verschillende andere dingen aan de game toegevoegd, namelijk: health bars, een aantal nieuwe energie wapens, verschillende type wapens en de komst van salvage. Salvage is te verzamelen tijdens het spelen of door het winnen van challenges en geeft speler de mogelijkheid om nieuwe wapens te ontgrendelen. Wapens die je hebt vrijgespeeld kunnen verbeterd worden door salvage te gebruiken.
Dit creëert een sterke sterkere variant van het wapen naar keuze en het fijne is dat deze te gebruiken zijn bovenop je normale uitrusting!

Call of Duty Black Ops 3 vs Infinite Warfare – Een stapje dichter bij de toekomst

In alle eerlijkheid is Call of Duty: Infinite Warfare niet erg vernieuwend. Op een visueel aantrekkelijke singleplayer en nieuwe snufjes in Zombie Modus na laat Infinity Ward veel liggen. Ondanks de leuke extra's zitten er weinig constructieve verbeteringen in het spel waardoor het toch meer als een DLC aanvoelt dan als een losse game. Desalniettemin kun je zeker aardig wat aantal uren in Infinite Warfare stoppen en krijg het merk langzaam een nieuwe en unieke vorm.

Populair Nieuws