Battlefield: Bad Company 2 Preview

Preview
vrijdag, 12 februari 2010 om 19:00
xgn google image
Battlefield: Bad Company 2 ligt al bijna in de winkels. Tijd dus om nog even met de game aan de slag te gaan en de laatste indrukken met jullie te delen.
Samen sta je sterk
We zijn al meerdere keren aan de slag geweest met Battlefield: Bad Company 2, en zo ook laatst weer. Deze keer knalden we erop los op een besneeuwde vlakte met een groot industriegebied. Het doel hier was het opblazen van enkele gastanks.
Zoals altijd zijn er twee teams, één aanvallend en één verdedigend. De verdedigers hebben steeds een kamp om te verdedigen terwijl de aanvallers dat kamp moeten vernietigen door twee explosieven te plaatsen. Als het de aanvallers lukt, verplaatst het slagveld zich naar het volgende kamp. Totdat uiteindelijk het einddoel wordt vernietigd.
Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want ontwikkelaar DICE heeft de multiplayer goed uitgebalanceerd. Zo hebben de verdedigers onbeperkte hulptroepen, terwijl de aanvallers een limiet hebben op het aantal doden dat er aan eigen kant mag vallen. Lukt het de verdedigers om de aanvallers af te weren, dan hebben ze direct gewonnen. De aanvallers hebben pas gewonnen als het einddoel is bereikt en vernietigd.
Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 135663 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 136711 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 136713
Eerst denken, dan schieten
Dat aspect maakt het erg belangrijk om tactisch te spelen, vooral als aanvallend team. Zo moet je er altijd voor zorgen dat je team goed is uitgebalanceerd en dat je samenwerkt om een bom bij een checkpoint te plaatsen, of om dit juist te verkomen. Hierbij ben je erg afhankelijk van je teamgenoten, maar je komt nergens als je team uit alleen maar snipers bestaat terwijl er niemand probeert een bom te planten.
Ook is het dus mogelijk dat een heel team op elkaar geclusterd zit, en dat één slimmerik uit het andere team met een boogje daar omheen rent, om iedereen vervolgens van achter uit te schakelen. Dit gebeurde bij ons regelmatig. Het is dus belangrijk om de gehele omgeving goed in de gaten te houden.
Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 127995 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 124870 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 124324
Wat zal ik vandaag eens aantrekken?
Zoals in de vorige impressie al te lezen viel zijn er veel keuzes te maken wat betreft de manier waarop je wilt spelen. Er zijn vier klassen in het spel. Je kunt per klasse kiezen uit totaal 46 verschillende wapens en pistolen, vijftien gadgets en dertien karakter specificaties. Ook zijn er genoeg voertuigen als je geen zin hebt om te rennen.
Een groot deel van die extra wapens kan je vrijspelen door in rang omhoog te gaan. Dit doe je natuurlijk door je tegenstanders om zeep te helpen en goed samen te werken met je team. Het werkt allemaal heel erg simpel, maar wat je ermee vrijspeelt is de moeite vrijwel altijd waard.
Bij twijfel: Schiet de hele schuilplaats kapot
In Bad Company 2 kan het hele zooitje weer kapot. Schuttingen, hekjes en zelfs muren zijn niet opgewassen tegen alle vuurkracht die er in de game verwerkt zit. Als je denkt dat je vijand achter een muurtje zit, gooi je gewoon een granaat om zijn hele schuilplaats op te blazen. Aan het eind van elk potje zul je ook vaak alleen nog maar het skelet van een gebouw zien staan. Dit is erg leuk, en zeker een punt waarop de game uitblinkt. Elk potje is hierdoor net iets anders, en het hele idee dat alles kapot kan, past ook goed in het eerder genoemde tactische element van het spel.
Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 118358 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 131128 Battlefield: Bad Company 2 Screenshot 118364
Niet geheel vlekkeloos
Alles wat we tot nu toe genoemd hebben in Bad Company werkt goed. Dat is natuurlijk erg mooi, maar er valt hier en daar nog wel wat op te poetsen. Zo is het spelen als een sniper soms wat onrealistisch. De scope staat namelijk stil, en dit maakt het richten en doden wel erg makkelijk. Ook is de map die wij hebben gespeeld erg geschikt voor snipers, en dus kiezen veel teamleden er voor om sniper te worden. In de uiteindelijke game mag dit element wel wat uitdagender, zodat niet iedereen vanaf een lange afstand elkaar gaat afknallen.
Dit is echter niet het enige minpunt. In Bad Company 2 suizen de kogels om je oren, en regelmatig zal je ook geraakt worden. Hoe erger de verwondingen, hoe roder het scherm. Als je niet dood wilt kun je het beste dekking zoeken en wachten tot het rode scherm weer normaal wordt. Het is echter niet goed te zien wanneer je weer volledig ‘genezen’ bent om je dekking te kunnen verlaten, wat soms voor wat verwarring kan zorgen.
Grafisch een pareltje, zeer realistisch geluid
Technisch hebben we geen commentaar op wat we gezien hebben in de demo. Het is allemaal erg mooi, van een kogel die de loop verlaat tot aan een muur die aan diggelen wordt geblazen, overal is duidelijk veel werk aan besteed. Het geluid is misschien zelfs van hogere kwaliteit, nog nooit klonk een geweer zo realistisch en was de omgeving zo goed verstaanbaar.
Zin in maart
Het zal jullie inmiddels wel duidelijk zijn geworden, maar wij hebben erg veel zin in Battlefield: Bad Company 2 na het spelen van de deze nieuwe map. De enige kritiek die wij konden leveren zit in erg kleine aspecten, en zijn niet zeer storend voor de gameplay. Technisch is Bad Company 2 ook van uitstekende kwaliteit. Wij hebben zin in 5 maart. Als je zelf de game wilt ervaren, dan kun je natuurlijk de demo downloaden die nu beschikbaar is.