Your Shape Review

door Limpie
zaterdag, 13 februari 2010 om 17:04
Fitnessgames worden steeds populairder op de Wii, maar deze maken voornamelijk gebruik van het Balance Board. Your Shape is een spel dat het op een andere manier aanpakt, en je helpt door middel van een camera. Werkt dit net zo goed als het Balance Board?
Hoe fit ben jij?
Als je het spel opstart zul je al snel merken dat net als bij iedere fitness game, je ook dit keer weer een hoop zaken moet instellen om te kunnen beslissen welk trainingsschema bij jou past. Zo moet je bijvoorbeeld je leeftijd, gewicht en lengte aangeven. Ook vraagt Your Shape of je vaak sport of dat je juist nooit sport. Op deze manier kan het spel je helpen.
Doordat er een camera in het spel is ingebouwd is er meer. Zo moet je nu ook een lichaamsscan laten maken, om zo je lichaam precies in beeld te kunnen brengen, en dus het spel je kan helpen met trainen. De camera maakt een 3D scan van je lichaam door je vanaf twee zijden te scannen. Je moet wel zorgen dat je dicht bij de camera staat want anders neemt de camera je niet waar.
Nadat je dit alles gedaan hebt komt het laatste punt waardoor bepaald wordt welke training je nodig hebt. Je moet namelijk een fittest uitvoeren, door het karakter op beeld na te doen. Doordat er een camera in het spel zit wordt nu precies gekeken of je de bewegingen goed doet. Vaak neemt de camera dit goed waar, maar soms zal de camera je beweging niet zien waardoor je score omlaag gaat, ondanks dat je goed bezig was.
Your Shape Screenshot 125640 Your Shape Screenshot 125649 Your Shape Screenshot 125638
Voor mannen of vrouwen?
Ook heb je in het begin aan moeten geven of je een man of een vrouw bent, maar het lijkt erop dat dat niet echt invloed heeft. Nadat je de introductie hebt afgerond krijg je een aantal opties, waaronder een aantal speciale oefeningen die je kunt doen. Hier staan ook gewoon oefeningen voor vrouwen tussen, zoals het krijgen van een bikinilichaam en oefeningen voor moeders.
Door veel te oefenen zul je ook een aantal van deze speciale oefeningen vrij kunnen spelen. Je krijgt dan namelijk een code die je in het hoofdmenu kunt invoeren. Het kunnen vrijspelen van oefeningen zorgt natuurlijk voor een stukje extra uitdaging die je in het spel houdt. Ook kun je in het menu bijvoorbeeld een aantal buiten oefeningen toevoegen zoals hardlopen. Tevens geef je hierbij aan hoe lang je dit gedaan hebt zodat het spel precies bij kan houden hoe goed je bezig bent.
Your Shape Screenshot 125647 Your Shape Screenshot 125645 Your Shape Screenshot 125643
Zeker niet voor watjes
Iedereen die dit spel aanschaft zal moeten weten dat het zeker een pittig spel is dat echt je conditie op de proef neemt. Bij Wii Fit werd er vaak al het één en ander van je gevraagd, maar daar is dit spel niets bij. Het kan dus goed dat je na een 30 minuten oefenen last krijgt van spierpijn. Vooral als je normaal gesproken nooit sport.
Gelukkig houdt het spel rekening met blessures want ook het rekken en strekken wordt gezien als een belangrijk onderdeel. Zodra je dus je warming up hebt voltooid, vraagt Your Shape je ook even te rekken. Doordat de camera meekijkt kun je hier overigens niet sjoemelen. Het enige wat hier verbeterd had kunnen worden is dat het gebruik van bestaande muziek nog beter was geweest.
Zoals eerder aangegeven blijft wel van belang dat de camera helaas echt niet altijd even goed ziet wat je doet. Dit haalt de kracht van het spel dan ook een heel stuk omlaag omdat het niet motiveert wanneer je iets goed doet, en het spel beweert dat dit niet zo is.
Your Shape Screenshot 124567 Your Shape Screenshot 124566 Your Shape Screenshot 137247
Grafisch kan beter
Misschien is het grafische aspect van dit soort spellen niet altijd even belangrijk, maar je kijkt toch graag naar mooie beelden. Grotendeels is dat wel ok in dit spel, maar het is zeker niet super. Je ziet vaak dat de trainer en haar omgeving nogal pixelig zijn. Ook de beelden die van de camera over worden gezet naar de TV zijn niet echt goed. Vaak worden deze namelijk veel te donker weergegeven waardoor je jezelf niet goed ziet. Als je donkere kleren aan hebt en de achtergrond is donker dan kun je nog weleens wegvallen.
Hoewel het grafisch beter kan, is de muziek gelukkig wel heel passend, en je zult snel merken dat het ritme hierin een grote rol speelt. Als je je trainer nadoet moet dit precies in het ritme, en als je hiervan afwijkt merkt Your Shape dat. Doe je echter goed mee dan is er niets aan de hand.
Goed spel, mindere camera
Het idee achter Your Shape is dan ook zeer goed, en als de camera goed had gewerkt, dan was dit spel een stuk beter geweest. Helaas is dit niet zo en zo zal het weleens gebeuren dat de camera niet doorheeft dat je iets goed doet, terwijl je je toch in het zweet staat te werken. Verder kent het spel niet echt denderende graphics, maar zeer slecht zijn ze gelukkig ook niet. Het beeld wat daarentegen van de camera komt is niet echt goed. De conclusie is dan ook dat het spel goed is en dat de camera op papier beter is dan het Balance Board. Helaas blijkt dit in de praktijk niet zo te zijn.
Cijfer: 5