Dark Souls 3 Review - Een trektocht naar de uithoeken van waanzin!

maandag, 11 april 2016 om 19:52
Dark Souls 3, het derde deel uit de helse Dark Souls franchise is een feit. Als een van de meest geanticipeerde games van 2016 heeft het spel van te voren niks anders gedaan dan torenhoge verwachtingen scheppen. Maar kan het slot van de trilogie deze waar maken? Lees het in de Dark Souls 3 review!
Dark Souls 3 staat gelijk aan meedogenloze actie in een grimmige horrorsetting. Hier zul je elke stap op je hoede moeten zijn, want veiligheid is een illusie in de game. Dit gezegd hebbende is het verhaal van het duistere Dark Souls 3 net zo abracadabra als de voorgaande delen. Het is aan jou om de rijke lore te ontdekken en deel te nemen aan een verraderlijke kruistocht naar overwinning.
Een kleine kanttekening bij deze review is wel, dat deze alleen over de singleplayer zal gaan. Voor de multiplayer ervaring zal je moeten wachten tot volgende week!

Topje van de vlammende ijsberg

De Dark Souls franchise staat bekend om zijn diepgaande, maar toch lastige verhalen. Ook in Dark Souls 3 moet je op een epische reis vol met details en morele kwesties, mits je hier oog voor hebt. Zonder enige verhelderende uitleg word je namelijk in deze wereld gedropt, waarbij je zelf moet uitzoeken waarmee je eigenlijk mee bezig bent. Als trouw fan van de Dark Souls 3 franchise zal je je gelijk als een vis in het water voelen, terwijl nieuwe spelers meerdere playthroughs nodig zullen hebben om slechts het topje van de ijsberg te snappen.
In Dark Souls 3 volg je een “nobele” zaak. Zo zal je de wereld van Lothric moeten reinigen van al het kwaad, door het land te ontdoen van de Lords of Cinder. Wie anders is hier de geschikte persoon voor dan jij, een vervloekte mens die zowel levend als dood is tegelijk! Gelukkig hoef je zelf niet het wiel meer uit te vinden, want de NPC’s die je tegen zal komen verstrekken je genoeg informatie om van Dark Souls 3 een onvergetelijke reis te maken.
Dark Souls 3 review verhaal

Plaatselijke bevolking is levendig

Voor een wereld waar de dood ongekende heerschappij heeft, is het spel nog behoorlijk levendig. Zo zal je tientallen vreedzame compagnons vinden, die je zullen begeleiden en ondersteunen op je trektocht naar de uithoeken van waanzin. Dark Souls 3 kent interactie van ongekende hoogte, waarbij veel van deze spraakmakende NPC’s de rol zullen over kunnen nemen van onze vriend Solaire. Je weet wel, die man die ons op de meest onverwachte manieren naar de zon liet bidden.
In de dorre gebieden zal je af en toe een sprankje aan hoop tegen komen wanneer je zo’n overlever tegenkomt. Vaak voorzien ze je in nieuwe informatie over de huidige stand van zaken, bieden ze je voorwerpen aan of geven ze je een quest die je uit kan voeren om unieke items te verkrijgen. Mocht je de interessant personages nog een keer terug willen zien, dan zullen ze waarschijnlijk een thuis hebben gevonden in het beeldschone Firelink Shrine.
Firelink Shrine is de mainhub van het spel, waar je elke keer teug zal keren om je te voorzien van de nodige voorwerpen of upgrades. Dit gebied straalt een sfeer uit waar je u tegen zegt. Elk imposante gebied dat je zult doorkruisen, is precies wat je van de Dark Souls franchise verwacht. Imposant, wonderschoon en een hoofd tollend complex.
Dark Souls 3 review personages

