XXX Return of Xander Cage Review - Een glorieuze terugkeer?

vrijdag, 20 januari 2017 om 15:29
Het is alweer vijftien jaar geleden dat Vin Diesel in de huid stapte van Xander Cage, de undercoveragent tegen wil en dank in XXX. Na 2005 is er niks meer van de filmserie vernomen, tot nu. Kan Vin Diesel op tegen al die andere actiefilms? Lees het is onze XXX Return of Xander Cage Review.
Zoals we van de XXX-films zijn gewend is het vanaf het eerste moment gelijk actie. Triple X-initiatiefnemer Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson) heeft een relatief rustig ontbijt samen met Triple X-rekruut Neymar Jr., totdat een satteliet neerstort naast het restaurant waarbij ze allebei omkomen in de explosie. De boosdoener? Een apparaat dat op commando sattelieten kan hacken en laten neerstorten op locatie, genaamd Pandora’s Box.
Gelukkig weten de Amerikaanse veiligheidsdiensten het apparaat snel weer in eigen handen te krijgen, maar voordat de vraag ook maar gesteld kan worden hoe Pandora’s Box in de eerste instantie uit hun handen is geglipt staan de veiligheidsdiensten alweer voor een ander probleem. Tijdens de vergadering weet een viertal opvallende figuren – bestaande uit Donnie Yen, Deepika Padukone, Tony Jaa en Michael Bisping – het dodelijke apparaat te stelen, terwijl ze het neusje van de zalm van de CIA omleggen. Tijd dus voor Xander Cage (Vin Diesel) om terug te komen van pensioen, een team van ‘speciale’ mensen op te stellen en de dieven te achtervolgen.
XXX Return of Xander Cage Review

Over-the-top actie

Het verhaal van XXX: Return of Xander Cage is er eentje zoals we al vele malen hebben gezien in actiefilms. Zoals je waarschijnlijk wel zou verwachten zitten er de nodige plottwists in om wat bochten te maken in het lineaire verhaal, maar die zijn zo voorspelbaar dat niemand erdoor verrast zal worden. XXX: Return of Xander Cage is dan ook een film die het vooral van de actie en de cast moet hebben, waar dan ook overduidelijk de meeste aandacht aan is besteed.
Vin Diesel gaat ondertussen ook al flink wat jaartjes mee in de Fast & Furious-serie, waar de actie per film nog een stukje over-the-top en idioter wordt. XXX: Return of Xander Cage heeft wat dat betreft goed gekeken naar die films, want de actie over-the-top noemen is zo’n beetje de understatement van de eeuw.
Waar de eerste XXX-film veel gebruik maakte van extreme sporten, gaat het derde deel daar ver overheen. Denk aan Rally-motoren die door middel van jetski’s over het water kunnen rijden, skieën door de heuvels van Brazilië en parkour waar Aguilar uit Assassin’s Creed een puntje aan kan zuigen.
Maar niet alleen op het gebied van stunts is de actie over-the-top, ook de vuurgevechten en vechtscenes verdienen dat predikaat. Vechticoon Donnie Yen zorgt natuurlijk voor de nodige martial arts op dat laatste gebied en dat zijn tegelijktijd de beste scenes uit de film. De vuurgevechten zitten namelijk vol met extreem domme scenes, zoals hoofdpersonages die blijkbaar niet geraakt kunnen worden en het cliché van een vallend wapen dat per ongeluk iemand doodschiet. Maar in dit geval is het een machinegeweer dat een halve minuut blijft doorschieten.
XXX Return of Xander Cage Review

Grote cast en een slechte verdeling

Dan blijft het over aan de cast om van XXX: Return of Xander Cage een degelijke film te maken, maar niet iedereen slaag daarin. Of beter gezegd, niet iedereen krijgt de kans om zich van zijn of haar beste kant te laten zien. De personages van Tony Jaa en Michael Bisping krijgen elk maar één of twee scenes om hun karakter duidelijk naar voren te laten komen en het karakter van Rory McCann had niet eens in de film hoeven zitten. De aandacht ging overduidelijk uit naar Vin Diesel, Donnie Yen en Deepika Padukone, waardoor de rest van de cast meer op opvulling van de filmposter lijkt.
En aangezien er zoveel screentime is voor Vin Diesel, hadden we wel iets beter van de kale spierbonk verwacht. Vin Diesel heeft met andere actierollen, zoals Richard B. Riddick, laten zien dat hij meer kan dan lachen terwijl hij iemand vol in zijn gezicht stompt, maar heel veel meer dan dat zien we niet terug in XXX: Return of Xander Cage.
De hele film lang loopt hij met zoveel bravoure en zelfvertrouwen rond alsof hij geen enkel moment het idee heeft dat hij in gevaar is, waardoor alle spanning ook meteen verdwenen is. In tegenstelling tot de eerste XXX-film, waarbij de spanning van het undercoverwerk geregeld hoog opliep.
XXX Return of Xander Cage Review

XXX: Return of Xander Cage Review – Slaat de plank flink mis

Al met al heeft XXX: Return of Xander Cage ons van de stoel geblazen, maar niet om de goede redenen. De actie en stunts zijn zwaar over-the-top, waar over het algemeen niks mis mee is, maar de vele domme momenten en oerslechte one-liners zijn dat wel. Donnie Yen weet de film nog een beetje te redden met zijn vechtscenes, maar alleen daarvoor zullen wij je geen ritje naar de bioscoop aanraden.
Cijfer: 4