Beste gamelevels ooit gemaakt - Psycho Mantis uit Metal Gear Solid

Article
zondag, 22 december 2019 om 14:00
mgm95 1 1024x640f1577006939
Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een bijzonder level met baas uit Metal Gear Solid.

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Het medium van games is niet langer iets opzichzelfstaand. Ontwikkelaars combineren namelijk diverse facetten van stripboeken, televisieseries en films met games om een iets complex te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een game als Max Payne 2, waarin het verhaal wordt verteld met stripboekpanelen. Of Quantum Break, waar complete televisiefragmenten zijn opgenomen om het verhaal levendiger te maken en meer een serie gevoel te geven.
Beide titels zijn gemaakt door het Finse Remedy Entertainment en laten zien hoe dun de lijn tussen de diverse vormen van media eigenlijk zijn. Het kan zijn om een nieuwe balans te vinden in een enerverend verhaal of juist door kosten te besparen; een stripboekpaneel als cutscène is aanzienlijk goedkoper dan een 3D-cutscène.
Toch is er één gamemaker die bekendstaat om zijn intrigerende en complexe verhalen en uitbundig gebruik van cutscènes: Hideo Kojima. Zijn laatste titel Death Stranding is daar een uitstekend voorbeeld van, maar voor Kojima begon het allemaal al in 1994. Toen startte de Japanse gamemaker namelijk aan de productie van Metal Gear Solid.
De derde Metal Gear-titel verschijnt vier jaar later voor de PlayStation en wordt nu nog steeds gezien als één van de belangrijkste titels binnen het stealth-genre. Niet langer had jij als protagonist de middelen om door een level te stuiven en iedereen uit te schakelen, maar moest je voorkomen dat je gezien zou worden door vijanden en erlangs sluipen.
Behalve dit zal Metal Gear Solid ook nog wel warm worden onthaald door zijn diverse baasgevechten, zoals een sniperstrijd tegen Sniper Wolf of een episch gevecht met Cyborg Ninja. Maar één van de beste gamelevels is de strijd tegen Psycho Mantis.
maxresdefault 1f1577007124

Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

Samen met jouw compagnon Meryl beweeg jij door het Shadow Moses complex, op zoek naar de ondergrondse basis op het eiland. Maar nabij de deur galmt er een schreeuw uit Meryl’s mond en valt ze neer. Met moeite komt ze overeind, maar haar stem is ietwat anders. Toch ga jij samen met haar het kantoor binnen en daar kom je erachter dat ze wordt bestuurd door Psycho Mantis.
Deze soldaat is telepathisch en telekinetisch begaafd en daagt jou uit voor een gevecht. Een strijd die zou moeten lijken op de eerdere eindbaasgevechten in Metal Gear Solid, maar Kojima verrast Sold Snake en de speler.
maxresdefaultf1577007019

Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

Het begint al met het feit dat Psycho Mantis beaamt dat hij dé sterkste strijder is die jij gaat tegenkomen. Slechteriken zeggen dit natuurlijk wel vaker en dat is dan ook niks nieuws onder de zon. Maar Kojima wilde een vechter met psychische krachten hebben en de speler versteld doen staan over wat hij wel en niet weet.
Voor velen zal het dan ook als een schok zijn gekomen dat Psycho Mantis aangeeft dat hij jou als een open boek kan lezen. Uit het niets begint hij titels op te noemen die jij recent hebt gespeeld op jouw PlayStation; of op jouw GameCube in Twin Snakes. Ineens hoor je gametitels uit zijn mond: The Legend of Zelda: The Wind Waker, Sillicon Knights, Super Mario Sunshine.
Jouw mond valt open van verbazing en het lijkt wel alsof hij weet dat dit allemaal een spelletje is en dat Solid Snake niet de daadwerkelijke persoon is die hij moet aanspreken. Nee, jij. De speler. Die is de veroorzaker van dit allemaal in Metal Gear Solid.
Het wordt zelfs nog erger. Psycho Mantis zegt dat jij de controller op de vloer moet leggen en met zijn gaven laat hij de controller trillen. Hij weet daarna zelfs elke aanval van jou te ontwijken en je krijgt dan al snel de tip om de controller in de tweede poort te stoppen.
Het zijn kleine en simpele effecten, maar deze zorgen er wel voor dat je compleet in de game wordt gezogen. Voor Kojima was het de uitdaging om het psychische element zo te introduceren alsof het nog nooit was gedaan. En met de memorabele strijd tegen Psycho Mantis snap je dit wel. En mede daardoor is het level met Pyscho Mantis één van de beste gamelevels ooit gemaakt.
De laatste game van Hideo Kojima is Death Stranding, die in november van dit jaar verscheen. De game kreeg van ons een 8.5 in de review. Kojima is na onenigheid met Konami opgestapt en zijn eigen studio begonnen en werkt daardoor niet meer aan de Metal Gear-reeks. Het laatste wapenfeit van Kojima in de Metal Gear-serie is Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.