5 redenen waarom de Diluvion game zo uniek is

    Diluvion is een gloednieuwe game die ontwikkeld is door Arachnid Games. De game is verkrijgbaar via Steam en de makers hebben zich met een erg klein team flink uitgesloofd. De Diluvion game is uniek. Waarom? Dat kan je in deze special lezen.

    Diluvion is een nieuwe game die ontwikkeld is door studio Arachnid Games, een kleine studio bestaande uit vier man. Wanneer je Diluvion induikt, is het erg lastig om te beseffen hoe een kunstwerk als deze game gemaakt kan worden door vier mensen. Het is alleen al de moeite waard om hem te spelen vanwege het prachtige artwork.

    Diluvion is een game die zich afspeelt in een wereld die volledig onder water is komen te staan. Boven water komen gaat hem niet worden, want de hele wereld is omringd door een dikke laag ijs. In deze Steampunk wereld ga je de wonderen ontdekken van een immense onderwater wereld, maar het is niet alleen maar een mooie game, het is meer dan dat. Hier vind je de 5 redenen waarom de Diluvion game zo uniek is.

    Het unieke artwork van Diluvion

    Diluvion valt met haar artwork binnen het kader van cel shaded games, een mooie stijl waarin 3D objecten als het ware getekend zijn. Bij sommige games valt dit heel erg op, maar de manier waarop dit is toegepast op Diluvion creëert een geheel eigen grimmige stijl, die ontzettend goed bij de game past.

    Terwijl je blindelings door een oneindige oceaan vaart met je onderzeeër, word je naar de juist plek geleid door een school van kleine lichtgevende visjes. Maar die visjes zijn niet de enige organismen die licht geven in de game, je ziet namelijk overal planten en diertjes die licht geven in een donkere, uitzichtloze wereld.

    Je krijgt ook te maken met verschillende soorten omgevingen: de ene keer baan je jezelf een weg door een groot mijnenveld. De andere keer is het zo donker, dat je bijna volledig moet vertrouwen op je kompas en dat je moet hopen dat je geen groot monster tegenkomt. Over die monsters lees je later in dit artikel meer.

    De setting van de game maakt hem met name uniek, de Steampunk invloeden gaan zeer goed samen met de cel shading techniek. De magie van de lichtgevende organismen in een duistere wereld als deze, vormt een mooie combinatie en is iets wat je niet vaak ziet.

    De aparte verhaallijn van Diluvion

    Het verhaal van Diluvion lijkt in de eerste instantie vrij simpel. De gehele wereld is onder water komen te staan en de oppervlakte van het water is een gigantische laag van ijs geworden. De hele mensheid moet onder water zien te overleven door middel van onderzeeërs en stations.

    Jij moet met je gekozen onderzeeër alle mysteries van deze duistere wereld zien te ontdekken. Door dit te doen kom je er stukje bij beetje achter hoe het komt dat de wereld is zoals hij nu is. En dat na 100 jaar onder water te leven, het verlangen naar het leven boven water nog steeds groot is bij de mensen.

    Misschien dat het idee iets minder uniek is als je het vergelijkt met elke andere post-apocalyptische setting, maar het jasje eromheen laat je er toch op een hele andere manier naar kijken. Als je de game speelt, besef je stukje bij beetje dat een wereld die volledig bestaat uit water een absolute nachtmerrie is, wat Arachnid Games op een hele mooie manier vorm heeft kunnen geven.

    Je zal moeten wennen aan de gameplay

    Ook de gameplay van Diluvion is iets wat je weinig of zelfs nog nooit hebt gezien. De manier van voortbewegen in je onderzeeër kan aan het begin misschien tegenvallen omdat je niet bekend bent met de besturing, maar je komt er al snel achter dat het na een tijdje alleen maar beter werkt voor een game die zich onder water afspeelt.

    Een andere zeer bijzondere insteek in de gameplay zijn de narrative adventures. De mooie wereld van Diluvion is een feest voor het oog, maar wanneer je het interieur van de onderzeeërs bekijkt kom je toch voor een leuke verrassing te staan. De karakters die zich binnen in je schip bevinden zijn kleine getekende figuren in getekende interieurs, met deze karakters kan je praten, je kan ze advies vragen over missies of je kan bijvoorbeeld spullen kopen.

    Het is ook erg belangrijk dat je spullen en geld verzamelt zodat je jouw onderzeeër sterker kan maken. Dit is met name belangrijk voor het ontdekken van deze uitgestrekte oceaan, dat komt doordat de grootste geheimen zich bevinden op de meest diepe en duistere plekken. Alleen hoe dieper je met je onderzeeër gaat, hoe meer druk er op komt te staan, waardoor hij stuk gaat. Je zal hem dus moeten verbeteren zodat je dieper kan varen.

    Diluvion gooit je letterlijk en figuurlijk in het diepe

    In Diluvion draait het allemaal om ontdekken en overleven. In een gigantische oceaan als deze is het makkelijk om de weg kwijt te raken, in games van tegenwoordig heb je vaak een kaart om het je wat makkelijker te maken. In Diluvion breng je alles zelf in kaart, wat minder makkelijk is dan het lijkt. Op deze manier willen de makers je stimuleren om ook echt op eigen houtje te gaan ontdekken.

    Je eigen onderzeeër staat niet weergegeven op je kaart, zoals dat in het echt natuurlijk ook zo is. Alle steden en belangrijke monumenten die je tegenkomt, komen op je kaart terecht en op die manier kan je je eigen locatie bepalen. Het kan zo zijn dat je de weg toch kwijt raakt, omdat je nog geen levend wezen bent tegengekomen in een bepaald gebied en daarom ben je ook voorzien van een kompas. Het kompas in combinatie met het advies van de chef van je crew, leidt je weer de juiste richting in.

    Op de afbeelding hierboven kan je zien hoe het kompas als een cirkel om de onderzeeër is weergegeven. De heren van Arachnid Games hebben het erg mooi vormgegeven, daarnaast het werkt ook nog eens prima!

    Torpedo's en bommen vliegen je om de oren

    In alle rust ben je verloren en gezonken schepen aan het doorzoeken voor loot, totdat het rustgevende muziekje omslaat in een epische compositie en de lichten van je onderzeeër rood beginnen te gloeien. Deze omslag word al snel gevolgd door explosies en dan zal je met alles wat je in huis hebt je vijand moeten vernietigen. Alleen het vernietigen van je vijanden is nog niet zo makkelijk.

    Je moet letten op waar je heen vaart, je moet je kogels goed richten en je moet er ook nog eens op letten dat je genoeg lucht in je onderzeeër hebt, zodat je bemanningsleden niet sterven. Om je onderzeeër te voorzien met lucht moet je hem koppelen met een ander voertuig of station, dan vult je onderzeeër zich automatisch weer. Dit is een interessant systeem, dat er voor zorgt dat de spanning op een constant niveau blijft, dat eigenlijk alleen maar stijgt.

    Natuurlijk ontbreekt het een duistere en diepe zee als deze niet aan de grote moordlustige monsters. In het begin word je hier en daar geconfronteerd met het karkas van dit soort monsters, maar het is lastig om je voor te stellen dat jij ze op een bepaalde manier zal moeten verslaan.

    Diluvion is vanaf 2 februari 2017 beschikbaar op Windows 7, 10 en Mac OS X en is verkrijgbaar via Steam. Als je de game nog voor de release kocht, kreeg je zelfs korting. Er komen deze maand nog veel andere games uit, wil je weten welke? Check dan de game releases van februari!

    Diluvion

    Verkijgbaar vanaf 2 february 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.