X-Blades Review

dinsdag, 10 maart 2009 om 18:26
Wat heb ik toch een heerlijke maand. Vorige week mocht ik al aan de slag met twee hete chicks in OneChanBara: Biniki Zombie Slayers en nu ook met X-Blades. Maar blijven de dames die allerlei gespuis afslachten wel leuk?
De gamewereld kan weer een nieuwe gamechick verwelkomen. Want in X-Blades neem jij de rol in van Ayumi, een dame die maar al te graag haar digitale derrière laat zien. Waarschijnlijk zou ze het liefste ook nog topless rondlopen maar ze heeft wel andere zaken aan haar hoofd. Wij gingen met X-Blades aan de slag om te kijken of je deze game voor de game zelf moet kopen of voor Ayumi.
Het verhaal begint in de nooit gelezen handleiding
Om maar even bij het verhaal te beginnen… Ayumi is een dame die haar tijd besteedt aan het vergaren van schatten en ze vervolgens verkoopt voor een flink bedrag. Ayumi heeft tijdens één van haar reizen een oude kaart gevonden waar een schat te halen is maar er is echter helemaal niemand meer die van de schat weet, behalve Ayumi dus. Dit wordt allemaal in de handleiding verteld, want als je het spel start zul je maar weinig van het begin van het verhaal begrijpen.
X-Blades Screenshot 86207 X-Blades Screenshot 85527 X-Blades Screenshot 79519
Slaan, schieten, casten en opladen
Misschien dat je al wat trailers hebt gezien maar voor de mensen die het nog niet weten: X-Blades is een typisch hack 'n slash game, niet meer niet minder. Verwacht dus flink veel (correctie: alleen maar) button bash momenten. Zuxxez Entertainment heeft namelijk geen enkele moeite genomen om wat afwisseling in het spel te stoppen. Het enige waar je mee bezig bent is het rammen op de aanvalsknop of de schietknop. Je kunt wel springen maar het heeft geen enkel nut, de vijanden staan immers op de grond en de enige manier waarop je een level kunt uitspelen is alle vijanden vermoorden. Iets wat na een leveltje of vier, vijf behoorlijk saai begint te worden.
X-Blades Screenshot 77308 X-Blades Screenshot 71729 X-Blades Screenshot 71078
Je kunt trouwens ook nog wat magisch spreuken gebruiken. Tijdens je gevechten vergaar je ook punten waarmee je nieuwe spreuken en upgrades kunt kopen. De spreuken zijn echter alleen handig tegen de eindbazen want de normale vijanden zijn niet erg sterk en liggen met een paar klappen gestrekt. Wel is het zo dat je voor elke vermoorde vijand een nieuwe vijand terug krijgt. Je zult dus weinig rust hebben in deze game.
Niet alleen de billen van Ayumi zijn een lust voor het oog
Als je X-Blades hebt opgestart en je begint aan je avontuur zullen je ogen de eerste paar seconden ongetwijfeld op Ayumi gericht zijn. Want die blote billen met een flosveter er tussen kun je moeilijk negeren. Maar er is natuurlijk meer waar een gamer naar wil kijken en dat zijn natuurlijk de graphics in het algemeen. X-Blades is een game die een cartoon style neerzet maar het is geen cel shaded hoewel het wel richting die kant gaat. De game ziet er op zich aardig uit maar het niveau van Gears of War 2 of Killzone 2 wordt bij langer na niet gehaald.
X-Blades Screenshot 71064 X-Blades Screenshot 70286 X-Blades Screenshot 69993
Wat wel opvalt bij deze game is dat de nadruk op grafisch gebied op Ayumi ligt. De magisch spreuken die je kan uitspreken, de omgevingen en je vijanden hebben net wat minder detail dan onze schaars geklede avonturier maar vallen niet tegen. De lichteffecten in X-Blades zijn trouwens wel om van te smullen, bijvoorbeeld zodra de zon op je zwaarden schijnt. Want dan weerkaatst het licht erg mooi. Je zou het kunnen vergelijken dat iemand de zon in je gezicht schijnt via een spiegel. Uiteraard is het in het echte leven vervelend maar in dit spel ziet het er erg mooi uit.
Slechte voice-acting en geluiden
Hoewel Ayumi schattig klinkt kun je er niet omheen dat de voice-acting behoorlijk slecht is. De stemmen zijn soms een beetje krakerig en bij de anderen is het ook niet veel soeps. Zo klinken je zwaarden, als je slaat of schiet (je schiet met je zwaard), bijna altijd hetzelfde. Naast dat er weinig geluiden zijn voor je wapens hebben ook je vijanden en Ayumi zelf weinig geluidjes. Zo slaat Ayumi steeds dezelfde kreetjes uit en ook je vijanden hebben allemaal maar een paar geluidjes. Verder is er nog de muziek, deze is ook niet van hoogstaand niveau. Bij elk gevecht klinkt een rocknummer en aan het einde van elk level klinkt een rustgevend loungenummertje, veel variatie is er niet.
X-Blades Screenshot 64497 X-Blades Screenshot 50535 X-Blades Screenshot 50517
Geen multiplayer maar wel content
Op de achterkant van het hoesje staat aangegeven dat er ook downloadbare content voor X-Blades verschijnt. Wat dat is, is helaas nog niet bekend maar wij verwachten dat je samen met Ayumi nog meer schatten kunt ontdekken. De vraag is echter of je hiervoor wil betalen, als dat moet, en of je nog niet moe bent van het rammen op je knoppen. Helaas is er geen multiplayer modus in deze game, iets dat best leuk had kunnen uitpakken. Want met z’n tweeën, al rammend op de knoppen, monsters afslachten kan best leuk zijn.
Als hack 'n slash fan kun je X-Blades met een gerust hart in huis halen. Verwacht echter geen afwisseling zoals springen, het enige wat je doet is schieten een slaan. X-Blades is op het gebied van graphics aardig te noemen, de game is mooi vormgegeven in een aansprekende cartoon style die richting cel shaded gaat. De geluiden in de game zijn echter slecht te noemen. Want ondanks dat Ayumi een lieve stem heeft, klinkt het niet zoals we van veel games van tegenwoordig verwachten.
Cijfer: 6.2