WoW Battle for Azeroth Review - De factie-oorlog is losgebarsten!

maandag, 20 augustus 2018 om 12:43
Er is weer twee jaar verstreken en dat betekent een nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft. De zevende uitbreiding borduurt verder op het succes van de voorgaande uitbreiding WoW Legion en voegt daarbij een hoop nieuwe content toe. Of het de moeite waard is om je WoW-account weer te activeren lees je hier in de WoW Battle for Azeroth review!
In WoW Battle for Azeroth gaat de franchise écht terug naar zijn roots. De focus van de nieuwe uitbreiding ligt volledig op de Horde versus de Alliance. Na het einde van WoW Legion is er een nieuwe grondstof in Azeroth gevonden genaamd Azerite. Deze grondstof heeft een behoorlijk krachtige toevoeging wanneer je het voor wapens gebruikt dus beide facties willen al het Azerite voor zichzelf verzamelen.
Tijdens de pre-patch, de introductie patch naar de nieuwe uitbreiding toe, gebeurde er al een hoop. Warchief Sylvanas verbrandde de World Tree waar de Night Elves wonen en als vergelding heeft de Alliance Undercity aangevallen, de hoofdstad van de Undead. De strijd tussen de Horde en Alliance is lange tijd niet zo hevig geweest en zelfs buiten de game om laten spelers elkaar maar wat duidelijk weten welke kant zij kiezen.
Helaas hadden de pre-patch en de launch van Battle for Azeroth wel wat opstartproblemen zoals verkeerde scaling, server lag of servers die het een paar uur helemaal niet deden. Gelukkig zijn de meeste spelers nu met plezier verstrengeld in een factie-oorlog, maar sommigen denken dat er op de achtergrond stiekem een nieuw probleem tevoorschijn komt: The Old Gods! Heeft Blizzard ons blind gemaakt met deze factie-oorlog?
WoW Battle for Azeroth review

Welkom in Zandalar! Of Kul Tiras...?

Waar de Horde en Alliance meestal door elkaar heen levelen in dezelfde gebieden, is dat in WoW Battle for Azeroth een ander verhaal. De Horde krijgt het eiland Zandalar erbij en de Alliance Kul Tiras. Beide eilanden hebben drie verschillende zones en bieden hun eigen verhaallijnen. Later tijdens het levelen of wanneer je level 120 bereikt is er op het voor jou vijandelijke eiland nog genoeg te doen in de vorm van neutrale en world quests.
Zandalar is het eiland van de Trolls. Het eiland heeft een sterke verhaallijn over Blood Trolls die de boel over proberen te nemen onder leiding van G'huun. Je krijgt echt het gevoel dat je door meerdere zones heen dit verhaal blijft volgen en dat is heel erg goed gedaan door Blizzard. Daarnaast is het leuk om dood te gaan in Zandalar. Ja, echt waar! Dan ontmoet je de Loa of Death Bwonsamdi die heerlijke grapjes heeft elke keer dat hij je geest weer ziet.
Kul Tiras is het eiland van de Kul Tiran Humans. De verhaallijn is niet zo sterk als die op Zandalar dat je hem door meerdere zones volgt, maar de drie zones hebben apart wel hele toffe verhaallijnen. De hoofdverhaallijn met Alliance held Jaina Proudmoore die terugkeert naar haar geboorteland is wat aan de korte kant, maar het is wel leuk om te zien hoe dit verhaal uit het verleden een vervolg krijgt. Het loont beide facties naar 120 te spelen!
WoW Battle for Azeroth review

Zet de muziek in game aan!

Er zullen een hoop mensen zijn die lekker de muziek in game uitzetten en hun favoriete plaatjes op Spotify aanzetten, maar Blizzard heeft zichzelf overtroffen met de muziek in Battle for Azeroth. Zandalar en Kul Tiras zien er allebei verbluffend uit, met enorme, mooie hoofdsteden, maar het is de muziek die het plaatje echt compleet maakt. De muziek past heel erg goed bij de omgeving en het verhaal dat je speelt.
In de zone Drustvar is alles gericht op heksen en duistere magie. De bossen zien er dood en eng uit, en het spannende muziekje maakt het af. Een andere zone Tiragarde Sound, en de hoofdstad Boralus, is er een grote piraten invloed. Je voelt je al behoorlijk piraat, maar met de muziek erbij is het net alsof je in de Pirates of the Caribbean rondloopt. En dit is voor de Horde ook het geval.
De stijl van Zandalar geeft je een beetje het gevoel alsof je in Avatar rondloopt. Die film met de blauwe mannetjes, niet de air bender. Het is een wereld die ook erg veel de hoogte in gaat. De hoofdstad is bijvoorbeeld een enorme piramide. En hoeveel het esthetische aspect al je mond doet open vallen, is het wederom de muziek die het plaatje echt compleet maakt. Doe jezelf niet te kort en zet het aan!
WoW Battle for Azeroth review

