De beste bosses ooit - Ornstein en Smough uit Dark Souls

Article
zondag, 22 september 2019 om 16:00
xgn google image
De laatste stappen worden gezet, de muziek zwelt op en elke vezel in jouw lijf schreeuwt dat dit jouw laatste test gaat worden. Nog eventjes en de eindbaas staat voor jou neus, oftewel de ultieme uitdaging die een ontwikkelaar biedt. Wij duiken in de geschiedenis van de beste bosses ooit. Deze keer een dynamisch duo uit Dark Souls.

Beste bosses ooit – Wat is de game?

In principe is alles al gezegd over Dark Souls en de impact die de game heeft. Sinds de release in 2011 wordt de titel beschouwd als één van de beste games ooit gemaakt en dat heeft de titel vooral te danken aan zijn combat, moeilijkheidsgraad, verbonden wereld en diepgaande lore van de wereld. Het komt dan ook niet vaak voor dat een game met alleen zijn moeilijkheidsgraad een geheel genre aan lastige en uitdagende titels samenvat: Soulslike.
Toch is die impact zelfs acht jaar na het verschijnen van Dark Souls nog groot. Er zijn tal van lore filmpjes op het wereldwijde web te vinden, waarin mensen uitgebreid en met veel enthousiasme de wereld van Dark Souls uit elkaar halen om hem vervolgens weer op te bouwen. Het gebrabbel van vele NPC’s klinkt tijdens een eerste speelbeurt bizar en onsamenhangend, maar in combinatie met de vele item-teksten kan een coherent verhaal bovendrijven.
Ontwerper Hidetaka Miyazaki liet met Dark Souls, en natuurlijk diens voorganger Demon’s Souls, zien dat spelers bereid zijn om achter het verhaal te komen, hoe goed weggestopt dat ook is. Niet langer hoeft een game jou bij de hand te nemen en je braaf het gebeuren te vertellen, want jij komt zelf wel achter de gebeurtenissen en beweegredenen van iedereen in die wereld!
Beste gamelevels ooit Dark Souls special
Het eindresultaat van Miyazaki kwam in 2018 zelfs nog naar de PlayStation 4, Xbox One en Switch en dat is een voorbeeld van de impact van Dark Souls. Slechts zeven jaar na de release al een remastered versie krijgen; het is niet iets wat vele games kunnen doen.
Naast die immense impact staat Dark Souls natuurlijk ook bekend om iets anders: diens eindbazen. De vele gevechten met kolossale reuzen, levende waterspuwers, bizarre gedrochten en zelfs een enorme hond drukten hun eigen stempel op de game. Maar het meest iconische gevecht van Dark Souls is een strijd tegen een dynamisch duo: Ornstein en Smough.

Beste bosses ooit – Wie zijn het?

Officieel heb je te maken met Dragon Slayer Ornstein en Executioner Smough die jou opwachten in Anor Londo. Terwijl de torens van een gigantisch kasteel op de achtergrond prijken, zwerf jij door de gangen van de eerdergenoemde burcht. Enorme bewakers met zwaarden zo groot als jouw hele lichaam surveilleren de passages en schakelen jou zonder al te veel moeite uit.
Alsof Anor Londo nog niet genoeg uitdagingen biedt tijdens jouw zoektocht, word je vanaf de muren van het kasteel ook constant lastiggevallen door pijlschietende bewakers met bizar grote pijlen. Uiteindelijk overleef je het en zie je een enorme hal met pilaren met aan het einde een trap en de kenmerkende Dark Souls-mist. Daar zit jouw volgende terging: Dragon Slayer Ornstein en Executioner Smough.
Volgens vele Dark Souls-liefhebbers is Ornstein de kapitein van één van de vier ridders van Gwyn, de Lord of Cinder. Zijn naaste kompaan, Smough, die geen ridder van Gwyn is geworden, schijnt dat niet al te goed hebben opgevangen, want hij vrat zelfs de botten op van de tegenstanders die hij versloeg.

Beste bosses ooit – Waarom zijn ze zo goed?

Voor velen zijn Ornstein en Smough onlosmakelijk verbonden aan de Dark Souls serie; noem de serie en het is waarschijnlijk één van de eerste bazen die bij jou te binnenschiet. Waar de Asylum Demon de kennismaking is voor Dark Souls-spelers, zijn de Bell Gargoyles het tussentijdse examen, en zijn Ornstein en Smough jouw laatste test voor de rest van Dark Souls. Versla het duo en je kan eigenlijk alles aan in Miyazaki’s wereld.
De balans tussen de twee bazen is dan ook perfect. Ornstein is snel en behendig en kan met één vloeiende beweging het halve slagveld overvliegen, terwijl Smough traag is, maar harde klappen kan uitdelen met zijn hamer. Het is dan aan jou, met je nietige wapen, om de illustere personages uit te schakelen.
Daarvoor ga je wel door een achtbaan van emoties, want de eerste keren vraag jij je af hoe je in godsnaam twee van zulke bazen moet verslaan! Steeds waag jij je weer naar de kathedraal waar ze zitten en probeer je het, want je peinst er niet over om op te geven. Je komt dichterbij. Langzaamaan zie je de levensbalk van één van de twee omlaag gaan en valt Ornstein of Smough dood op de vloer.
Je schreeuwt het uit van plezier, doet een vreugdedansje, maar dan verrast FromSoftware je. Degene die nog staat zuigt de krachten van zijn gevallen kompaan op en wordt nog groter en sterker. Eén verkeerde beweging en voor je het weet staan die twee iconische Dark Souls-woorden weer in je beeld: You Died.
Beste gamelevels ooit Dark Souls special
Voor vele Dark Souls-spelers zijn Ornstein en Smough het eindbazenduo dat het kaf van het koren scheiden. De echte doorzetters blijven het keer op keer proberen en sterven door een klein foutje, want dit gevecht eist perfectie. Jouw uithalen moeten raak zijn, je moet niet té veel willen en vooral vaak even wegrennen om de situatie in te schatten. Er zullen dan ook wel vele controllers door de lucht zijn gevlogen bij dit gevecht, maar de echte aanhouders overwinnen de penibele strijd en mogen verder in Dark Souls.
Voor FromSoftware was het succes van Ornstein en Smough schitterend, maar tegelijkertijd ook lastig. Want hoe volg je zo’n fenomenale baas op? Het resultaat kwam gedeeltelijk naar voren in Dark Souls 2 met de Throne Watcher en Throne Defender, maar dit duo had niet dezelfde magie die Ornstein en Smough ademden.
Sindsdien heeft FromSoftware nog steeds sublieme eindbazen op onze schermen getoverd, maar één van de meest iconische zijn toch wel Ornstein and Smough. Mede daardoor verdienen zij om als één van de beste bosses ooit genoemd te worden.
Dark Souls 3 is de laatste Dark Souls titel van FromSoftware en verscheen in 2016. Die game kreeg van ons in de review een 8.5 en is volgens de maker de laatste Dark Souls. Sindsdien is FromSoftware bezig geweest met Sekiro: Shadows Die Twice, die in 2019 verscheen. In onze review kreeg de game een 8.5.

Populair Nieuws