Yakuza 6 Review - In vuur en vlam! [The song of Life]

Review
dinsdag, 17 april 2018 om 8:32
xgn google image
Je bent getekend door het leven en draagt littekens op je ziel. Mensen hoeven je niet te vragen of je weleens (glim)lacht, want ze kennen jou. Ze weten dat een lach op jouw gezicht een zeldzaam goed is. Bovendien word jij niet voor niets de Dragon of Dojima genoemd en draken lachen niet. Zij spuwen vuur! In Yakuza 6, het laatste deel uit een langlopende meeslepende serie, zien we hoe onze favoriete draak nog één keer fel uithaalt om zijn dierbaren wél die glimlach op het gezicht te toveren. Maak je klaar voor de Yakuza 6 review!
Woord vooraf: de hoofdpersoon van de Yakuza-serie heet Kazuma Kiryu. Een jong meisje dat hij groot gebracht heeft, heet Haruka.
In het land van de rijzende zon is Yakuza 6 al een dik twee jaar uit. Voor gamers voelt het leven niet altijd eerlijk. Ja, we worden bediend met heerlijke titels als Grand Theft Auto en Tekken, maar als je een combinatie daarvan wilt, wordt het te niche en mag je ‘fijn’ een paar jaar wachten op zo’n titel. Onbegrijpelijk.
Want zó krijgt de Yakuza-reeks nooit voet aan de grond in onze regio. En zoals we al eerder benadrukten is er één serie die zonder twijfel meer aandacht verdient en dat is de Yakuza-reeks. Yakuza 6 is een schat van ongekende pracht zoals in deze Yakuza 6 review duidelijk zal worden.
Yakuza 6 review

Kleine meisjes worden groot

Nu zal dit voor fans van de Japanse maffiaserie geen verrassing zijn. Zij kijken reikhalzend uit naar het slotakkoord van hoofdpersoon Kazuma Kiryu. De leek denkt waarschijnlijk nu: ik stop met lezen, ik heb niets met Japanse games én nog nooit eerder een Yakuza game gespeeld. Graag een oproep aan al deze mensen: trek niet te snel conclusies en lees verder. Want deze Yakuza 6 review is minstens zo belangrijk voor nieuwkomers.
Natuurlijk zul je wat achtergrondinformatie missen als je pas met dit deel begint, maar één ding moet je weten en dat is dat Yakuza 6 zonder problemen (!) gespeeld kan worden door beginnelingen. Niet alleen omdat er een ‘easy’ stand is, maar vooral omdat het spel een gloednieuw verhaal betreft én de relaties met een paar andere bekenden in de langdurende proloog zorgvuldig belicht worden. Bovendien kun je herinneringen aan de vorige delen opstarten via het hoofdmenu.
Logischerwijs volgt Yakuza 6 wel op het verhaal van Yakuza 5. Kiryu is inmiddels 44 jaar oud en ligt in het ziekenhuis, wat het gevolg is van het einde van Yakuza 5. De focus ligt alleen niet daarop. Er wordt duidelijk een frisse start gemaakt voor een geheel eigen verhaallijn in deze Yakuza 6 game.
In de proloog volgen we Haruka, een 18-jarige vrouw (Fans van de serie kennen dit meisje nog toen ze een kleine uk was in de eerste Yakuza game). Ze is een popster geworden, maar het leven is als een dubbeltje op zijn kant. Alle positieve aandacht in de media verandert zodra Haruka met de billen bloot gaat en vertelt dat ze is opgevoed door een voormalig Yakuza-lid, namelijk jij: Kiryu!
Kiryu doet er alles aan om Haruka te beschermen die hij als zijn eigen dochter beschouwt. Tevens voelt hij zich verantwoordelijk voor alle kinderen in het weeshuis Morning Glory, wat door hem geleid wordt. Dus in plaats van een advocaat in de arm te nemen besluit hij zich vrijwillig door de politie in te rekenen om een gevangenisstraf uit te zitten voor criminele daden uit het verleden.
Iets wat meteen al tot tranen trekkende momentje leidt in de proloog, zodra Haruka bij Kiryu op bezoek gaat. Houd de tissues bij de hand. Want wat opvalt is dat de dialogen meteen van ongekend scherp niveau zijn en er voor elke scene passende muziek wordt ingezet om alle emoties aan te roeren. Wie met de begeleidende pianomuziek in de intro niét geraakt wordt, kan meteen maar beter Yakuza 6 aan de kant leggen. Dat is een ding wat zeker is.
Yakuza 6 review