World PvP is terug van weggeweest

Een belangrijk en veel besproken onderwerp van WoW is World PvP: het willekeurig tegenkomen van vijandelijke spelers om vervolgens te vechten tot er eentje dood bij neervalt. World PvP leek steeds minder voor te komen en Blizzard is lang op zoek geweest naar een oplossing. Zeker nu de gehele uitbreiding om de oorlog tussen de facties gaat, is dit een belangrijk onderdeel. De oplossing voor het probleem is in de vorm van War Mode gekomen.
Het serversysteem is aangepast en er zijn nu alleen nog maar Normal en RP servers. Geen PvP servers meer dus! Maar dat maakt niet uit met de toevoeging van War Mode. War Mode is het nieuwe aanzetten van je PvP. Waar je dit voorheen overal kon doen zolang je niet in een gevecht was, kan je het nu alleen aan- of uitzetten in de Orgrimmar voor de Horde en Stormwind voor de Alliance. Zodra het aan staat kun je alleen andere spelers met War Mode aan zien.
Spelers waren in de eerste instantie sceptisch over War Mode. Waarom zou je het aanzetten? Nou, War Mode geeft je leuke bonussen. Tijdens het levelen krijg je 10% extra xp voor alles wat je doet en op level 120 krijg je extra beloningen voor World Quests. En dit lijkt genoeg te zijn. Er zijn enorm veel spelers die War Mode aan hebben staan en World PvP is actiever dan het ooit is geweest.
Als laatste boost heeft Blizzard Air Supply Crates en Bounties toegevoegd. De eerste zijn kistjes met loot die af en toe ergens in de wereld uit de lucht vallen en door één factie opgeëist kunnen worden. De tweede zijn beloningen die op spelers geplakt worden wanneer zij veel mensen uit jouw factie hebben vermoord zonder dood te gaan. Je kunt iemand met een bounty op de map zien en je krijgt een beloning wanneer je hem dood maakt.
WoW Battle for Azeroth review

Verder borduren op het succes van Legion

Wat Legion heel erg sterk maakte was het toevoegen van Artifact wapens. Deze wapens levelden met je mee en gaven je speciale vaardigheden. In WoW Battle for Azeroth gaat Blizzard hiermee verder, maar op een iets andere manier. Je krijgt nu in plaats van een Artifact wapen een Artifact ketting om je nek. Dit Artifact kun je sterker maken met Azerite, maar geeft geen vaardigheden zoals het wapen in Legion deed.
Uitrusting voor je hoofd, schouders en torso geven nu extra passieve vaardigheden. Minstens één en maximaal twee wanneer je Artifact level hoog genoeg is. Deze zijn alleen zoals gezegd passief. Denk bijvoorbeeld aan sneller lopen of levenspunten genereren wanneer je wordt aangevallen. Het Artifact is het enige dat met je meelevelt wanneer je Azerite verzameld. De drie andere uitrustingsonderdelen zul je regelmatig vervangen.
Deze verandering zorgt er alleen wel voor dat sommige klassen wat saaier aanvoelen. Je bent immers veel van de vaardigheden van je Artifact wapen kwijt. Sommige vaardigheden zijn wel toegevoegd aan klassen, maar de meeste zijn weg. Neem daarbij de verandering in het Global Cooldown systeem en de speelstijl kan wat trager aanvoelen dan je gewend was. Dat is weer even wennen!
De verandering in het Global Cooldown systeem is dat er veel meer vaardigheden nu in dit systeem vallen. Dit betekent dat wanneer je een aanval gebruikt je anderhalve seconde moet wachten totdat je een volgende aanval mag gebruiken. Sommige vaardigheden vielen buiten dit systeem waardoor je ze tegelijk of tijdens je Global Cooldown kon gebruiken, maar dit is voor bijna alle vaardigheden niet langer het geval.
WoW Battle for Azeroth review

Iedereen kan de piraat uithangen!

WoW Battle for Azeroth brengt ook een hoop vernieuwingen die je van iedere uitbreiding verwacht. Nieuwe battlegrounds, arena's en dungeons. De nieuwe battleground is een gevecht om Azerite en de nieuwe arenas zijn goed ontworpen voor kleine duels. De nieuwe dungeons zijn ook een weer heerlijk om te spelen omdat ze nieuw en uitdagend zijn, maar Blizzard heeft hier bovenop nog meer toegevoegd: Island Expeditions.
Island Expeditions is een scenario waarin je in een team van drie naar een eiland vaart waar Azerite gevonden is. Je moet zo snel mogelijk een bepaalde hoeveelheid Azerite verzamelen voordat de tegenpartij dit doet. De tegenpartij is een groep van drie van de andere factie, maar dit kunnen zowel A.I. als echte spelers zijn. Aan jou de keuze. Tegen de A.I. vind je dezelfde moeilijkheidsgraden als dungeons en raids: Normal, Heroic en Mythic.
Iedere week zijn er drie verschillende eilanden om te bezoeken. Er zijn er nu in totaal zeven, maar Blizzard heeft al laten weten er meer toe te voegen in de toekomst. Het toffe is dat dit veel meer is dan alleen Azerite verzamelen. Je komt bijvoorbeeld ook bosses tegen die je moet verslaan of de tegenpartij die je probeert te dwarsbomen. Het is een leuke nieuwe toevoeging en een goede manier om Azerite te verzamelen voor je Artifact.
WoW Battle for Azeroth review

