Super Mario Maker 2 Review - Bouwen tot je geen ideeën meer hebt!

vrijdag, 28 juni 2019 om 16:14
super mario maker 2 review bouwen tot je niet meer kan 152261
Eigenlijk was het altijd al een kinderdroom om je eigen levels te maken van Mario die je vervolgens door iedereen kon laten spelen. Daarvoor had je immers LEGO toch? In onze Super Mario Maker 2 review lees je of die kinderdroom tot in de puntjes is uitgekomen en of wij als een kind zo blij zijn!
Super Mario Maker 2 is het vervolg op het ontzettend succesvolle Super Mario Maker dat oorspronkelijk in 2015 uitkwam op de Wii U. De bouwgame was zo populair dat de game naar de Nintendo 3DS kwam en fans daarna al snel vroegen om een remaster voor de Switch.
Nintendo, die sinds het bestaan van de Switch wel vaker voor Sinterklaas speelt, luistert naar de fans met een tweede deel dat niet alleen behoudt wat het eerste zo goed maakt, maar daarop verder bouwt (vergeef de woordgrap). Nieuwe modi, meer mogelijkheden en dubbel het plezier is waar Nintendo voor gaat en in onze Super Mario Maker 2 review lees je of de grote N daarin slaagt.

Bouwen op wat werkt

Met Super Mario Maker 2 breidt Nintendo de indrukwekkende levelmaker van het eerste deel uit met gloednieuwe mogelijkheden. Fans vroegen om de optie om heuvels te maken en dat is nu mogelijk. Hetzelfde geldt voor nieuwe muziek en extra omgevingen en dus kun je beide elementen verwachten in het tweede deel.
Deze nieuwe opties geven je als creatief genie een nog grotere zee aan opties om te maken wat jouw hartje begeert. Eigenlijk is het heel simpel om samen te vatten hoeveel toevoegingen de tweede telg met zich meebrengt: als Super Mario Maker de Noordzee is, is Super Mario Maker 2 de Atlantische Oceaan. De enige limiet die de levelmaker-modus van de game kent is je eigen fantasie.
Super Mario Maker 2 Review - Nintendo

Dubbel plezier?

Dat zegt niet dat Super Mario Maker 2 perfect is, want een andere toevoeging aan de game is de mogelijkheid om samen met een vriend via lokale co-op levels te bouwen, waarbij iedere speler een Joy-Con gebruikt. Het is inmiddels een bekende toevoeging die Nintendo in bijna elke Switch-game stopt, maar helaas gebeurt dat in Super Mario Maker 2 niet op de beste manier. Speler 2 heeft namelijk een handig overzichtelijk menu waarmee het creëren gewoon ongestoord door kan gaan, maar als speler 1 een voorwerp wil wisselen kan niemand verder totdat speler 1 klaar is met kiezen.
Wel moet gesteld worden dat het selecteren in co-op niet zo’n probleem hoeft te zijn als de speler geen moeite heeft met keuzes maken. De keuze is alleen wel ontzettend groot, dus als jij besluiteloos bent kan het wel een probleem worden. In co-op dan tenminste. Wanneer jij in je eentje speelt, heb je zeeën aan tijd om te doen wat jij wilt zonder dat iemand daarover oordeelt.
Super Mario Maker 2 Review - Nintendo

Op en top genot

Over in je eentje spelen gesproken, een andere nieuwe toevoeging van Super Mario Maker 2 is de Story Mode van de game. Hierin kun je meer dan 100 verschillende levels spelen die uit de hersenpannen van Nintendo-ontwikkelaars stammen. Deze levels bevatten zelfs gloednieuwe muziek, die fantastisch is en aanvoelt als een heerlijke, koele en zachte deken tijdens deze warme dagen, en dan is het feest helemaal compleet. Eigenlijk is het een gloednieuwe 2D-Mario game, maar dan met een ander verhaal dan je gewend bent.
In Super Mario Maker 2 hoef je namelijk niet op Bowser te jagen die voor de zoveelste keer Peach heeft ontvoerd. Het verhaal is veel simpeler, want het kasteel van Peach is opgeblazen en moet opnieuw gebouwd worden. Dat is natuurlijk een flinke klus en dus is het aan Mario met z’n Bob de Bouwer-helm om munten te verzamelen in allerlei verschillende levels.
Naast het indrukwekkende leveldesign, dat telkens weer het gevoel geeft alsof jij de fout maakt en niet de game, leert het level je ook nog eens hoe je moet bouwen. Je doet constant inspiratie op voor levels die je misschien zelf wel wilt bouwen. Denk aan een level waarin je niet mag springen of een level dat jij volledig kan laten draaien om het gebruiken van aan/uit-knoppen. Het zijn dit soort levels die je voorgeschoteld krijgt en je vervolgens na doen denken over wat je zelf wel allemaal niet kan maken.
Super Mario Maker 2 Review - Nintendo

Onbekend gebied

Het is alleen wel jammer dat het gevoel af en toe ontstaat dat je een lijst met levels aan het afwerken bent. Dit heeft te maken met het feit dat je niet na elk level een nieuw stuk kunt aanbouwen van het kasteel. Je hebt soms simpelweg niet genoeg munten of bent al in maximale aanbouw, waardoor je eerst nog wat levels moet spelen voordat je verder kunt bouwen.
Gelukkig komt dit nooit op het punt dat je geen zin meer hebt om te spelen. Je wordt constant uitgenodigd om nog één level te spelen, waarna je zonder pardon ineens vier uur van je leven in de game hebt gestoken. Dat er nog talloze uren in de game gestoken zal worden, is dan ook nu al een feit dankzij de belofte van multiplayer.
Ten tijde van schrijven is die namelijk nog niet uit en hebben wij die dus ook nog niet kunnen testen. Deze belooft alleen wel de mogelijkheid te geven om samen met vrienden levels te spelen van andere bouwkundigen, want de levels die je maakt kun je allemaal online uploaden en door anderen laten spelen. Dat is wat de toekomst te bieden heeft en zodra wij die functie goed kunnen testen, zullen we de review daar ook zeker nog op aanvullen.
Super Mario Maker 2 Review - Nintendo

Super Mario Maker 2 Review – Kunnen wij het bouwen? Nou en of!

Toch kunnen we zelfs zonder een uitgebreide test van de multiplayer stellen dat Super Mario Maker 2 van alle markten voorzien is. Je gaat absoluut genieten van de uitgebreide levelmaker die je zo vrij als een vogel laat maken wat jouw hartje begeert. Wees alleen wel waakzaam voor het spelen in co-op modus, want wie geen geduld heeft kan daar een slecht gevoel aan overhouden.
Datzelfde zal zeker niet gelden voor de singleplayer, want die staat als een huis (ook al is het doel juist om die weer op te bouwen). Het verhaal mag dan wat simpel zijn en soms als een grote, eentonige missielijst aanvoelen, maar op de levels is niets aan te merken. Die zijn fantastisch bedacht en leren je daarna ook nog eens meer over hoe jij levels moet maken en geven je inspiratie. Eigenlijk is het gewoon heel simpel: Super Mario Maker 2 staat als een huis!
Cijfer: 8.7