Er zijn veel gamegenres, en veel activiteiten waar je een game omheen kunt
bouwen. Er zijn games waarin je moet rennen, springen, schieten, en ga zo maar door. Vaak moet dat met een bepaald doel dat bepaald wordt door de game, maar wat als je wat creatiever wil zijn? Hier zijn 10 games waarin je naar eigen inzicht kunt bouwen.
Stardew Valley is een boerderij simulator, dus het is misschien niet verwonderlijk dat er een bouw-element in deze game zit. Wanneer je je opa’s oude boerderij erft moet je natuurlijk beginnen met
verbouwen, maar als je daar eenmaal wat succes in hebt kun je echt aan de slag met de uitbreiding van je boerderij. Je kunt gebouwen neerzetten waar je wil om zo je productie vlotter te laten verlopen.
Dat is wel nodig ook, want wanneer je begint aan
Stardew Valley telt je boerderij één gebouw: een huis, bestaande uit precies één kamer. We gaan er maar vanuit dat verder luxe niet beschikbaar was voor opa, want zelfs in die goede oude tijd waren een keuken en een slaapkamer toch niet zó luxe? En het boeren gaat natuurlijk ook veel beter met een schuur, een stal en andere boerderijgebouwen.
Er zijn veel manieren om van
Fortnite te genieten. Maar of je nu Battle Royale speelt of Save the World, één ding helpt altijd: een goede thuisbasis. Je kunt wel tegen 99 andere mensen ten strijde trekken, maar als die jou uit letterlijk elke hoek zomaar neer kunnen knallen ben je snel klaar. Dan kun je wel een muurtje gebruiken.
Gelukkig biedt Fortnite veel meer dan een muurtje. Als je wil kun je een heel fort bouwen. Je moet wel de goede materialen hebben, maar als je die eenmaal hebt kun je behoorlijk veel bouwen in deze game. Je kunt op basis van je positie een vesting bouwen die geheel aansluit bij je speelstijl. Een prima manier om hoog in de ranglijsten te komen dus!
Officieel draait
De Sims om het beïnvloeden van het leven van je Sims. Dat kan door hun interacties te beheersen en zo hun vriendschappen en relaties te sturen, maar het kan ook wat hardhandiger. En met hardhandig bedoelen we dat je ze kunt dwingen om in een verschrikkelijk huis te wonen.
We zullen niet vragen om bekentenissen, maar als je De Sims hebt gespeeld heb je vast wel eens een huis zonder wc gemaakt, of een zwembad waarvan door een bizar toeval het trappetje verdween als er mensen in zaten. Hoe dan ook, de bouwfunctie van het spel is soms minstens zo vermakelijk als normaal spelen. Als je het hebt over bouwen in games moet De Sims op de lijst staan.
Er staat ons iets van bij dat er in RollerCoaster Tycoon een doel was om een succesvol park te bouwen, maar wij kunnen geen enkele speelsessie herinneren waarin we iets anders hebben gedaan dan gewoon bouwen waar we zin in hadden. Dat heeft geleid tot een aantal hele mooie attracties, dus je creativiteit kun je in RollerCoaster Tycoon zeker kwijt.
Maar het leuke aan RollerCoaster Tycoon is dat de game je niet verplicht tot het afmaken van attracties. En ook als ze niet af zijn kun je achtbanen gewoon openstellen voor publiek. Het geschreeuw, de explosies, we kunnen er geen genoeg van krijgen. Je kunt het wreed noemen, maar constructiefouten gebeuren nu eenmaal, dus wij noemen het liever een realistisch beeld van bouwen in games, en dat is toch het allerbelangrijkste in een simulation game?
Heb jij ooit gedacht dat jij je woonplaats een stuk kon verbeteren als je hem eens goed op de schop mocht gooien? Dan is
SimCity echt iets voor jou. In deze games kun je een hele stad bouwen naar eigen inzicht, en vervolgens proberen je bevolking tevreden te houden. Natuurlijk kun je ook proberen om het zo slecht mogelijk te laten gaan met je stad. Dat lijkt wel een terugkerend thema in simulation games, iets wat we eigenlijk een beetje zorgwekkend vinden.
Hoe dan ook, als je van bouwen in games houdt kan het haast niet beter dan een stad, toch? Of je hem nu helemaal zelf ontwerpt, of liever een echte stad nabootst, je kunt je bouwverlangens helemaal kwijt in deze game. En ook hier kan het volledig naar eigen inzicht. De games bieden meestal geen doel om te bereiken, dus als het jouw doel is om de slechtst lopende stad ooit te bouwen kun je gewoon je gang gaan.