Bloedmooie toeristenroute

Op visueel niveau scoort Dark Souls 3 enorm veel punten. Zo betrapten wij onszelf dan ook af en toe op een zacht gemompelde “wauw” als we een deur uitkwamen en vervolgens voor een enorme afgrond stonden, om vervolgens rustig van het uitzicht te genieten. De game is bloedmooi weergegeven en zeer gedetailleerd, waarbij elk gebied zo z’n eigen charmes met zich mee brengt. Van kerkers tot kliffen, van bossen tot kathedralen, elke omgeving in deze game grijpt je spreekwoordelijk bij de keel.
De spelomgevingen zijn net zo goed ontworpen als dat ze indruk maken. Zo zijn de verschillende gebieden nog complexer in elkaar gestoken dan voorgaande delen, waarbij je meer verdwaald bent dan dat je de juiste route weet. Uren lang zal je bezig zijn met het zoeken van de juiste weg, maar daardoor wordt de kans op ontdekking van optionele gebieden vele malen groter. De verrotte wereld van Lothric is zelfs zo goed in elkaar gezet, dat je steeds shortcuts zal vinden naar plaatsen waar je vaak een tiental uren eerder was.
Deze vernuftige afsnijwegen zitten er niet voor niks. De routes zijn namelijk niet zonder gevaar voor eigen leven, waarbij elke kleine misstap je geheid het leven zal kosten. Om met het understatement van het jaar te komen: Dark Souls 3 is gruwelijk moeilijk en behaalt hier met al het gemak de standaard van de Souls-franchise. Elke vijand, valstrik en omgeving zal je doen er doen aan herinneren waarom de game niet zo maar voor iedereen is weggelegd.
Dark Souls 3 review omgeving

Meer is niet beter

Dark Souls 3 is tot de nok toe gevuld met een breed scala aan monstruositeiten die niet rusten voordat je onbeweeglijk op de grond ligt. Duistere ridders, kwaadaardige demonen en wandelende lijken zullen je bloed doen koken als je voor de honderdste, zo niet duizendste keer, weer het loodje legt. Niet dat het heel erg is, want het hoort allemaal bij de vertrouwelijkheid van de serie.
Het derde deel steekt, letterlijk, nog meer de draak met je dan voorgaande Dark Souls games. Vijanden zullen in veel grotere groepen samenlopen, waardoor je nog voorzichtiger moet zijn bij het uitschakelen van de vijanden. Zo kwam het voor dat wij tegen een soort draak aan het vechten waren, terwijl er nog eentje aan kwam vliegen met nog een aantal tegenstanders in de achterhoede. Dit resulteerde erin dat we geen schijn van kans hadden om hier tegen te verdedigen, en we uiteindelijk genoegen moesten nemen met een snelle dood.

Ronde 2!

Naast de gewoonde vijanden zijn er ook de ijzersterke, maar vooral frustrerende bazen die kenmerkend zijn voor de Dark Souls games. Wees gerust (of juist ongerust), want er komen weer een aantal tenenkrommende baasgevechten aan die vele uren van je tijd en concentratie op zullen slokken. Wederom voldoet het design en moeilijkheidsniveau van deze tranentrekkende bazen aan alle verwachtingen, want wat zitten ze toch perfect in elkaar! Alhoewel deze krachtige tegenstanders ongelofelijk veel moeite kosten om te verslaan, voelen ze wel iets makkelijker aan dan de vorige delen.
Elke baas heeft een tweede fase, mocht de eerste fase nog niet lastig genoeg zijn. Als je zo’n uit de kluiten gewassen tegenstander op de helft van zijn levens weet te krijgen, dan zal deze zelfs nog krachtiger worden. Zo zal je tegen immense demonische boom moeten vechten, die op de helft van zijn levens de map kapot maakt én nog eens een extra wapen krijgt. Het klinkt als een helse taak om dit schepsel te verslaan, en dat is het ook!
Dark Souls 3 review boss