In de huid kruipen van Kiryu

Enfin, Kiryu zit braaf zijn straf uit en keert vol enthousiasme na een paar jaar terug naar Morning Glory. Je raadt het al: het hek is van de dam, want Haruka is spoorloos verdwenen. Vanaf dan begint een gloednieuw avontuur dat Yakuza 6 heet. 13 lange hoofdstukken word je de hoofdpersoon van een film waarin je ervaart hoe het is om je dierbaren te beschermen, waarin je in over de top momenten op de vuist mag gaan met diverse maffialeden en proeft hoe zuur wraak is.
Een smaak die vermengd wordt met het stollende bloed in je aderen. Want wat zul je vaak op de proef worden gesteld in Yakuza 6 The Song of Life. Niets is wat het lijkt en iedereen lijkt een dubbele agenda te hanteren. Wie kun je nog vertrouwen en wie niet?
Yakuza 6 neemt je mee naar twee gebieden; Kamarucho in Tokio en Hiroshima. Wat jammer is, is dat je gebonden bent aan het verhaal waar je precies heen moet. Nooit heb je de vrijheid om te bepalen welke map je verkent. Ook valt op dat de map klein is, vooral die van Hiroshima. Allemaal vergelijkbaar met de eerdere Yakuza games, maar stiekem hoop je in de laatste grand finale dat er groots wordt uitgepakt. Dat gebeurt zeker, maar dus niet op dit vlak.
Yakuza 6 review

Nog altijd gevaarlijk

Waarmee wordt uitgepakt is het verhaal en alle dialogen die dat verhaal ondersteunen. In de laatste minuten wordt The Song of Life naar een tranentrekkend niveau gestuwd. Kiryu mag dan officieel geen Yakuza-lid meer zijn, alle maffiabendes en leden beschouwen hem wel zo en zowel in Tokio als in Hiroshima is het dikke oorlog én chaos. Het is dan ook al snel duidelijk dat Kiryu er niet zonder kleerscheuren vanaf zal komen of zijn handen niet vuil hoeft te maken.
Bovendien is de verdwijning van Haruka slechts een kleine druppel op een gloeiende plaat. Als je denkt dat je qua verhaal en plot alles gezien hebt, komt de ene mindfuck na de andere. Al die wendingen maken Yakuza 6 ongekend goed.
Qua gameplay betekent dit alles dat voor Kiryu veel zal moeten babbelen met mensen en flink op de vuist moet. Mensen met wie je net een drankje hebt gedronken, kun je even later laten kennismaken met de knokkels van je vuist. Of zoals Josylvio rapt "Je beste mattie kan een dief zijn", Want dat is wat Yakuza 6 zó sterk maakt: het op een -nog net niet gouden- dienblad serveren van een uitmuntend verhaal!
Eén waarin dus veel ruimte is voor knokpartijen. Het vechtsysteem van Zero en Kiwami zijn dit keer op de schop. Niet langer kies je voor een type vechtstijl, maar zet je punten in die je op diverse vlakken kunt inzetten, zoals je gezondheid en je heat gauge. Dat werkt heerlijk en met de nieuwe Dragon engine ziet Yakuza 6 er ook prima uit. Welliswaar krijg je niet de pracht en praal voorgeschoteld zoals sommige andere games, maar de engine zorgt voor een vooruitgang vergeleken met de eerdere Yakuza games.
Yakuza 6 review

