Bloodborne vs. Dark Souls - De verschillen

Article
zondag, 15 maart 2015 om 12:04
xgn google image
Deze maand kunnen we onze gameskills weer op de proef stellen als Bloodborne uitkomt, een game uit de koker van dezelfde ontwikkelaar die goed was voor Demon's Souls en de Dark Souls games. Ondanks de nieuwe naam, zijn er veel dingen die de games aan elkaar linken. Wat dat precies is lees je in deze Bloodborne special.
Ontwikkelaar From Software steekt het niet onder stoelen of banken: Bloodborne is het beste te vergelijken met Demon's Souls, de PS3-exclusive die de kenmerkende gameplay van deze serie direct wereldberoemd maakte. Gigantische eindbazen, complexe levels en vooral een ongenadige moeilijkheidsgraad, waardoor het lijkt alsof alles in de wereld om je heen zijn best doet om jouw voortgang te belemmeren.
Niet zo gek dus dat Bloodborne, voor zover wij gezien hebben (in deze demo bijvoorbeeld), dit stramien blijft volgen. De middeleeuwse fantasy-setting is echter ingeruild voor een Victoriaanse, waarin klassieke horrormonsters als weerwolven de boventoon voeren. Dit brengt ook totaal andere locaties met zich mee, zoals een duistere stad met tal van zijstraatjes en verschillende niveaus.
68499

Een nieuwe manier van vechten

Een van de grootste verschillen met de Souls-games, komen we tegen als je een vijand te lijf gaat. Een populaire (en effectieve) strategie was voorheen om met opgeheven schild rondjes om je tegenstander heen te lopen, en pas je verdediging te laten zakken als er een opening was om schade aan te richten.
Naar eigen zeggen heeft From Software haar uiterste best gedaan om juist deze oude vertrouwde strategie onbruikbaar te maken. Het is de bedoeling om de aanval in te zetten, en dat je hierdoor wat schade oploopt, moet je maar op de koop toe nemen. Een speciaal nieuw systeem moedigt deze aanpak zelfs aan, door een gedeelte van de opgelopen schade te 'genezen' als je razendsnel het bloed van je vijand laat vloeien.
Alleen deze relatief kleine tweak in de gameplay heeft enorme gevolgen voor het tempo van de game. Het methodisch en langzaam doorlopen van een vijandige omgeving is er niet meer bij, en het is aan de speler om een nieuwe, agressieve manier van spelen onder de knie te krijgen waarbij het tempo een stuk hoger ligt.
68500

Ongekende wapens in Bloodborne

Gelukkig maar dat het wapensysteem in Bloodborne ook een nieuwe weg inslaat in vergelijking met de Souls-serie. Alle wapens die we tot nu toe gezien hebben namelijk twee 'standen', die van een zwaard een speer kunnen maken en van een kleine hamer een gigantische moker.
Door deze slagwapens op het juiste moment uit te klappen, midden in een combo, kun je zo een vijand weg laten vliegen met de extra kracht die daardoor ontstaat. Naast deze praktische functie is het ook een mooie manier om je wapen wat extra mogelijkheden te geven, wat het upgraden van je wapens een stuk makkelijker maakt.
Als je voorheen al je upgrade-materiaal in een wapen stopte, en er later achterkwam dat je toch een ander type fijner vond. In Bloodborne heb je in ieder geval nog twee wapentypen waarmee je kunt variëren.
68501

'Omslachtige' co-op

Wat nog wel hetzelfde is gebleven is de ongelofelijk omslachtige manier om samen met je vrienden te spelen. Ook nu is het weer de bedoeling om andere spelers op te roepen naar je game door een teken dat op de grond ligt, in dit geval een belletje waarmee je rinkelt.
From Software moedigt hiermee aan om met willekeurige spelers samen te werken, maar voegde in Dark Souls 2 een speciale ring toe die het gemakkelijk maakte om een specifieke speler te vinden. Laten we voor de coöperatieve spelers onder ons hopen dat er weer een dergelijk hulpmiddel in Bloodborne is gestopt.
Binnenkort volgt er een special hier op XGN, die precies uitlegt hoe je het beste met je vrienden samen de game coöperatief uit kunt spelen.
68502

Nog herspeelbaarder?

Ook herspeelbaarheid zal net zoals in de Souls games een veelvuldig gebruikte functie worden in Bloodborne, de keren dat wij de eerste Dark Souls hebben uitgespeeld valt niet op één hand te tellen, en ook Dark Souls 2 hebben we meerdere malen van begin tot eind doorlopen. De New Game+ optie die in Bloodborne terugkeert zal de herspeelbaarheid van de game dan ook flink oprekken, als we terugdenken aan de honderden uren die we in Dark Souls hebben gestopt.
Nieuw zijn de Chalice Dungeons, speciale kerkers die uniek zijn per speler, en vooral bedoeld zijn om samen met anderen uit te spelen. Iedere dungeon is samengesteld uit een aantal 'blokken' die op willekeurige manieren met elkaar verbonden zijn. Zo weet je dus nooit wat je te wachten staat, en kunnen de vijanden hun voordeel doen door je te verrassen.

Meer van het beste

Alles wat we tot nu toe gezien hebben wijst erop dat Bloodborne in het verlengde ligt van de Souls-serie, maar we zouden dan ook niets anders willen.
De Dark Souls-serie staat nog steeds bovenaan het lijstje met bikkelharde RPG's, en hoewel meerdere ontwikkelaars (Lords of the Fallen we kijken jou aan) het geprobeerd hebben, is er maar één studio die deze games kan maken, en dat is From Software. Kom dus maar snel op met Bloodborne, want het wachten begint bijna ondraaglijk te worden.