World War Z Review - Co-op zombies neerknallen was nog nooit zo intens

donderdag, 25 april 2019 om 19:45
world war z review co op zombies neerknallen was nog nooit zo intens 149989 6
World War Z kwam in 2006 uit als roman en later in 2013 werd hiervan een film gemaakt met Brad Pitt in de hoofdrol. Dit rijtje aan zombie-entertainment wordt nu aangevuld met een heuse World War Z game, waarin je met drie vrienden de gigantische hordes zombies moet trotseren. Lees er alles over in onze World War Z review.
Dat avontuur in World War Z is opgedeeld in vier verschillende verhalen die allemaal meerdere levels kennen. Op verschillende locaties op de wereld als Moskou, New York en Tokyo gaan jij en drie anderen de strijd aan tegen de vele zombies. In plaats van een rustige wandeling door de steden heen, kun je je klaarmaken om rennend, schietend en hakkend door de levels heen te rennen terwijl er honderden zombies per keer zich opstapelen op je scherm.
Sabre Interactive heeft ervoor gezorgd dat er een maximum van 500 zombies per keer op de map kunnen zijn en oh boy, wat een knikkende knieën en zwetende handjes krijg je daarvan. De verschillende maps kennen ook elk hun eigen personages, die aparte verhaallijnen volgen. Nu zijn deze verhaallijnen niets meer dan wat voorgeprogrammeerde teksten en cutscenes, maar beter iets dan niets denken we dan. Het verhaal is niet de prioriteit, de gameplay krijgt hier de volledige focus.
world war z review

Spelen met vrienden is de voorkeur

In een co-op game is het natuurlijk de bedoeling om met vrienden te spelen. Dit is dan ook de beste manier om de wereld van World War Z te trotseren. Het is vooral een genot om de hordes te trotseren als je goed kunt communiceren met elkaar. Is het niet om een goede tactiek te bespreken, dan is het wel om elkaar uit te lachen als je weer wordt gepakt door een extra sterke zombie.
Alleen stel dat je Koos Vriendloos bent en geen drie vrienden kunt vinden om de game mee te spelen. Dan zul je een duik moeten nemen in een online lobby. Als je geluk hebt, kom je in een team met spelers die goed naar elkaar luisteren, maar de praktijk leert dat je meestal met nutteloze spelers komt te zitten die allemaal een eigen plan hebben. Goed overleven wordt dan plots een stuk lastiger.
world war z review

Verschillende features om te overleven

Die lobby’s zijn ook één van de valpunten van World War Z. Vaak genoeg gebeurt het dat er midden in een game iemand wegvalt of dat de gehele speelsessie vastloopt. Tijdens het maken van onze World War Z review gebeurde het meerdere keren dat één iemand gewoonweg niet kon spelen, omdat ze het laadscherm niet doorkwamen. Technisch is World War Z nog niet helemaal perfect afgerond en dat beïnvloedt de spelervaring, zonde!
Misschien komt het principe van World War Z je al een beetje bekend voor. De opzet voor de game lijkt namelijk extreem veel op Left 4 Dead en het ontbreekt in de game daardoor aan originaliteit. Als je Left 4 Dead hebt gespeeld, zal bijna alles in World War Z bekend voorkomen. De fijne afwisseling is wel de hoeveelheid zombies en een stukje overleving.
Je kunt namelijk op verschillende manieren de hordes zombies bevechten. Met wapens, explosieven, maar ook met geautomatiseerde vuurtorens die je op de map kunt neerzetten of hekken die je onder stroom zet. Aan het einde van elke missie krijg je dan ook een paar minuten de tijd om je voor te bereiden, voordat de gigantische horde eraan komt. Het is aan het team om samen te werken en een zo goed mogelijke verdediging op te zetten.
world war z review

Rollenspel tussen de karakters

Elke verschillende plaats in World War Z kent zijn eigen karakters om mee te spelen. Je kunt in de lobby uitkiezen als wie je het liefst zou willen spelen, maar meer dan cosmetisch is dit niet. Of je nou als een dikke Mexicaan rondloopt of als een klein Aziatisch meisje, iedereen knalt even goed met zijn of haar wapens. Waar het karakter-systeem wel nuttig voor is, zijn de verschillende rollen die ieder kan aannemen.
Zo zijn er een aantal klassen waaruit je kunt kiezen die elk unieke skills en startwapens hebben. Deze skills en wapens kun je ook upgraden met punten die je spelenderwijs verdient. Zo kun je nieuwe attachments aan je wapen toevoegen en nieuwe skills verkrijgen. De klassen zijn allemaal zeer verschillend en het is dan ook belangrijk om een goede balans hiertussen te vinden. Het is niet handig om vier Medics rond te laten lopen, aangezien je dan gewoonweg vuurkracht mist.
We zeiden het al eerder, maar World War Z heeft veel weg van Left 4 Dead. Nu is het niet altijd even terecht om games te vergelijken, maar in dit geval kunnen we er niet omheen. De gameplay, zombies en wapens komen erg overeen met wat je in Left 4 Dead terugvindt. Vooral als de hersenloze vleeszakken op je afkomen. Weet je nog dat Left 4 Dead allemaal verschillende zombies had? Zo was er een extra sterke en ook eentje die je altijd van achteren besprong als je even niet oplette.
world war z review

PvPvZ

In World War Z zijn deze bijna één op één terug te vinden in de vorm van de Bull, Lurker, Gasbag en Screamer. Deze dienen eigenlijk precies hetzelfde doel als in de game waar de World War Z mee vergelijken. Je zou soms zelfs gaan denken dat de titel een vervolg is op Left 4 Dead 2.
Naast de co-op verhaallijnen kent World War Z ook een competitieve multiplayer, die wij uitgebreid hebben gespeeld voor de World War Z review. Hier ga je in teams van vier de strijd aan om verschillende posities op de map te veroveren. Maar nu zijn rivaliserende spelers niet het enige dat je tegen zal komen. Het is niet voor niets een zombie survival-game. In de mix worden ook een aantal hordes aan zombies toegevoegd, die midden in de match op de map tevoorschijn komen.
Dit kan in je voordeel, maar ook in je nadeel werken. Hoe fijn is het om een tegenstander te zien terwijl hij langzaam wordt opgevreten door tientallen zombies? Aan de andere kant kan dit ook jou overkomen. De online multiplayer is een leuke toevoeging, vooral met het toegevoegde zombie-sausje, alleen krijg je voor 40 euro iets te weinig op je bord geserveerd. Het is net alsof je in een Michelinster-restaurant binnenkomt en 40 euro betaalt voor een stukje komkommerschil en een hoopje hummus.
world war z review

World War Z review - Knallen met vrienden is geweldig

World War Z is goed voor veel zombie-plezier. De gigantische hordes bestrijden samen met vrienden is extreem leuk en soms ook uitdagend. Het is wel bijna een vereiste om deze titel met vrienden te spelen, wat wij ook hebben gedaan voor de World War Z review, aangezien communicatie zeer belangrijk is.
Als je door de connectie-problemen kunt kijken en goed de klasse op elkaar hebt afgestemd heb je voor 40 euro een redelijk leuke titel. Het is alleen wachten op DLC die de ervaring nog rijker kunnen maken, want het basispakket zoals die nu in de winkels te vinden is, voelt net wat te karig aan. Een paar extra levels hadden zeker niet misstaan. Desondanks is deze zombie-titel een leuk tussendoortje voor alle co-op fanaten die wel zin hebben in wat hak- en schietwerk.
Dit artikel is op 29 mei 2020 bijgewerkt.