Behendig maar toch stroef

Voor het verslaan van alles dat in je weg staat om Lothric te redden, is je gelukkig een aantal toffe moves meegegeven. Er is naast levens en uithoudingsvermogen nog een succesfactor aan je kans op overleven toegevoegd, namelijk focus points. Deze nieuwe feature zorgt ervoor dat je een aantal extra unieke aanvallen of wapen mogelijkheden kunt ondernemen om vervolgens dodelijke combo’s aan elkaar te rijgen. Daarbij is het belangrijk dat elke aanval vloeiend op elkaar aansluit, want elke milliseconde waarop jij twijfelt, zal jouw vijand aanpakken om terug te slaan.
De combat in Dark Souls 3 voelt als een verademing. In tegenstelling tot het vaak lompe hak- en snijwerk van de vorige Dark Souls delen, is de soepelheid van je manier op overleven enorm verbeterd. Het tempo waarin je zelf en vijanden aan kunnen vallen is grotendeels opgeschroefd, net als de onvoorspelbaarheid waarmee er gereageerd wordt. Dit komt alleen niet altijd ten goede.
Zo heeft het bestuderen van de bewegingen van je tegenstanders niet zo heel veel zin meer, aangezien die vaak toch onverwacht weten te handelen. Hiernaast zal, door de snelheid van het gevechten, een vijand je werkelijk in een aanval kunnen afmaken zonder dat je hier iets tegen kan beginnen. Dit gevoel van overmacht in combinatie met de grotere groepen waarin de demonen met elkaar op trekken, zorgt er dan ook voor dat je geregeld voor het hazenpad kiest in plaats van als een held te gedragen. Dit is vaak de beste keuze, aangezien je vaak al door je levensdrankjes heen bent, voordat je bij je doel bereikt hebt.
Dark Souls 3 review fighting

In kannen en kruiken

Verder zul je In Dark Souls 3 je weer bezig kunnen houden met het verzamelen van een diverse collectie aan voorwerpen. Vaak zijn deze items goed verborgen, dus loont het om elk hoekje en gaatje af te zoeken naar nieuwe objecten om het overleven iets draaglijker te maken. De meeste van deze voorwerpen zal je kunnen upgraden, en dat is ook zeker wel nodig! Menselijkheid valt nu te verkrijgen door het schaarse nieuwe middel, “Embers”, die je levensbalk zullen verlengen totdat je dood gaat.
Probleem met de Souls serie, voortgezet in het derde deel, is dat je nooit een idee hebt van hoe krachtig een wapen nou eigenlijk echt is. Ook voelt het overgrote deel van de voorwerpen dat je kan verzamelen erg nutteloos aan, waardoor wij na meer dan 20 uur gameplay nog steeds met onze beginwapens rondlopen. Dat is op zich niet erg, maar doet wel af aan een divers gebruik van wapens.

Onnodig extra onvergevingsgezind

Dark Souls 3 kent nog een aantal pijnlijke problemen, waar de franchise al vanaf het begin af aan mee kampt. De grootste vijand van jouw personage is namelijk niet de hordes aan misselijkmakende creaturen, maar de camera! Deze zit je namelijk keer op keer in de weg, waarbij het standpunt vaak vast komt te zitten achter een object of vijand. Zo is het er een aantal keer voorgekomen dat er niks meer gezien kon worden, doordat het zicht ontnomen werd door een boekenkast.
Bovendien kent Dark Souls 3 een fluctuatie in framerate. De game draait over het algemeen vrij soepel, maar bepaalde gebieden zijn gewoon niet te volharden. Tel daar ook nog eens de slechte gebruiksvriendelijkheid van de menu’s bij op, en je begint te twijfelen waar je nou echt tegen strijd. Het worstelen met deze aspecten van de game voelt vaak als een baasgevecht op zich.
Dark Souls 3 review baas

Dark Souls 3 is ultieme eindbaas

Toch is Dark Souls 3 een waardige opvolger in de franchise. De game voelt aan als een Dark Souls 2.5, en dat vooral in de positieve zin. Vertrouwde elementen en de diepgang die het spel biedt zullen garant staan voor uren tientallen uren speelplezier per walkthrough. Alhoewel de bloedstollende omgevingen niet altijd ten goede gaan aan de speelbaarheid van de game, stellen ze op het gebied van design en graphics nergens teleur.
Dark Souls 3 voelt fris en vestigt zich met gemak als beste en meest uitgebreide game van de franchise, en plaatst zichzelf daarnaast ook nog in het rijtje als een van de sterkste games van het jaar. Weet waar je aan begint, want Dark Souls 3 is niet goed voor je gezondheid! Prepare to die!
Dark Souls 3 komt op 12 april uit voor Xbox One, PS4 en PC.