Battleborn gameplay hands-on schotelt prachtige co-op missies voor

Article
vrijdag, 25 maart 2016 om 13:28
xgn google image
Het is nieuw, het is spraakmakend en bovenal biedt het ook nog eens een overdosis aan plezier. Wij zijn aan de slag gegaan met Battleborn gameplay die ons een verrassende nieuwe modus voorschotelde. Lees snel hoe de hands-on van deze hero-shooter ons beviel!
We gingen onlangs co-op aan de slag met de Battleborn Story Mode en wat is dat een vette hero-shooter. De term hero-shooter is gekozen om deze unieke game te definiëren waarbij een groot aantal verschillende genres gecombineerd wordt. Zo kom je aspecten uit MOBA's, FPS, en fighting games tegen, die samen een mengelmoes vormen en een verfrissende aanvulling op het gebied van multiplayer games gaat brengen.
Naast de normale multiplayer, die tegen elkaar wordt gespeeld, is het mogelijk om samen te werken en het Solus-universum te redden. Dit zal je doen door middel van de co-operatieve verhaalmissies, waarbij wij de kans kregen om er twee te spelen. Natuurlijk namen wij deze uitnodiging aan, want samen sta je sterker dan in je eentje tegen al die badguys.

Samenwerken maakt het moeilijker

Vooraf is het handig om te weten wat de co-operatieve missies inhouden. Zo zal je in een team van maximaal vijf spelers een gezamenlijk doel hebben dat je in een verhalende opdracht moet zien te voltooien. Het is hierbij handig dat iedere speler een personage met een andere specialisatie kiest, want balans in het team is wel een vereiste om zulke levels uit te spelen.
De moeilijkheidsgraad van deze co-op missies ligt gelukkig aan de hoge kant zodat je je niet hoeft te vervelen. Zo stemt het niveau van de tegenpartij zich af op het aantal spelers dat de missie speelt. Zo zal bijvoorbeeld in een team van vijf spelers meer en vooral sterkere tegenstanders krijgen! Even snel naar de koelkast rennen, in de hoop dat je bondgenoten je beschermen, zit er dus niet in, want een moment van aandachtsverslapping resulteert in het verliezen van de missie.
De Battleborn gameplay van de co-op missies zijn ook heerlijk hectisch en chaotisch. Vijanden zullen namelijk van alle kanten komen en over je beeldscherm krioelen. Aan jou de taak om ruimte te creëren om te ademen en je vrienden te redden, mochten zij dit nodig hebben.
Battleborn gameplay Veralsi

Makkelijk instappen

De eerste missie die wij speelden, deden we in een team van drie man. Elk individu koos een van de unieke personages die het meest comfortabel voelde, in de hoop dat dat een makkelijke zege zal bezorgen. Niets was minder waar, want wat een intense strijd werd het. Het doel van deze verhaalmissie was het verdedigen van een aantal cores, waarmee je uiteindelijk Caldarius zal redden, een van de personages uit de game.
In de eerste paar minuten werd al duidelijk dat Battleborn zich zal onderscheiden van andere games. Het viel gelijk op dat het spel een zeer soepele gameplay bevat, waarbij de soepelheid van de animaties niet onder doen aan de snelheid waarmee de creaties je om de oren vliegen. Hoe veel er ook op je beeldscherm gebeurd, je houdt altijd overzicht door de duidelijke grafische stijl.
Gaandeweg het level leerden we de mechanics van het spel kennen. De vijanden kwamen in het begin in kleine getalen op ons af, terwijl wij de cores verdedigden. We kregen hierbij rustig de tijd om een aan onze personages met bijbehorende vaardigheden te wennen, en dat was toch een feest! Verwoestende aanvallen maakten korte metten het het ruimtegespuis dat ons lastig kwam vallen, waarbij zelfs grote monsters niet gespaard bleven.
Battleborn gameplay ruimtegespuis

Zonder kristallen kom je nergens

Op je reis naar het einde van je level kom je een hoop verzamelobjecten tegen. Sommige van deze voorwerpen gaven ons tijdelijke power-ups, zoals de mogelijkheid om harder te rennen of een schild over je levens heen te krijgen. Hiernaast was het ook nog mogelijk om creditskristallen te verzamelen, waarmee je je eigen gear kan inkopen of verdedigingen mee aan kan schaffen.
Deze verdedigingen bestaan veelal uit een uitgebreid scala aan kanonnen die je kan upgraden. Deze turrets zullen je vijanden bestoken met onder andere raketten, stroomstoten en vuurgolven. Ook is het mogelijk om met deze kristallen andere tijdelijke bonussen aan te schaffen, zoals een robotje dat je tijdelijk geneest. Dat al deze verdedigingslinies nodig zijn werd bij het laatste punt van het level wel duidelijk.
We zaten te glimlachen, naar elkaar te schreeuwen en vooral ook orders aan elkaar rond te spreiden, want het laatste gevecht deed de moed in onze schoenen zinken. Waar we eerst alles onder controle hadden liep het al snel uit de hand aangezien wel meer dan honderd vijanden tegelijk om onze core heen zwermden. Het verlies sloegen we snel van ons af, om vervolgens met de tweede co-opmissie van de Battleborn hands-on te beginnen.
Battleborn gameplay heroes

Kans nummer twee

De tweede missie was het tijd om een ander personage te kiezen. Waar we in het eerste level de het demonische duo Shayne en Aurox speelden, was het dit keer tijd om een personage te kiezen die van een afstand kon aanvallen. De arend Benedict, die vijanden belaagd met enorme raketten, voelde gelijk een heel stuk anders aan. Een andere missie met andere aanpak, wij waren er klaar voor.
In deze missie was het aan ons de taak om een grote robot naar de andere kant van het level te escorteren. Aan opdrachten waarbij je de taak krijgt andere personen te vervoeren, hebben de meeste spelers een hekel, maar Battleborn maakt daarentegen een enorm leuke bezigheid van. Zo gebeurden er een hoop onverwachte dingen terwijl de robot in kwestie humoristische dialogen hield. Maar het lachen verging snel aan het einde van het level, want opnieuw stond ons een enorme uitdaging te wachten.
We zaten letterlijk op het puntje van onze stoel terwijl we de taak kregen een beeldvullende baas een kopje kleiner te maken. Hierbij moesten we goed samenwerken met de rest van het team omdat dit niet bepaald simpel zou worden. We zullen er nog niet al te veel over verklappen hoe dit gevecht in zijn werking ging, maar wat was het nog een partijtje episch!

Co-opmissies worden een feest

Kortom, de co-op missies worden een feest. Een festijn aan loot, vijanden, samenwerking en vooral pittige uitdagingen zullen ervoor zorgen dat je je zeker zal vermaken met het volgen van deze toffe verhalende opdrachten. Op het gebied van Battleborn gameplay zit deze feature dus wel goed.
Naast de co-op missies zijn we, tijdens de Battleborn hands-on, ook nog aan de slag gegaan met de bekende Incursion mode, waar je al over kon lezen in een eerdere hands-on. Voor de rest is er nog meer informatie gegeven betreffende het verhaal en de multiplayer, maar daar lees je later meer over!
Battleborn komt uit op 3 mei voor Xbox One, PS4, en PC! Kan je niet wachten tot de release? Dan kan je op 8 april al aan de slag met de beta.