Hobbs & Shaw Review 4K - Spectaculaire spin-off?

zondag, 08 december 2019 om 14:00
fast furious hobbs shaw st 5 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1575622323
In het begin van de Fast & Furious reeks draaiden de films nog om snelheid, bombastische actie en de meest dikke sportwagens. Naarmate de tijd verstreek werden de films volwassener en was er steeds meer ruimte voor een verhaal. Met de spin off Hobbs & Shaw slaat de franchise even een hele andere weg in. Is dit een doodlopende weg of een slim gekozen route naar succes?
In Hobbs & Shaw maakt de Fast & Furious franchise wijkt de franchise even af van de straatraces die zo kenmerkend zijn voor de serie. De film biedt in plaats daarvan een wat sterker verhaal dat in een klassieke actieformule is gegoten. Het is een trend die we al even zien in de Furious franchise en eentje die de films goed doet. Een complex verhaal hoef je in Hobbs & Shaw alleen niet te verwachten. Spektakel en een gezonde dosis humor voeren namelijk nog altijd de boventoon in deze twee uur durende actiefilm.

Een 'soepele' samenwerking

Het verhaal in Fast & Furious: Hobbs & Shaw draait, zoals de titel al verraadt, om Luke Hobbs (Dwayne Johnson) en Deckard Shaw (Jason Statham). De heren worden ingeschakeld om achter een virus aan te gaan dat de wereld kan vernietigen. Het virus is gestolen en dreigt in handen te komen van Brixton (Idris Elba), een bionisch versterkte crimineel.
Hobbs en Shaw moeten alles op alles zetten om het virus veilig te stellen. Er is alleen een probleem: de twee kunnen elkaar niet luchten of zien. De samenwerking verloopt dan ook alles behalve soepel. Meer dan eens proberen de heren elkaar te dwarsbomen wat tot grappige en ongemakkelijke situaties leidt.
De nodige knipogen naar vorige Furious films komen vooral op dit gebied voorbij. Zo wordt aangehaald dat de heren elkaar bij hun eerste ontmoeting alle hoeken van een kantoorgebouw hebben laten zien. Iets dat fans van de serie zal doen smullen en nieuwkomers ook een flinke glimlach zal bezorgen.
fast furious hobbs shaw st 6 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1575622448

Goede chemie

De chemie tussen Statham en Johnson is om van te smullen in deze film. De twee actiehelden zijn bijzonder goed op elkaar ingespeeld en weten duidelijk wat ze aan elkaar hebben. Daarbij is het woord 'actie' bijna op hun lijf geschreven, want de heren weten hoe ze een toffe actiefilm neer moeten zetten.
Ze hebben duidelijk al vaker met dit bijltje gehakt en nemen zonder moeite afstand van Vin Diesel en de rest van de Furious crew die dit keer schitteren door afwezigheid. Het duo wordt in Hobbs & Shaw versterkt door Vanessa Kirby die de zus van Shaw vertolkt. Zij is als het ware de 'dame in nood' die gered moet worden, maar straalt een sterke vrouw uit die niet vies is van aanpakken.
fast furious hobbs shaw st 10 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1575622505

Op het puntje van je stoel

Want aanpakken moeten Hobbs en de twee Shaws absoluut zodra ze oog in oog komen te staan met Brixton en zijn team. Niets wordt geschuwd door deze ijzersterke man en hij trekt alle registers open om het virus in handen te krijgen. Jammer genoeg is het juist op dit punt dat Hobbs & Shaw wat van zijn charme verliest. Brixton is een hele sterke tegenstander door zijn bionische onderdelen, maar verder een lege huls als het om het personage draait. Hij is een tof karakter, maar loopt tot in den treure met zijn krachten te pochen. Zo noemt hij zichzelf de 'zwarte superman', maar komt hij over als een soort ongeloofwaardige Million Dollar Man die met de Terminator gekruist is. Zijn acteertalent komt in Hobbs & Shaw dan ook absoluut niet tot zijn recht.
Hoewel het concept van een bionische man en de sciencefiction hieromheen niet helemaal in het straatje van een Fast & Furious film past, zorgt dit wel voor spectaculaire actie die je op het puntje van je stoel zet. Regelmatig zit Brixton achter Hobbs en Shaw aan in een toffe scène, waarbij auto's ontploffen, stukken gebouw rondvliegen en de nodige chaos veroorzaakt wordt.
Aan vuurgevechten ontbreekt het de film verder ook niet. Zodra Brixton oog in oog met het heldenduo staat kun je je opmaken voor een toffe vechtscène die goed gechoreografeerd is en erg sterk in beeld gebracht wordt. Het is dan ook niet gek dat de stuntmannen met de nodige blauwe plekken naar huis gingen na de opnames zoals je tussen de vele extra's kunt zien.
fast furious hobbs shaw st 14 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1575622573

Een berg extra's en wat verrassingen

De 4K Blu-ray versie van Hobbs & Shaw zit boordevol extra's. Er is bijvoorbeeld een alternatieve openingsscene te zien, net als Deleted Scenes en een feature over de gevechten in de film. Daarnaast krijg je een normale Blu-ray en een 3D-Blu-ray meegeleverd.
Los van de extra's weet Hobbs & Shaw je ook te verrassen. Naast hoofdrolspelers Statham en Johnson komen er een paar bekende gezichten uit andere films voorbij die een leuke cameo verzorgen. Bovendien is er aan het einde van de film nog ruimte voor een paar after credits scenes die ook de moeite waard zijn.
fast furious hobbs shaw st 15 jpg sd low copyright 2019 universal picturesf1575622628