Beste gamelevels ooit gemaakt - The Corridor uit P.T

Article
zondag, 08 december 2019 om 16:00
silent hillsf1575720846
Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer iets anders: de hal uit P.T.

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Survival horror heeft het laatste decennium weer aan populariteit gewonnen met games als Outlast en Amnesia: The Dark Descent. Het genre ontstond door horrorgames als Sweet Home uit 1989 en Alone in the Dark uit 1992, maar werd pas echt groot met Resident Evil in 1996. Sindsdien proberen ontwikkelaars gamers op de meest creatieve manieren te laten schrikken: een spannende atmosfeer, geen manieren om jezelf te verdedigen of de vaakst voorkomende manier: de jumpscare.
Silent Hill is één van de gameseries die vooral bouwt op dat eerste element: atmosfeer. De eerste titel verscheen in 1999, maar voor velen zal de topfavoriet uit de franchise toch deel twee zijn. Silent Hill 2 kwam in 2001 uit en wordt zelfs nu nog vaak gezien als één van de beste survival horror games ooit.
Toch raakt de serie een beetje in het slop na deel twee en uitgever Konami wil het over een andere boeg gooien. Misschien dat Hideo Kojima, de maker van de Metal Gear-reeks er wel mee aan de slag wil? In 2012 begint Kojima aan de ontwikkeling van Silent Hills, een nieuwe survival horror game die angstaanjagende atmosfeer moet bevatten volgens de Japanse gamemaker.
In 2014 verschijnt een speelbare trailer van Silent Hills, genaamd P.T. (Playable Teaser) die spelers de stuipen op het lijf jaagt. Het level is slechts één lange gang met enkele zijkamers, maar je keert constant terug in diezelfde gang. En juist die simpele gang bevat veel informatie en geheimen en behoort thuis in het rijtje met beste gamelevels ooit gemaakt.
ptdemo3f1575721050

Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

Zoals gezegd bestaat P.T. slechts uit één gang die jij constant bewandelt, maar steeds met andere aspecten. Zo hoor je op een gegeven moment een koelkast hard rammelen, terwijl je het geluid van een huilende baby uit de vrieskast hoort. Of de radio die na elke opgeloste puzzel iets anders laat horen.
Aan jou om door de gang te dwalen, diverse lastige en bizarre puzzels op te lossen om uiteindelijk de verdoemde hal te verlaten. Maar dat is niet zo makkelijk, aangezien jij constant wordt opgejaagd door een afschuwelijke verschijning genaamd Lisa.
pt pdvf1575721112

Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

Jij gaat alleen het einde van de gang zien als jij de verschillende puzzels weet op te lossen. Een voorbeeld van zo’n puzzel is een foto, waar een man en een vrouw op staan afgebeeld. Daaronder staat een blauwe X met de tekst dat je iets moet ‘uitsteken’. Als jij dan de X-knop inhoudt, zie je een oog in de foto wegbranden door jou toedoen.
Kojima was dan ook verzot op zulke bijzondere puzzels in P.T. en hij ging er dan ook vanuit dat het wel een week zou duren voordat gamers de oplossingen hadden gevonden. De gamemaker was dan ook verbaasd dat sommige fanatiekelingen binnen enkele uren alle oplossingen hadden gevonden en toen achter de waarheid kwamen. Het betrof een nieuwe game in de Silent Hill-reeks, genaamd Silent Hills, en zou worden gemaakt door Kojima en filmmaker Guillermo del Toro, terwijl acteur Norman Reedus de hoofdrol op zich zou nemen.
Zou nemen is daarbij essentieel, want het liep toentertijd al langer niet goed tussen Kojima en uitgever Konami. De gamemaker richtte zijn eigen studio op na het uitbrengen van Metal Gear Solid V: Phantom Pain en Silent Hills werd daardoor geannuleerd.
pt red lisa 02f1575721186
Desalniettemin heeft P.T. bijna mythische proporties aangenomen. Het schrappen van het gehele project was één element, maar Konami ging nog een stap verder en besloot P.T. van de PlayStation Store af te halen. Zo kon je niet langer P.T. downloaden, behalve als jij hem al op jouw console had staan. Het zorgde voor een stortvloed aan vragen op verkoopsites als Marktplaats en Ebay om een PlayStation-console met P.T. te krijgen.
Deze mystieke vertoning past helemaal bij P.T. en zelfs recent zijn er nog ontdekkingen gedaan rondom de speelbare demo. Zo schijnt Lisa altijd achter je te lopen en zijn er dus specifieke taken die jij moet uitvoeren om Norman Reedus aan het einde van P.T. te zien.
Het leverde immens veel aandacht op voor P.T. en het project wat velen dolgraag wilden. Constant door een gang dwalen, puzzels proberen op te lossen en Lisa zoveel mogelijk proberen te vermijden zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar dat wij vijf jaar na dato het nog steeds over P.T. hebben zegt wel genoeg. En mede daardoor hoort The Corridor uit P.T. in het rijtje beste gamelevels ooit gemaakt.
Nadat Hideo Kojima en Konami uit elkaar waren gegaan, ging de gamemaker aan de slag met zijn nieuwste project: Death Stranding. Deze mysterieuze titel verscheen in november voor de PlayStation 4 en kreeg in onze review een 8.5. De titel verschijnt volgend jaar ook op de PC.