Karaoke na potje vechten

Naast mooie plaatjes is de manier waarop soms groot uitgepakt wordt tegen eindbazen iets om je vingers bij af te likken. Soms hoor je opeens bombastische muziek, wordt er in slowmotion ingezoomd op een dik actiemoment en voel jij je net een danser in een gevecht die nooit geraakt kan worden. Jammer genoeg kent Yakuza 6 deze momenten net ietst te weinig.
Zeker in de eerste helft van de game – en dan ben je toch al gauw tien uur bezig - komen er weinig van dit soort spectaculaire momenten voorbij qua camerawerk en montage. Wat dat betreft komt Yakuza 6 net iets te traag op gang qua indrukwekkende momenten waarop jij zelf de hoofdrol vervult. Qua cutscenes daarentegen grijpt de game je vanaf de eerste seconden al bij de strot.
Niet dat het begin qua gameplay slecht is, zeker niet. Want er valt genoeg te beleven. Naast het hoofdverhaal zul je continu oog in oog staan met willekeurige mensen op de map die om een klusje vragen. We zeiden het al in de Yakuza 6 preview: kijk niet gek op als je door zo’n zijmissie (er daar zijn tientallen van) opeens in een ruimte zit met chat girls en je stoute gesprekken moet voeren om wat bloots te kunnen aanschouwen.
Yakuza is een reeks die nooit een grens schijnt te kennen en niet vies is van seks. Al zijn er ook bravere zijmissies waarin je bijvoorbeeld een klein meisje moet helpen dat zo'n fan is van Haruka dat je op zoek moet naar merchandise.

Genoeg te doen!

De variatie in Yakuza 6 is groot. Net als in eerdere delen kun je je bovendien vermaken met diverse minigames om even los te komen van het hoofdverhaal. Denk aan het spelen van diverse SEGA games of karaoke. Bovendien kan Kiryu zijn spieren nog verder oppompen door work-outs te doen in de fitness. En nieuw zijn diverse Trouble-missies waarbij je op je telefoon, waar je nu alles op kan bekijken, een uitstekende hand kunt bieden aan kleine klusjes. Hangt er opeens een man ergens vast in een gebouw? Help hem dan. Wie weet gaat je karma wel iets de betere kant op, gezien je vast daarvoor weer tientallen gangs een enkeltje naar de hel hebt bezorgd.
Ook kun je later nog in strategische gevechten je clan laten vechten. Iets wat geen noodzakelijk goed is voor het hoofdverhaal. Maar dat geldt voor al deze dingen die net genoemd zijn. Het hoeft niet, maar het mág wel! Ondanks kleine gebieden is Yakuza 6 dus wel rijk met een hoop content.
Pas als je die mix pakt van hoofdverhaal, zijmissies, minigames en later het uitvoeren van gevechten in je clan, zul je het onderste uit de kan halen van deze Japanse topper. Als je je enkel richt op het hoofdverhaal kun je een klein beetje bedrogen uitkomen, wat er puur mee te maken heeft omdat het verhaal iets te traag op gang komt.
Yakuza 6 review

Yakuza 6 Review - Bedankt Kiryu!

Al is Kiryu alles behalve braaf. Hij zal er alles aan doen om Haruka op te sporen en te beschermen met zijn leven. Of hem dat ook daadwerkelijk het leven kost, zul je volgende maand moeten beleven als de game in de schappen ligt. Wij zeggen één ding: ben je op zoek naar een game waarin je flink kont mag schoppen en waarin diverse mensen elkaar 24/7 bedriegen, dan is Yakuza 6 jouw game.
Niemand is je vriend en elke gesloten vriendschap kan van tijdelijke aard zijn. Het zorgt er al met al voor dat Kiryu zijn ogen bijna in zijn achterzakken moet stoppen, want is er ooit een moment waarop hij niet zal moeten vechten? Niet dat we daar vies van zijn. Want zodra hij zijn shirt uittrekt en de tatoeage – een grote draak- op zijn rug zichtbaar wordt, is één ding zeker en dat is dat Kiryu schreeuwt om aandacht. Hij wil gehoord worden. En dat lukt. Kiryu, je bent een held. Bedankt voor alle mooie jaren.
Cijfer: 9