5 tips voor gigantische Nintendo comeback

Article
woensdag, 04 juni 2014 om 14:19
xgn google image
Nintendo kampt nog steeds met slechte cijfers, dankzij tegenvallende verkoopcijfers van de Wii U. Daar schijnt nu verandering in te komen, want door Mario Kart 8 steeg het aantal verkochte Wii U's -in Groot-Brittannië- met een duivelse 666% omhoog. Maar wat kan Nintendo nog meer doen om te overleven?
Mario is in staat om door de jaren heen prinses Peach uit de handen te houden van de duistere Bowser, maar de roodgekleurde loodgieter kan waarschijnlijk niet in zijn eentje een groots bedrijf als Nintendo redden. Daarvoor komt er meer bij kijken dan alleen een nieuwe game uitbrengen. Nintendo onderscheidt zich duidelijk van zijn concurrenten als Microsoft en Sony, maar dat heeft wel voor nadelen gezorgd.

Nintendo zorgenkindje

De Wii U is ondanks de relatief lage prijs een flinke investering voor gamers. De PlayStation 4 en Xbox One kosten meer, maar anders dan bij die twee consoles, biedt Nintendo slechts een handjevol goede games. Spelers kopen namelijk geen Battlefield Hardline of Drive Club voor de Wii U, terwijl het waarschijnlijk in betere kwaliteit op andere platformen te bespelen is. Nee, Nintendo moet zich op een andere manier onderscheiden van de rest. XGN geeft vijf mogelijke redenen, waardoor het Japanse bedrijf beter presteert.
5 prijzenoorlog met nintendo 837

5. Wii U prijs moet omlaag

Natuurlijk moet Nintendo geen supermarkttaferelen houden met drie halen één betalen acties zoals bij de Dirk. Veel gamers hebben interesse in de exclusieve spellen die het Japanse bedrijf op de markt brengt, maar zij hebben vaak het geld er niet voor over om naast een game ook nog een Wii U aan te schaffen.
Vaak hebben deze mensen al een andere console in huis en zien zij de Wii U meer als een platform om erbij te nemen. Daarom moet Nintendo de prijzen voor de Wii U verlagen naar 199 euro met daarbij één topgame. Hierdoor komen meer consumenten in de verleiding om naast een Xbox of PlayStation ook de Wii U in huis te halen.
4 nintendo club aanprijzen 838

4. Nintendo Club verdient meer aandacht

Als je een Nintendo-game hebt gekocht moet een roodgekleurd vel je wel ooit zijn opgevallen. Het papiertje geeft je toegang tot de Nintendo Club. Een plek waar je punten kunt sparen door games te kopen. Vervolgens kun je die weer inwisselen voor games, accessoires of merchandises.
Er wordt eigenlijk nergens reclame gemaakt voor het loyaliteitsprogramma van Nintendo, terwijl het vrij uniek is. De club is geheel gratis en zolang je games van het Japanse bedrijf koopt, kun je altijd door blijven sparen. Het geeft toegang tot vele extra's, waar alleen de trouwe leden aan kunnen komen. Als zij dit in de schijnwerpers zetten, stijgt het aantal leden vanzelf, evenals de verkoop van de spellen.
3 meer games van derde partijen 839

3. Nintendo heeft meer games derde partijen nodig

De toptitels doen het altijd goed bij Nintendo, maar wat ontbreekt zijn degelijke titels van andere uitgevers. Op een gegeven moment heb je alle games wel gekocht of gezien van Nintendo zelf, maar je wilt natuurlijk zoveel mogelijk uit je console halen. Watch Dogs komt later dit jaar en zulke titels moeten vaker voor de Wii U verschijnen. De gamepad opent de weg voor meer mogelijkheden voor de game.
Daarnaast kunnen fans van indie-games nu al hun hart ophalen met de Wii U. De console is echt een broedplaats voor de platformspellen, maar enige vorm van promotie ontbreekt hier. Cloudberry Kingdom, Trine 2: Director’s Cut, Nano Assault Neo en The Cave zijn slechts enkele titels en daar zit soms wel een pareltje tussen.
2 nostalgie met nintendo 840

2. Nintendo moet meer oude games promoten

Ga met Nintendo terug naar je jeugd. Tegenwoordig is een HD-remake helemaal hot, maar met behulp van de Virtual Console stap je echt terug in de tijd. Het zijn dezelfde spellen als uit jouw jeugd en helemaal onveranderd. Uiteraard moet je het vandaag de dag doen met een Wii U-controller, maar dat mag de pret niet bederven. Speel de goeie ouwe Metroid of waag samen met je vrienden aan Mario Party 2, toen de game nog in zijn gloriedagen had.
Misschien heb je op zolder nog een doos liggen met Wii-titels. Stop deze in de Wii U en ze zijn allemaal nog te bespelen. Nintendo moet eigenlijk meer aandacht besteden aan zijn unieke eigenschappen, want PlayStation fanboys waren zo teleurgesteld dat zij geen PlayStation 3 spellen op de PlayStation 4 kunnen spelen. Daarop kon Nintendo inhaken, maar daarvoor in de plaats ging het marketingbudget uit naar de nieuwste Mario-game.
nintendo figurine platform 841

1. Nintendo figurine platform moet meer op de kaart worden gezet

Het concept bestaat al deels door spellen zoals Skylander of Disney Infinity, maar Nintendo wil nog een stapje verder. Figuren en andere merchandises zijn gewilde voorwerpen onder fans en dat heeft het bedrijf blijkbaar ontdekt. Als je een Mario-pop koopt kun je die vervolgens in meerdere spellen gebruiken.
Gaming krijgt hierdoor een nieuwe manier van interactie. De E3 nadert snel en dat is het moment voor Nintendo om het idee van alle kanten te belichten. Van de concurrenten verwachten fans nieuwe titels, maar dit bedrijf kan de show stelen door het Nintendo Figurine Platform op de kaart te zetten.

Populair Nieuws