Anthem gameplay blaast je omver [gespeeld op gamescom]

    Het is nog maar een klein jaartje wachten voordat iedereen met de Anthem gameplay aan de slag kan. De nieuwe Bioware titel was achter gesloten deuren aanwezig tijdens gamescom 2018 en wij mochten de game checken. Het is in ieder geval zeker dat de Anthem gameplay je omver zal blazen.

    Anthem was voor een kleine dertig minuten speelbaar waarbij we de Ranger-klasse onder de knoppen kregen. Natuurlijk zijn er ook nog de Interceptor, Colossus en Storm klassen, maar die rollen waren voor anderen weggelegd in ons vier koppen tellende team. Alleen de Interceptor deed niet mee.

    Variatie voor freelancers

    Elke speler zal natuurlijk zelf de keuze krijgen om te bepalen welke klasse ze wil ontdekken, maar kijk niet raar om als je je snel aangetrokken voelt tot de Ranger. Als Ranger kun je je snel over het terrein bewegen en heb je een vol arsenaal aan mogelijkheden om vijanden het leven mee zuur te maken. Je voelt je als een kind in een speelgoedwinkel met alle mogelijkheden om dood en verderf te zaaien.

    De Anthem gameplay gaat zeker bestaan uit schieten, dus laten we beginnen met het standaard machinegeweer dat bij elk schot strak en precies aanvoelt. Dat komt doordat de terugslag net genoeg is om je van het perfecte punt af te brengen waarmee je de meeste schade uitdeelt, maar je wel het gevoel van controle hebt. Ditzelfde geldt voor het tweede wapen dat je kunt gebruiken, want in ons geval een pistool was.

    Eenmansleger

    Nou zijn die lood pompende wapens natuurlijk erg leuk, maar de echte pret begint bij wat er omheen te vinden is. Er zijn namelijk veel meer mogelijkheden om iemand van kant te maken dan alleen met kogels. Een freelancer deelt namelijk een vernietigende melee-aanval uit waarbij je het gevoel krijgt alsof je onoverwinnelijk bent. Het zorgt ervoor dat de Anthem gameplay ook strak voelt wanneer je van dichtbij te werk gaat.

    Op grote afstand kun natuurlijk ook voor nachtmerries bij de vijanden zorgen door een granaat te werpen die een kinetische explosie veroorzaakt. Deze laadt vrij snel op, net als de oplaadbaar energiebal die de vijanden op je pad stevige hoofdpijn zal bezorgen. Mochten al deze aanvallen nog niet genoeg zijn, heb je als laatste hoop je superaanval die een salvo aan hittezoekende raketten loslaat op alles wat los en vast zit.

    Vlieg voordat je loopt

    Nou is het al leuk om vijanden in de ogen te kijken wanneer je ze om het leven brengt, maar dat kan natuurlijk ook in de lucht. Het pak van een freelancer, de Javalin is namelijk uitgerust met een jetpack waardoor je kunt vliegen. Hierdoor ben je net Iron Man, maar dan met een geweer.

    Gelukkig voelt het vliegen ook nog eens fantastisch en heb je de controls in een handomdraai onder de knie. Het is bijna moeiteloos en na een kort moment van desoriëntatie van alles om je heen kun je eigenlijk alleen maar vol op genieten van het vliegen. Het is eigenlijk veel leuker om in de lucht rond te hangen dan dat met twee benen op de grond staat. Je moet alleen wel rekening houden met het feit dat je jetpack niet oververhit raakt of deze tijdens het vliegen afkoelt door snel door het water te vliegen.

    Kegelregen loslaten

    Naast het vliegen heb je als speler ook nog de mogelijkheid om stilstaand in de lucht te zweven. Dit is een functie die je als freelancer waarschijnlijk om de haverklap gaat gebruiken, want niets voelt zo goed als zwevend schieten. Het is alsof je een kogelregen loslaat om je vijanden waarmee je ze alle kanten op beukt.

    Tijdens het vliegen is het namelijk niet mogelijk om te schieten. Hiervoor moet je specifiek de zweeffunctie gebruiken, waardoor je alleen maar meer controle krijgt over het oorlogsgebied. Je hebt meer overzicht van wat erom je heen gebeurt en hebt veel meer oppervlakte om overhoop te schieten van vijanden.

    Grenzeloos genot

    Al dat plezier moet je natuurlijk ergens vinden en dat doe je in de reusachtige wereld van Anthem, waarbij je al snel het gevoel krijgt alsof je maar een vlekje bent op de kaart. De wereld voelt in vergelijking met andere open wereld games een stuk groter aan door de mogelijkheid om rond te vliegen. Het voegt een nieuwe, verticale dimensie toe die in andere games binnen het genre nog wel eens ontbreken.

    Wij zagen de wereld via een missie die ons een jungle in stuurde waarbij we links en rechts onze ogen uitkeken. Een waterval hier, een meertje daar en overal monsters die de wereld tot leven deden komen. Zo vlogen we tijdens de missie langs een gigantische titaan die ons om ver wilde blazen voordat we besloten om er maar aan langs te vliegen en het beest met rust te laten.

    Anthem gameplay maakt je tot Iron Man

    Als er één ding zeker is dan is het wel dat de Anthem gameplay je het gevoel geeft alsof je Iron Man bent. De Anthem gameplay smaakt zeker naar meer en gelukkig hoeven we nog maar tot 22 februari 2019 te wachten voordat we allemaal aan de slag kunnen. Check ook vooral onze speciale gamescompagina voor alles wat we gezien en gespeeld hebben tijdens de gamebeurs in Keulen.

    Anthem komt op 22 februari 2019 uit op de PlayStation 4, Xbox One en PC.

    Anthem

    Verkijgbaar vanaf 22 february 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.