Een scala aan nieuwe rassen

Een nieuwe uitbreiding is geen nieuwe uitbreiding zonder een nieuw ras of een klasse. Blizzard is dit keer helemaal los gegaan en heeft niet een nieuwe ras, maar tot nu toe zes nieuwe rassen toegevoegd. En er komen er nog meer! Er zit wel een staartje aan want het zijn niet volledig nieuwe rassen. De zogeheten Allied Races zijn oude rassen in een nieuwe jasje, maar het voelt toch als iets nieuws.
Voor beide facties zijn er drie rassen bijgekomen. Voor de Alliance zijn het Lightforged Dranei, Void Elves en Dark Iron Dwarves en voor de Horde zijn het Highmountain Taurens, Nightborne Elves en Mag'har Orcs. In de toekomst komen daar nog de Zandalari bij voor de Horde en Kul Tiran Humans voor de Alliance. Een enorme hoeveelheid van nieuwe rassen!
Er zit alleen nadeel aan vast. Een behoorlijk groot nadeel als je een nieuwe of terugkerende speler bent. De Allied Races zitten locked achter een quest. En deze quest krijg je pas wanneer je Exalted bent met een bepaalde reputatie. De benodigde reputatie verschilt per Allied Race en Exalted is het hoogste niveau dat je kunt bereiken bij een reputatie. Het kan dus zomaar weken duren voordat je een Allied Race vrijspeelt.
WoW Battle for Azeroth review

Verfrissende, herkenbare max level content

Enkele weken na de release, wanneer iedereen de tijd heeft gehad om te levelen en sterker te worden, is de echte end-game uitgekomen. Een nieuwe PvP seizoen, Mythic+ Dungeons, Raid en Warfronts. En op Warfronts na is het allemaal heel herkenbaar. Er zijn enkele nieuwe arena's voor PvP en het Mythic+ systeem werkt hetzelfde als in Legion, maar toch voelt het verfrissend aan.
Dit komt voornamelijk doordat na Legion het groen/zwarte Fel-thema eindelijk de deur uit ging. De nieuwe Raid Uldir is hier het beste voorbeeld van. Geen duisternis, maar een soort enorme, gouden tempel. Alles ziet er verfrissend uit. Ondanks dat er qua gameplay weinig vernieuwing is, wat ook niet per sé nodig is als je een game hebt die goed werkt, voelt alles toch heel vernieuwend aan.
De echte vernieuwing zit hem in Warfronts. Dit is een nieuw PvE-scenario waarin de Horde en Alliance vechten om de controle over het gebied Arathi Highlands. Een van de twee facties heeft het gebied in handen terwijl de ander het probeert over te nemen. Deze overname is gegarandeerd zodat beide facties tijdelijk gebruik kunnen maken van het gebied terwijl het in hun handen is.
Wanneer je factie eenmaal de controle heeft is het een mooi plek om dingen te verzamelen. Een extra World Boss, nieuwe uitrusting, War Resources, mounts, pets en ga zo maar door. Het is een fijne afwisseling wanneer je even klaar bent met de standaard end-game content. Daarnaast gaat Blizzard in de toekomst ook nog War Fronts in andere gebieden toevoegen.

WoW Battle for Azeroth Review - Het voorlopige eindoordeel

Met Battle for Azeroth is het Blizzard gelukt World of Warcraft weer op de kaart te zetten. Een hoop standaard dingen zijn op een unieke manier aangepakt zoals twee nieuwe eilanden en de nieuwe rassen. World PvP is nieuw leven ingeblazen met de factie-oorlog en de nieuwe verhaallijnen zijn enorm tof om te volgen. Daarbij bieden Island Expeditions en War Fronts een fijne afwisseling op de standaard end-game content.
Het is voor sommigen alleen jammer dat Allied Races achter een langzaam te bereiken barrière zitten en een deel van de spelers zal de uitbreiding en end-game content misschien niet vernieuwend genoeg vinden ten opzichte van Legion. Toch lijkt Battle for Azeroth weer een van de betere uitbreidingen te worden. Iets dat niet kapot is, moet je immers ook niet repareren! De enige belangrijke vraag die nu nog gesteld moet worden, is welke factie kies jij?