Bouwen in games staat opvallend vaak in het teken van simulatie, of overleving. Wat je maar weinig ziet is bouwen als probleemoplossing, terwijl dat toch in het echte leven vaak het doel is van een constructie. Houd je ervan om een probleem op te lossen, dan is er de puzzel game
Poly Bridge. Zoals de naam al doet vermoeden moet je bruggen bouwen, en die mogen natuurlijk niet instorten.
In tegenstelling tot de meeste games op deze lijst beperkt Poly Bridge je behoorlijk in wat je kunt doen. Zo krijg je voor ieder level een budget, en moeten alle voertuigen aan de overkant komen zonder dat je brug instort. We weten het: hoge eisen, maar het is niet anders. Je moet hier wel echt nadenken over wat je bouwt, maar als je ervan houdt om een doel voor ogen te hebben bij het gamen is dit een aanrader.
Je bent de enige overlevende van de crash van een groot ruimteschip, en nu ben je gestrand (of eigenlijk het tegengestelde van gestrand… gezeed?) op een planeet die bijna volledig bedekt is door een grote oceaan. Wat doe je dan? Normale mensen zouden misschien zeggen: ‘janken en wachten tot ik ook doodga’, maar dit is een videogame. Dus met ongekend doorzettingsvermogen begin je in
Subnautica aan een avontuur om te overleven en te ontdekken wat er aan de hand is.
En bij elke goede ontdekkingstocht hoort natuurlijk een thuisbasis, maar die staat niet voor je klaar. Je begint het spel met alleen een reddingscapsule van het schip waarmee je aankwam als basis, en gaandeweg kun je betere gereedschappen, een grotere basis, en zelfs onderzeeërs bouwen. Het lijkt misschien bijzaak, maar soms is bouwen in games een zaak van leven of dood. Je zult in Subnautica al snel merken dat je zonder goede basis snel het loodje legt. Aan de slag dus!
Heb je je ooit afgevraagd wat er zou gebeuren als de held in een videogame eens een keer niet zou slagen in zijn missie?
Dragon Quest Builders heeft het antwoord.
Dragon Quest Builders 1 en
2 spelen zich af in een versie van de wereld waarin een vorige
Dragon Quest game niet goed afliep. In beide gevallen is de wereld verwoest, en is het aan jou de taak om die weer op te bouwen.
Helemaal in je eentje (of met maximaal 4 spelers in het tweede deel) moet je de wereld weer zien op de bouwen en klaar te maken voor de volgende held. Het is een zware taak, en misschien is de bouwer wel een grotere held dan degene voor wie hij het allemaal doet. Maar dat terzijde: er is werk aan de winkel. De wereld bouwt zichzelf niet.
Op een lijst over bouwen in games mogen
Super Mario Maker en
Super Mario Maker 2 natuurlijk niet ontbreken. Mario-levels maken was iets waar ROM-hackers zich al jaren mee bezig hielden, maar Nintendo heeft besloten om dat idee uit te breiden en behoorlijk wat toegankelijker (en legaler) te maken. En met resultaat: er zijn maar weinig WiiU games die zoveel succes beleefd hebben als
Super Mario Maker.
Het mooie aan Super Mario Maker is dat er bijna geen grenzen zijn aan wat je kunt doen. Als iemand ‘Mario-level’ zegt heb je daar misschien een bepaald beeld bij, maar het enige wat daarvan overeind blijft in Super Mario Maker is dat er een begin en einde is, en dat je waarschijnlijk moet springen. Verder kun je het zo gek niet bedenken: absurde opeenstapelingen van vijanden, doolhoven, levels zonder stabiele platforms. Het kan allemaal in Super Mario Maker, en we kunnen niet wachten op
het tweede deel!
Minecraft heeft het bouwen in games niet bedacht, maar op een aantal vlakken mag Minecraft gelden als de granddaddy of de godfather van bouw-games. Het survival element, een systeem waarin je materialen nodig hebt voor specifieke creaties, en de scheiding tussen een modus waarin je moet overleven en een modus waarin je vrij mag bouwen zijn allemaal bijna standaard als je het hebt over bouwen in games.
De populariteit van Minecraft is niet verwonderlijk. Het is natuurlijk een goede survival game, maar voor de bouwers onder ons is de creatieve modus van Minecraft een waarlijk Walhalla. Je kunt werkelijk alles bouwen wat je wil. Tenminste, als je het niet erg vindt dat er wat weinig rondingen beschikbaar zijn. Maar eerlijk is eerlijk, alles vierkant heeft eigenlijk ook wel wat.
Wat zijn jouw favoriete games om te bouwen?
We hebben al behoorlijk wat verschillende games gevonden waarin je moet bouwen, en allemaal pakken ze het net iets anders aan. Voor ieder wat wils dus, zou je denken, maar we hebben ongetwijfeld iets gemist. Heb je een favoriete bouw-game? Is er een Minecraft-creatie waar je enorm trots op bent? Laat het weten in de reacties!